کد مطلب: 

242117
دکتر یزدانیان؛ به مناسبت چهل و نهمین سالروز تاسیس پژوهشگاه ICT :

مراکز پژوهشی تضمین‌کننده‌ کیفیت خدمات و استمرار نوآوری هستند/ نقش پژوهشگاه ICT در نظام اصلی پشتیبان فاوا مورد تاکید است/ سیمای پیشرو و پیشگام از پژوهشگاه در مجموعه وزارت ارتباطات ترسیم شده است/ ارتباط نظام‌مند پژوهشگاه و فعالان بخش ICT در حال تقویت است

مراکز پژوهشی تضمین کننده پایداری، کیفیت خدمات و استمرار نوآوری در عرضه ارائه خدمات به مردم هستند، لذا می‌توانیم بگوییم پژوهش به عنوان نظام اصلی پشتیبان فعالیت‌های حوزه ICT در زمینه‌های مختلف ارتباطات، فناوری اطلاعات، فضا، پست و ... مورد تاکید است، بنابراین پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از جایگاه ویژه‌ای در این حوزه برخوردار است.
مراکز پژوهشی تضمین‌کننده‌ کیفیت خدمات و استمرار نوآوری هستند/ نقش پژوهشگاه ICT در نظام اصلی پشتیبان فاوا مورد تاکید است/ سیمای پیشرو و پیشگام از پژوهشگاه در مجموعه وزارت ارتباطات ترسیم شده است/ ارتباط نظام‌مند پژوهشگاه و فعالان بخش ICT در حال تقویت است

به گزارش سیتنا، دکتر وحید یزدانیان، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در آستانه چهل و نهمین سالروز تاسیس پژوهشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار "ماهنامه نسل چهارم" به سوالات پاسخ داد که مشروح این گفت‌وگو به شرح ذیل است:

به عنوان سوال نخست، نقش پژوهشگاه در توسعه و نوآوری حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بخش ICT نیازمند به روز بودن است. ما در حوزه‌ای فعالیت می‌کنیم که هر روز شاهد دستاوردها و نوآوری های جدید و افزایش توجه و تقاضای مردم به خدمات جدید هستیم، لذا برای پاسخگویی به تقاضای مردم نیازمند توجه به نوآوری‌، خلاقیت و پژوهش هستیم. در این راستا مراکز پژوهشی در همه حوزه‌های فناوری مورد توجه و در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد تاکید دوچندان هستند. مراکز پژوهشی تضمین کننده پایداری، کیفیت خدمات و استمرار نوآوری در عرضه ارائه خدمات به مردم هستند، لذا می‌توانیم بگوییم پژوهش به عنوان نظام اصلی پشتیبان فعالیت‌های حوزه ICT در زمینه‌های مختلف ارتباطات، فناوری اطلاعات، فضا، پست و ... مورد تاکید است، بنابراین پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از جایگاه ویژه‌ای در این حوزه برخوردار است.

از آنجاکه جنابعالی در بدو ورود به پژوهشگاه برنامه‌های ویژه ای مد نظر داشتید، بفرمایید در راستای تحقق این برنامه‌ها چه اقداماتی انجام شده و چه میزان از آن برنامه ها تحقق یافته است؟

ارتقاء فعالیت‌های پژوهشگاه به لحاظ کمی و کیفی با سرفصل‌های مرتبط از اهداف اصلی بود که در دستور کار قرار گرفت. یکی از این سرفصل‌ها توسعه ارتباط با شرکت‌ها و سازمان‌های بخش ICT است که سعی شد در ماه‌‌های گذشته ارتباط نظام مندی را با شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت ارتباطات برقرار کنیم. تلاش کردیم تا ارتباطاتمان را به سمت ارتباط نظامند و پایدار هدایت کنیم، لذا با شرکت‌ها توافق‌نامه‌هایی با سرفصل پروژه‌های مختلف و متعدد حاصل شد که همکاری با شرکت ارتباطات زیرساخت، سازمان فناوری اطلاعات، شرکت پست و فعالان خصوصی بخش ICT از جمله این اقدامات است. بر این باوریم که ارتباط گسترده ای با اپراتورها برقرار کنیم، لذا مذاکراتی با اپراتورها انجام شده و در مرحله تفاهم نامه هستیم. بر این مبنا باور داریم که طی سال‌های آینده ارتباط نظام‌مند بین پژوهشگاه و فعالان بخش برقرار خواهد شد.

ارتقاء جایگاه پژوهشگاه در مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هدف دیگری بود که تا حد زیادی محقق شد. امروز کمتر فردی در وزارت ارتباطات را سراغ داریم که باور نداشته باشد فعالیت‌های پژوهشگاه کلیدی و راهبردی است. بخش‌های مختلف وزارت ارتباطات برای استمرار فعالیت‌های بخشی‌شان نیازمند مراجعه به پژوهشگاه هستند. به صورت مستمر شاهد اعلام نیاز بخش های مختلف وزارت ارتباطات هستیم که محدود به درخواست برای پروژه نیست و از پژوهشگاه درخواست نظرسنجی و مشاوره‌های متعدد هم انجام می‌شود، لذا ترسیم سیمای پیشرو و پیشگام از پژوهشگاه در مجموعه وزارت ارتباطات محقق شده است.

ارتقاء دانش همکاران در پژوهشگاه مورد تاکید بوده است که خوشبختانه در حوزه آموزش فعالیت‌ها رو به رشد و گسترده بوده است و همکاران برای بروزرسانی دانش خودشان پیشگام هستند و تا حد قابل توجهی این موضوع محقق شده و بیش از این هم محقق خواهد شد.

فعالیت دیگری که با جدیت دنبال شده و تا حدود زیادی محقق شده است موضوع سازماندهی و نظم پژوهشگاه است. پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات علاوه بر اینکه مرکزی پژوهشی است، یکی از واحدهای اداری تابعه وزارت ارتباطات است و چارچوب‌های اداری در آن باید حکمفرما می‌بود، که خوشبختانه با همکاری تک تک کارکنان شریف و خدوم پژوهشگاه شاهد گسترده شدن هر چه بیشتر نظم اداری در پژوهشگاه هستیم. هر ساختاری در پژوهشگاه وظایف منحصر به خودش را انجام می‌دهد و از تداخل بین ساختارها در پژوهشگاه به شدت جلوگیری شده است که امیدوارم بتوانیم برآیند این نظم ساختاری در پژوهشگاه را در قالب عملکردی شایسته برای سال 1398 پژوهشگاه شاهد باشیم.

در نهایت می‌توان گفت که بیش از 70 درصد برنامه‌های مورد نظر در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات محقق شده است.

دیدگاهتان پیرامون پژوهشگران و موفقیت‌های پژوهشگاه را بفرمایید.

مجموعه پژوهشگاه بدون پژوهشگران خودش معنا ندارد. ما اگر در پژوهشگاه اعضای هیات علمی و پژوهشگر نداشتیم عملا تعریفی از پژوهشگاه قابل تصور نبود. البته تعریف پژوهشگر هم به اعضای هیات علمی و هم پژوهشگران غیر عضو هیات علمی اطلاق می‌شود. بار اصلی پژوهشگاه به لحاظ تخصصی بر دوش پژوهشگران است. ویژگی منحصربفرد پژوهشگاه این است که متخصصان این پژوهشگاه علاوه بر دارا بودن دانش نظری، به لحاظ عملی هم دانش و تخصصی دارند که کمتر در مجموعه‌های پژوهشی دیگر سراغ داریم. در همین راستا، با اعلام نیازهای مکرر شرکت‌ها، سازمان‌ها و بخش های خصوصی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات برای بهره گیری از پژوهشگران پژوهشگاه (اعضای عضو و غیر عضو هیات علمی) مواجه ایم که نشاندهنده سطح بالای دانش همکاران و پژوهشگران ما می‌باشد. این نکته هم باید عرض کنم که ICT به صورت مکرر در حال تغییر است و ما نباید در بهره‌گیری از دانش این حوزه به داشته‌های فعلی اتکا کنیم و پیوسته باید در حال بروزکردن دانش و دریافت اطلاعات جدید باشیم.

به عنوان آخرین سوال بفرمایید ارزیابی و پیش بینی جنابعالی از آینده پژوهشگاه چیست؟

ترسیم آینده در دستان نسلی است که در حال حاضر وجود دارند. آینده پژوهشگاه روشن و درخشان خواهد بود اگر همه ما بر این باور باشیم که تاثیرگذاریم و با تلاش و کوشش فراوان می‌توانیم تاثیرگذاری مان در توسعه فعالیت‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را اثبات کنیم. البته در حال حاضر هم نشانه‌های متعددی از این آینده درخشان پزوهشگاه قابل مشاهده است. هم اکنون شاهد اعلام نظر و ارائه راه حل و راهکارهای پژوهشگران پژوهشگاه در حوزه های مختلف ICT هستیم که نشان از جوانه زدن پویایی در پژوهشگاه است که در آینده نزدیک به درختی تنومند تبدیل خواهد شد.

در پایان باید تاکید کنم که توجه به منابع انسانی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بسیار مهم است که در پژوهشگاه و در کنار پژوهشگران ما، کارکنان خدوم دیگری در حوزه های ستادی، مالی و .. حضوری موثر و راهبردی دارند که مجموعه این همکاری‌ها ما را برای نیل به اهدافمان یاری می‌رساند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-02-28 14:41

افزودن دیدگاه جدید