کد مطلب: 

241874

ستاری: «کرونا» با عزم فعالان زیست‌بوم نوآوری در هم می‌شکند

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی، گفت: در حال حاضر چند شرکت دانش بنیان در ساخت و تأمین ملزومات مقابله با کرونا فعالیت می‌کنند و اکنون همه بخش های کشور از جمله زیست‌بوم نوآوری، عزم خود را برای مقابله با این بیماری جزم کرده‌اند.
ستاری: «کرونا» با عزم فعالان زیست‌بوم نوآوری در هم می‌شکند

به گزارش سیتنا، واحدهای فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری خراسان رضوی، دستاوردهای دانش بنیان خود را به سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ارائه کردند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در دومین بخش از سفر به مشهد مقدس با اشاره به توانمندی کشورمان در تولید داروهای زیست فناور گفت: ۲۲ داروی زیست فناور ایران‌ساخت در کشور تولید می‌شود و کشورمان را قطب بی بدیل منطقه در توسعه فناوری‌های دارویی ساخته است.

ستاری با اشاره به نقش چشمگیر زیست فناوری در فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان ادامه داد: 600 شرکت در حوزه زیست‌فناوری در کشور فعال هستند و از این حیث رتبه سوم آسیا را در اختیار داریم و باید زمینه صادرات بیشتر این محصولات را فراهم کنیم.

مقابله با کرونا به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان برای ساخت تجهیزات و ملزومات پیشگیری، تشخیص و مقابله با کرونا گفت و افزود: در حال حاضر چند شرکت دانش‌بنیان در مورد ساخت کیت تست کرونا در حال فعالیت هستند.

ستاری همچینین از توانمندی ساخت ماسک‌های نانوفیلتر توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تعدادی از شرکت های دانش بنیان داخلی ضمن این که نیاز کشور به الیاف و فیلترهای نانو را تأمین می کنند تجهیزات ساهت این محصولات را صادرکنند. این شرکت های در تأمین ملزومات پزشکی نقشی مهم دارند و همه بسیج شده‌اند تا کشور را در مقابله با بیماری کرونا یاری کنند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری کشور با اشاره به عزم جدی زیست بوم نوآوری برای مقابله ویروس کرونا، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه محصولات سلامت توانمندی‌های خوبی دارند و جزو چند کشور اول منطقه در این حوزه هستیم. در رابطه با اتفاقات اخیر، ماسک‌های نانو در حال تولید هستند. تنها چند کشور در دنیا می‌توانند دستگاه‌های فیلترهای استریل نانو را بزنند و ایران یکی از این کشورها است.

ستاری با اشاره به اینکه در تمامی حوزه‌ها تعداد قابل توجهی شرکت دانش بنیان داریم، اضافه کرد: در چند روز گذشته قرارداد حدود پنج میلیون ماسک به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان بسته شده است؛ این ماسک‌ها برای کادر پزشکی درمانی استفاده می‌شود تا آنان در این بحث مشکل خاصی پیدا نکنند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور ضمن تاکید بر اینکه اتفاقات مربوط به ویروس کرونا باید فقط توسط کمیته تعیین شده اطلاع‌رسانی شود، اظهار کرد: در زمینه تولید مشکلی وجود ندارد.

بازدید از توانمندی‌های خراسان رضوی در حوزه سلامت و پزشکی

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری از دستاوردهای شرکت سامان داروی هشتم بازدید کرد. این شکرت که برای بیماران هموفیلی فاکتور هشت نو ترکیب به روش بیوتکنولوژیک تولید می‌کند، برای 200 نفر اشتغال ایجاد شده است و در همکاری با دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان، زمینه‌ساز بی نیازی کشور به واردات این داروی راهبردی و صرفه جویی درخور توجه ارزی شده است.

شرکت آهار تولید کننده تجهیزات دانش بنیان نیروگاهی، مقصد بعدی معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری بود. این شرکت دانش بنیان در زمینه تولید و بومی سازی کامل سیستم های کنترل مورد نیاز صنایع انرژی محور شامل نیروگاه ، پالایشگاه ، پتروشیمی و نفت و گاز، همچنین سیستم های کنترل انواع توربین های گازی و بخار، سیستم های تحریک ژنراتور و تجهیزات جنبی فعالیت می‌کند.

در ادامه این بازدیدها، فعالان فناور شرکت ایمن موج توانمندی‌هایشان را در تولید گیت فروشگاهی و تجهیزات ضدسرقت فروشگاهی به ستاری معرفی کردند.

بازدید از پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی

در ادامه این سفر یک روزه، فرآیند توسعه پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی و با حضور معاون علمی و فناوری رییس ‌جمهوری کلید خورد.

احداث این پارک علم و فناوری در مساحت 5 هکتار آغاز شده است و خدمات شتابدهی، استقرار، مشاوره، سرمایه گذاری و آزمایشگاه را اختیار واحدهای فناور و استارتاپ ها قرار می‌دهد.

در حال حاضر بیش از 90 واحد فناور مستقر در پارک علم و فناوری سلامت و مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه علوم پزشکی مشهد مقدس، خدمات و محصولاتشان را در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و فناوری اطلاعات و ارتباطات به مرحله تجاری‌سازی می‌رسانند و عرضه می کنند.

در این پارک علم و فناوری رویدادهای حمایتی و ترویجی مختلفی از جمله 4 رویداد استارتاپ ویکند در حوزه داروهای مبتنی بر طب سنتی، متریال های پزشکی و ژنتیک برگزار شده است.

پنج شرکت فناور از مرکز رشد وارد فضای پارک علم و فناوری شده است و فعالان خلاق و دانش‌آموخته دیگر نیز در حوزه های پزشکی، دارویی و سلولی ایده‌هایشان را در این مرکز به محصول اولیه تبدیل می کنند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه سفر خود به استان خراسان رضوی «زیست‌بوم نوآوری خیام» را افتتاح می‌کند. ستاری همچنین در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع استان خراسان رضوی با محوریت اقتصاد دانش‌بنیان حضور خواهد یافت.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-02-25 14:34

افزودن دیدگاه جدید