کد مطلب: 

241348
وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیات دولت:

ارتباطی بین عدم موفقیت ماهواره «ظفر» و سرویس‌های جاسوسی بیگانه دیده نمی‌شود/ علت عدم موفقیت «ظفر» ۱۲ ثانیه لعنتی بود/ تیم ما در انتخاب تصویر لباس فضانوردان ایرانی اشتباه کرد/ طی چند روز آینده مکانیزمی برای بهبود و افزایش چشمگیر کیفیت اینترنت داریم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: خردادماه سال آینده و زمانی که ماهواره‌بر سیمرغ آماده شود اقدام به قرار دادن ماهواره «ظفر ۲» در مدار خواهیم کرد.
ارتباطی بین عدم موفقیت ماهواره «ظفر» و سرویس‌های جاسوسی بیگانه دیده نمی‌شود/ علت عدم موفقیت «ظفر» ۱۲ ثانیه لعنتی بود/ تیم ما در انتخاب تصویر لباس فضانوردان ایرانی اشتباه کرده بودند/ تا چند روز آینده مکانیزمی برای بهبود و افزایش چشمگیر کیفیت اینترنت داریم

به گزارش سیتنا، محمدجواد آذری‌جهرمی در حاشیه جلسه هیات دولت، در خصوص زمان پرتاب ماهواره «ظفر ۲» گفت: طراحی ماهواره «ظفر ۲» به اتمام رسیده و تست‌هایش هم انجام شده است. این ماهواره همان قابلیت‌های ماهواره «ظفر» را دارد که البته قدرت دوربین آن افزایش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: خردادماه سال آینده زمانی که ماهواره بر سیمرغ آماده شود اقدام به قرار دادن ماهواره در مدار خواهیم کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر دست داشتن در عدم موفقیت ماهواره «ظفر» گفت: ایشان می‌تواند از رویاهایش سخن بگوید و به نوعی خالی‌بندی کند اما در متن پیام به صراحت عنوان نکرده بود که در این برنامه دخالت کرده است و تنها با بازی با واژه‌ها در تلاش بود این مفهوم را القا کند.

وی افزود: البته اصلا موضوع این چنین نیست و ماهواره و سنسورها و چهارچوب‌های ماهواره‌بر سیمرغ اطلاعات را ثبت کرده‌اند و مشخص است مشکل چه بوده و هیچ ارتباطی بین این موضوع و سرویس‌های جاسوسی بیگانه دیده نمی‌شود.

آذری‌جهرمی همچنین حمله هکری هفته گذشته به کشورمان را بی‌ارتباط با سرویس‌های جاسوسی اسرائیل دانست.

وی در خصوص تصویر منتشر شده از لباس فضانوردان ایرانی و انتقادها به آن نیز گفت: بالاخره انسان باید صداقت داشته باشد و شجاعت بیان آن را هم داشته باشد؛ به نظر می‌رسد لازم است که یک توضیح خیلی شفاف داده شود. هدف آن مساله این بود که ما برنامه ارسال فضانورد را که سفارش پنج کپسول زیستی را داده بودیم رسانه‌ای کنیم و دوستان پیشنهاد دادند یک پیش خبر داده شود.

وی ادامه داد: البته یک خطای غیرقابل انکار در این حوزه رخ داد و تیم ما در انتخاب این تصویر اشتباه کرده بودند و افکار عمومی حساسیت نشان داد. من همان شب توضیحاتی دادم که فکر می‌کنم باید در این حوزه هم بدون لکنت عذرخواهی کنیم. البته این موضوع بحث تصمیم ما برای اعزام فضانورد را تحت الشعاع قرار داد و از این بابت هم باید از آن دوستانی که در حوزه فضایی کار می‌کنند پوزش بخواهیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص ماهواره «مصباح» هم گفت: از سال ۱۳۸۰ تا الان در یک کشور اروپایی منتظر پرتاب است و هنوز پرتاب نشده.

وی در رابطه با قطع شبکه ارتباطی در استان گیلان در پی برف نیز گفت: دلیل قطع شبکه گسترده در ارتباطات، قطعی برق است چرا که پنجاه درصد برق استان قطع شده و طبیعتا مراکز مخابراتی که فاقد دیزل بودند و هم ارتباطات سیار دچار مشکل شدند. البته ما از همان دیروز چهار اکیپ با تجهیزات را از استان‌های هم‌جوار فرستادیم که دو اکیپ پشت ترافیک ماندند و دو تیم وارد استان شدند. از ۳۸۱ سایت قطع شده تلفن همراه تا امروز صبح حدود ۹۰ سایت متصل شده است. مراکز پرظرفیت ما در شهر املش و چابکسر به مدار برگشته‌اند. همکاران ما در تلاش هستند که سایر ارتباطات را هم برگردانند.

وی افزود: سازمان فضایی هم اعلام آمادگی کرده است که در مناطقی حضور دارند می توانند سریعا ارتباطات سیار ماهواره‌ای را مستقر کند تا مردم منطقه ارتباطات خود را فعلا از آن طریق انجام دهند که صبح خواستیم زودتر این اقدام را آنجا دهند.

آذری جهرمی در خصوص دلیل عدم موفقیت ماهواره «ظفر» گفت: ۱۲ ثانیه آخر که باید توان موتور ماهواره افزایش پیدا کند نتوانست و این موضوع می‌تواند به کیفیت سوخت، توان موتور و وزن مرحله دوم ماهواره ربط داشته باشد. اگر ۱۲ ثانیه دیگر موتور فعال بود قطعا ماهواره در مدار قرار می گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا خبر خوبی دارید که بخواهید به مردم بدهید گفت: خبر خوب اینکه ما دوسال کار فشرده انجام دادیم؛ موضوع اول این بود که در چند سال اخیر ۳۰۰ هزار مشترک پهن باند را به بیش از ۷۰ میلیون رساندیم و این در حوزه کمیت داده در کشور یک پیشرفت بسیار چشمگیر است اما مطالبه مردم جدای از کمیت بحث کیفیت هم بوده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-02-12 13:42

افزودن دیدگاه جدید