کد مطلب: 

241183

پرداخت ۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی به ۱۲۲ هزار کسب و کار

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از پرداخت ۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات به فعالان اقتصادی مناطق روستایی در قالب برنامه اشتغال روستایی و عشایری خبر داد و گفت: 122 هزار واحد کسب و کار از این تسهیلات استفاده کردند.
پرداخت ۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی به ۱۲۲ هزار کسب و کار/

به گزارش سیتنا، عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  در حاشیه بازدید خبرنگاران از طرح‌های اشتغال روستایی و عشایری استان خراسان رضوی گفت: یکی از برنامه‌های اشتغال در کشور تاکید بر توسعه اشتغال در مناطق روستایی و عشایری است که در قالب این طرح توجه ما بر حمایت از بنگاه‌های موجود و همچنین ایجاد بنگاه‌های جدید با تکیه بر کسب و کارهای کوچک و خرد بود.

وی بر تاکید بر اینکه طرح اشتغال روستایی از پایان سال ۹۶ در قالب اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی آغاز شد، گفت: از پایان سال ۹۶ تاکنون حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان در اختیار فعالان اقتصادی در مناطق روستایی و عشایری قرار گرفته اند و تاکنون ۱۲۲ هزار واحد کسب و کار از این تسهیلات استفاده کرده اند که از یک تا چند هزار نفر اشتغال در کسب و کارهای مختلف ایجاد شده است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تعهد ایجاد اشتغال در ازای تسهیلات پرداخت شده در قالب اجرای برنامه اشتغال روستایی و عشایری ۲۳۰ هزار نفر بود اما آنچه که تاکنون اتفاق افتاده بالغ بر ۱۹۷ هزار اشتغال خالص بوده است.

منصوری با تاکید بر اینکه برنامه اشتغال روستایی و عشایری سهم اصلی اشتغال در کل کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: حتی در سال‌های ۹۷ و ۹۸ سهم اصلی ایجاد اشتغال را برنامه اشتغال روستایی و عشایری به خود اختصاص داده است که بر اساس داده‌های تمام شماری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در مناطق روستایی و عشایری هم نسبت اشتغال افزایش یافته و هم در مقابل نرخ بیکاری کاهش داشته است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در حوزه پوشش بیمه‌ای افراد شاغل شده بر اساس سامانه ناظر دقیقاً می‌دانیم چند نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند و چند نفر نیز از حمایت بیمه‌ای در طرح اشتغال روستایی بهره مند نشدند که در این زمینه برای پوشش بیمه‌ای تمام شاغلان برنامه ریزی شده است به طوری که در این زمینه سیستم پایش ایجاد کردیم که ناظر عالی این برنامه، سازمان برنامه و بودجه است.

منصوری ادامه داد: یکی از اهداف ما در اجرای برنامه اشتغال روستایی و عشایری ایجاد مشاغل پایدار است که یکی از شاخص‌های مشاغل پایدار، پوشش بیمه‌ای افراد خواهد بود که در این زمینه تلاش داریم تا افرادی که تحت حمایت بیمه‌ای قرار ندارند در قالب بیمه تأمین اجتماعی یا صندوق بیمه روستاییان تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

وی با بیان این که در سال گذشته ۷۰ درصد از افراد شاغل شده در قالب طرح اشتغال روستایی از پوشش بیمه‌ای محروم بودند، تاکید کرد: بنابراین یک نظام بیمه‌ای در دستور کار قرار گرفته که هم افرادی که در گذشته شاغل شدند و هم شاغلان جدید تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته کارفرمایان ایجاد طرح‌های اشتغال روستایی و عشایری مکلف به بیمه شاغلان هستند و در این زمینه اقدامات تنبیهی و تشویقی در نظر گرفته شده است. یکی از اقدامات تنبیهی به این گونه است که کارفرمایی که تسهیلات یارانه ای اشتغال دریافت می‌کند اگر در حوزه بیمه نیروی کار خود تخلف کند نرخ تسهیلات بازپرداختی وی به ۱۸ درصد افزایش می‌یابد.

منصوری با بیان اینکه تا پایان سال ارزیابی ما این است ۱۰۰ هزار نفر در قالب اجرای برنامه اشتغال روستایی و عشایری تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گیرند، درباره آمار اشتغال ایجاد شده در کشور گفت: بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران در یک سال منتهی به پاییز ۹۸ به میزان ۴۲۷ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است اما بر اساس داده‌های ثبتی ما که دقیق است میزان اشتغال ایجاد شده در یک ساله منتهی به پاییز امسال ۴۷۵ هزار نفر بوده است. داده‌های مرکز آمار ایران بر اساس داده‌های نمونه برداری و داده‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبتی است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: ما برای ایجاد شغل می‌توانیم با تأسیس یک کارخانه هزار شغل ایجاد کنیم اما آنچه که در قالب اجرای برنامه اشتغال روستایی و عشایری دنبال می‌کنیم ایجاد یک جریان اشتغال به صورت فراگیر همراه با رشد در گستره جغرافیای کشور است.

منصوری افزود: در حوزه ایجاد کسب و کارهای روستایی و عشایری تلاش کردیم از تجربیات گذشته استفاده کنیم و برای هر استان اولویت‌های اشتغال و کسب و کار را اعلام کردیم.

وی اظهار کرد: به عنوان مثال در قالب اشتغال روستایی و عشایری طرح‌های اشتغال در حوزه‌های صنایع دستی، صنایع فرآوری کشاورزی، صنایع فرآوری معدنی، کسب و کارهای مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات و گردشگری مورد توجه قرار گرفته است. اگرچه در حوزه کشاورزی نیز تقاضای تسهیلات وجود داشت اما تاکید ما در حوزه مشاغل مربوط به کشاورزی جهت دهی اشتغال در حوزه فرآوری این حوزه بود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: متأسفانه در فعالیت‌های بخش خدمات به میزانی که ظرفیت وجود داشت از تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری استفاده نشده است که دلیل آن را بررسی کردیم، ما قطعاً برای دار قالی و تولید فرش دستباف در شرایطی که صادرات ما به شدت کاهش یافته تسهیلات پرداخت نمی‌کنیم چرا که در حوزه فعالیت‌های بخش خدمات پیش از پرداخت تسهیلات باید اقدامات توسعه‌ای در حوزه کسب و کار صورت گیرد به این معنا که باید ابتدا اتصال توسعه کسب و کار به بازار رخ دهد و سپس تسهیلات پرداخت شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان تاکید کرد: در قالب اجرای برنامه اشتغال روستایی و عشایری ۳۱ رسته کسب و کار را مشخص کردیم که این رسته‌ها منجر به اشتغال پایدار می‌شوند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-02-06 16:28

افزودن دیدگاه جدید