کد مطلب: 

241110

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی: شاهد حضور پر رنگ صنعت نرم افزار در خودروهای آینده خواهیم بود

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، گفت: چرخه نوآوری به جای تغییرات متداول صنعت خودرو از پنج تا هشت سال به یک سال کوتاه شده است و شاهد حضور پر رنگ صنعت نرم افزار در خودروهای آینده خواهیم بود و با توجه به پیشتازی صنعت نرم‌افزار و صنایع مشابه آن، جای تعجب نیست که شرکت‌های فناوری عرضه کننده محصولات مصرفی، در حال ورود به صنعت خودرو هستند.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی: شاهد حضور پر رنگ صنعت نرم افزار در خودروهای آینده خواهیم بود

به گزارش سیتنا، همسو با سیاست های وزارت صمت و برنامه های اجرایی ایدرو، سازمان مدیریت صنعتی با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با محوریت ستاد توسعه فناوری های حوزه فضائی "همایش ملی خودروهای آینده" را با هدف شناسایی و شبکه سازی شرکت های دانش بنیان توانمند در حوزه مربوطه در محل مرکز همایش های این سازمان برگزار کرد.

ابوالفضل کیانی بختیاری، در این همایش در خصوص تغییرات در عصرتحولات نوظهور با تاکید برصنعت خودرو، به سخنرانی پرداخت.

وی ضمن تشریح مقوله انقلاب صنعتی چهارم در عصر تحول دیجیتال؛ مولفه های بنیادین و برخی از فناوری های مورد توجه آن در خصوص تغییرات در گروه های شغلی در صنعت 4.0 اظهار داشت: در صنعت 4.0 شغل های نوظهوری مثل طراح اکوسیستم سایبری، متخصص کلان داده و تحلیل داده، آموزش‌دهنده ربات، معمار فرهنگ مجازی، یکپارچه‌ساز هوش مصنوعی، داده‌ها و استعدادها، طراح پلتفرم های کسب و کار، طراح پلتفرم ها و اکوسیستم آموزشی، متخصص شبکه و زنجیره های بلوکی، متخصص تولید ارز دیجیتال، متخصص مدیریت شبکه های اجتماعی و... پدید می آیند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، ضمن طبقه بندی نسل ها در ایران و جهان اظهار داشت: بیش از یک چهارم جمعیت در کشور متعلق به متولدین سال 1370 به بعد یا اصطلاحا نسل Z است که دارای نیازهای آموزشی جدیدی است که باید مورد توجه و برنامه ریزی قرار گیرد.

وی با مقایسه نسل های مختلف آموزش گفت: در حالی که کاربرد رایانه و اتصال به اینترنت و ارسال پیام های الکترونیکی مختص نسل سوم است، ویژگی نسل چهارم آموزش بازیابی اطلاعات و دارا بودن ظرفیت تعاملی می باشد که در نسل پنجم آموزش جای خود را به الگوی یادگیری هوشمند و انعطاف پذیر، هوش مصنوعی و تحول دیجیتال خواهد داد.

کیانی بختیاری، در خصوص آینده بازار کار با بیان این نکته که 15 شرکت بزرگ جهانی برای استخدام کارمند جدید، وجود مدرک دانشگاهی را الزامی نمی‌دانند تصریح کرد: اقتصاددانان پیش‌بینی کرده‌اند که این روند به ‌مرور زمان همه ‌گیر شود.

وی آینده بازار کار را تغییر مسیر از مدرک گرایی به خلاقیت گرایی دانست و اظهار داشت: ساختار کسب و کار ها در عصر تحول دیجیتال پلتفرمی خواهد بود چرا که پلتفرم‌ها با تسهیل تراکنش‌ها ارزش ایجاد می‌کنند، درحالی‌که کسب‌وکارهای خطی با تولید کالا یا خدمات، این کار را می‌کنند. به ‌بیان ‌دیگر، پلتفرم‌ها با ساختن رابطه و ایجاد تراکنش، ارزش خلق می‌کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، درباره آموزش در انقلاب صنعتی چهارم و ویژگی دانشگاه های دانشگاه‌های هوشمند پلتفرمیک گفت: در این دانشگاه ها شاهد افزایش ارتباط بین تمام طرف‌های درگیر در زنجیره ارزش آموزش عالی ( دولت، صنعت، دانشگاه، مردم، محیط زیست و ...) و توسعه اکوسیستم آموزشی و نوآوری، ارائه مدارک بین‌رشته‌ای، چند رشته‌ای و فرا رشته‌ای و همچنین آموزش به عنوان خدمت هستیم و موسسات آموزش عالی با مسئولیت اجتماعی مشخص و ذینفعان متعدد فعالیت می کنند.

کیانی بختیاری، با بیان این نکته که در عصر تحول دیجیتال تغییراتی در حوزه آموزش و یادگیری اتفاق می افتد، تاکید کرد: در تحول دیجیتال پیدایش یادگیری مادام عمر و ورای مرزهای زمانی و مکانی خواهد بود. علاوه بر این شاهد پویایی نقش استاد و شاگرد و تعویض نقش آنها در زمان‌های مختلف و پیدایش دانشگاه نسل چهارم و مبتنی بر مسولیت اجتماعی و حل مسائل واقعی جامعه و محیط پیرامونی خود، خواهیم بود.

وی تصریح نمود: در شیوه های آموزش نیز تغییراتی اتفاق می افتد از جمله اینکه ارائه مطالب آموزشی در سطح گسترده و بدون هیچگونه محدودیت در هر زمان و مکان و رایگان خواهد بود و یادگیری و ارائه مباحث در قالب مسائل واقعی و ملموس انجام می شود. همچنین یادگیری از طریق شبکه‌ها و انتقال تجارب صورت می پذیرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، ضمن معرفی بهترین ارائه دهندگان کسب و کار پلتفرمی آموزش در جهان در خصوص سیستم های کمک آموزشی الکترونیکی اظهار داشت: یکی از جدیدترین آموزش های موثراستفاده از مفاهیم مرتبط با بازی در طراحی دوره‌های آموزشی است. در هم آمیزی فناوری اطلاعات، سیستم های شبیه سازی و ارائه بازخورد فوری، باعث ایجاد یک فرصت عالی برای افزایش بازدهی آموزش و یادگیری افراد در مسائل شبیه به محیط واقعی کسب و کار می‌شود و دانشگاه های معتبر جهان در این زمینه دستاوردهای قابل توجهی دارند.

وی از تکنولوژی واقعیت مجازی و تورهای مجازی بازدید و به عنوان دیگر سیستم های کمک آموزشی الکترونیکی یاد کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، ضمن برشمردن برخی از تحولات در خودروسازان از جمله روند فزاینده ادغام و تصاحب خودروسازان و قطعه ‌سازان و استفاده از پلتفرم های مشترک مقیاس جهانی گفت: خودروسازان در حال حرکت به سوی بازارهای نوظهور از جمله برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی هستند.

وی تاکید کرد: شرکت های خودروسازی در حال چندملیتی شدن هستند و 91 درصد تولید جهانی توسط 20 خودروساز اول جهان صورت می گیرد که در این میان 4 تا 6 خودروساز جدید عمدتاً چینی و هندی ظهور کرده اند.

کیانی بختیاری در خصوص تغییر تدریجی در ساختار صنعت خودرو افزود: بیشتر تازه واردان که اخیراً به صنعت خودرو پیوسته اند، از بین رهبران جهانی فناوری اطلاعات هستند و در سال های اخیر ، بسیاری از سرمایه گذاری های مشترک و اتحادها بین تازه واردان و بازیگران سنتی صنعت خودرو برقرار شده است.

وی در خصوص پنج روند فناورانه در خودروهای آینده تصریح کرد: در خودروهای الکتریکی شاهد جایگزینی انرژی الکتریکی به جای سوخت های فسیلی هستیم، این درحالی است که در خودروهای خودران هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به جای راننده جایگزین خواهد شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در خصوص خودروهای خودران و بروز پدیده خودرو اشتراکی تاکید کرد: خودرو اشتراکی ممکن است یک موهبت پیچیده برای صنعت خودرو باشد چرا که اکثر خودروهای موجود در سراسر دنیا برای این منظور مورد استفاده واقع می‌شوند که در یک مسیر کوتاه یا یک مسیر مشخص در طول روز جابجا شده و در ۹۵ درصد اوقات بدون استفاده باشند و اگر رانندگان تصمیم بگیرند از مالکیت خودرو صرفنظر کرده و صرفاً در مواقع لازم از خودرو استفاده کنند ممکن است میزان فروش خودرو کاهش یابد. همچنین شرکت‌های هم‌سواری (به اشتراک‌گذاری خودرو) به روشی بهتر می‌توانند خودروهای بیکار را به مشتریانی که نیازمند خودرو هستند تخصیص دهند.

وی در خصوص یکی دیگر از روندهای فناورانه در خودروهای آینده، از اتصال به اینترنت یا اینترنت اشیاء نام برد که سیستم اشتراک اطلاعات و شبکه سازی بین خودروهای خودران را امکان پذیر می کند و از مزایای آن می توان کاهش تصادفات و ترافیک و همچنین قرار دادن اطلاعات شفافی از استهلاک قطعات، باطری و ... در اختیار تامین کنندگان را برشمرد.

کیانی بختیاری در خصوص چرخه فناوری از نوآوری تا تولید انبوه تاکید نمود: چرخه نوآوری به جای تغییرات متداول صنعت خودرو از پنج تا هشت سال به یک سال کوتاه شده است و شاهد حضور پر رنگ صنعت نرم افزار در خودروهای آینده خواهیم بود و با توجه به پیشتازی صنعت نرم‌افزار و صنایع مشابه آن، جای تعجب نیست که شرکت‌های فناوری عرضه کننده محصولات مصرفی، در حال ورود به صنعت خودرو هستند.

وی در خصوص پیش بینی آینده بازیگران صنعت خودرو تاکید نمود: شرکت هایی که 25٪ از بودجه تحقیق و توسعه خود را در برنامه های نرم افزاری سرمایه گذاری می کنند ، با رشد شدید مواجه خواهند بود. علاوه بر این، تولید کنندگان سنتی در سال های آینده بسیار آسیب پذیر خواهند بود و باید سرمایه گذاری های بسیار بیشتری را در زمینه حمل و نقل برقی و نوآوری های جدید و مشتری مداری انجام دهند. همچنین موتور احتراق ، که به مدت چند دهه در قلب صنعت خودرو آلمان بطور خاص قرار داشت ، منسوخ خواهد شد و رقبای بیشتر و بیشتری راه خود را به بازار باز می کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در پایان خاطر نشان کرد: سال های 2020 تا 2025 سالهای تعیین کننده برای تولید کنندگان و تأمین کنندگان وسایل نقلیه خواهد بود و تغییرات شتابان فناوری و قوانین و مقررات جهانی توسعه پایدار روز به روز عرصه را برای تولید خودرو های پاک با سوخت های غیر فسیلی تنگ تر می کند و تنها راهی که شرکت ها می توانند همچنان انتظارات مشتریان خود را برآورده کنند. پیوند دادن "سخت افزار" یعنی وسیله نقلیه با "نرم افزار" یعنی خدمات خواهد بود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-02-04 12:26

افزودن دیدگاه جدید