کد مطلب: 

241073

ایرباس سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو جریمه می‌پردازد

شرکت هواپیماسازی ایرباس سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو به فرانسه، بریتانیا و آمریکا جریمه پرداخت می‌کند. این شرکت به رشوه‌دهی و پولشویی متهم شده است. با پرداخت جریمه سنگین ‌پرونده فساد ایرباس بسته می‌شود.
ایرباس سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو جریمه می‌پردازد

به گزارش سیتنا، دادگستری فرانسه توافق با ایرباس بر سر پرداخت جریمه سنگین را تأیید کرد. ژان فرانسوا بونر، دادستان کل این کشور، اعلام کرد که ایرباس طبق توافق حاصل شده دو میلیارد و ۸۳ میلیون یورو به فرانسه جریمه پرداخت خواهد کرد. او تاکید کرده است که با پرداخت این جریمه پرونده ایرباس مختومه اعلام می‌شود.

دادگاه‌های بریتانیا و ایالات متحده آمریکا نیز توافق با ایرباس را تأیید کرده‌اند. قرار شده است که ایرباس ۹۸۴ میلیون یورو به بریتانیا و ۵۲۶ میلیون یورو نیز به وزارت دادگستری آمریکا جریمه بپردازد.

ایرباس برای ترازنامه سال ۲۰۱۹ مبلغ سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو را اختصاص داده است.

هنوز مشخص نیست که پرونده برخی مدیران ایرباس هم با پرداخت این جریمه بسته خواهد شد یا نه. مقامات آمریکایی گفتند که تحقیقات پیرامون شکایات‌ علیه مدیران این شرکت ادامه دارد.

کنسرن ایرباس بزرگ‌ترین تولیدکننده هواپیما در اروپا به‌شمار می‌رود. دفتر مرکزی آن در شهر تولوز فرانسه است اما کارخانه‌ها و دفاترش در سراسر اروپا پراکنده‌اند. ایرباس علاوه بر این، شعبه‌هایی نیز در ایالات متحده آمریکا، ژاپن و چین دارد.

تنها در آلمان بیش از ۲۴ هزار نفر در دفاتر و کارخانه‌های ایرباس شاغل هستند. ایرباس جنگ‌افزارهای گوناگون هم تولید می‌کند اما بیشتر در زمینه هواپیماسازی شهرت یافته است.

رشوه، فساد و پولشویی ایرباس

ایرباس برای فروش هواپیماهای خود به مدت ده‌ها سال سالانه صدها میلیون یورو به واسطه‌ها رشوه پرداخت کرده است.

نهادهای قضایی بریتانیا و فرانسه در مورد احتمال پولشویی این شرکت تحقیق کردند. فشار نهادهای قضایی به ایرباس آنقدر زیاد بوده است که تام اندرز، مدیرعامل این شرکت، با وجود اینکه شخصاً مقصر نبود کناره‌گیری کرد.

در آمریکا پیرامون نقض احتمالی قوانین مربوط به صادرات تسلیحات توسط ایرباس تحقیق شده است. اما وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که این شرکت با پرداخت ۱۰ میلیون یورو جریمه رفع اتهام شد.

ایرباس با پرداخت جریمه سنگین از خطر کنار گذاشته‌شدن در قراردادهای دولتی در اروپا و آمریکا جلوگیری می‌کند. با این همه، توافق این کنسرن با فرانسه، بریتانیا و آمریکا به ضرر بیلان یا ترازنامه سالانه این شرکت تمام خواهد شد.

این کنسرن هواپیماسازی قرار است ۱۳ فوریه ترازنامه خود را اعلام کند. جریمه ایرباس بیشتر از کل درآمد سال ۲۰۱۸ این شرکت است که چیزی حدود سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو بوده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-02-03 15:27

افزودن دیدگاه جدید