کد مطلب: 

241053

تشریح چهار گام اساسی توسعه‌ی حوزه‌ی فضایی

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فضایی ایران، گفت: از سفیر تا سیمرغ یک دهه طول کشید، اما در حال حاضر گام دوم را قصد داریم در سه سال و گام سوم را در دو سال طی کنیم و با اقتدار در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گرفته ایم.
تشریح چهار گام اساسی توسعه‌ی حوزه‌ی فضایی

به گزارش سیتنا، دکتر مرتضی براری در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: در سند توسعه هوافضا (مصوب سال ۹۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی) بر ۴ گام اساسی توسعه حوزه فضایی تاکید شده است. در گام نخست این سند با اولویت تحقیق و پژوهش، با قرار دادن ماهواره‌های امید، رصد، نوید و فجر در مدار بیضوی ۲۵۰ کیلومتر با ماهواره‌بر سفیر محقق شد.

وی گفت: در گام دوم، تثبیت و توسعه فناوری با تزریق ماهواره با وزن ۲۵۰ کیلوگرم در مدار دایروی ۵۰۰  کیلومتر مد نظر بود که با ماهواره‌بر سیمرغ از سال ۱۳۹۸ تا سال ۱۴۰۰ مد نظر است که با ماهواره پیام آغاز و با ماهواره های ظفر، پارس و... ادامه خواهد یافت.

براری افزود: گام سوم نیز دستیابی به مدارات ارتفاع بالا با ماهواره رزولوشن بالا با وزن بالای ۵۰۰ کیلوگرم در مدار سنکرون با خورشید مد نظر است که با ماهواره‌بر سریر از سال ۱۴۰۰ تا سال ۱۴۰۲ در برنامه است.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: در گام چهارم نیز قرار دادن ماهواره مخابراتی ملی در مدار ژئو با ماهواره‌بر سروش تا سال ۱۴۰۷ در برنامه است.

براری تصریح کرد: در سال ۸۸ وقتی مأموریت ساخت ماهواره نوید داده شد در دانشگاه علم و صنعت برای نخستین بار کار آزمایش و ساخت ماهواره انجام شد و همه تجهیزات را در داخل ساختیم که در زنجیره تأمین، شرکت‌های دانش بنیان در کنار ما قرار گرفتند.

وی همچنین افزود: در یک دهه گذشته اقتصاد فضا در همه حوزه‌ها پیشرفت داشته و توانسته است ۱۷ تا ۲۳ درصد ارزش افزوده ایجاد کند.

براری همچنین گفت: با توجه به اینکه یکی از چالش‌های ما مدیریت آب است با ماهواره‌ها آب و مصرف آن را مدیریت می‌کنیم و در حوزه کشاورزی نیز در حوزه بلایا با دریافت اطلاعات ماهواره‌ای، براورد خسارت کشاورزی می‌کنیم و در حوزه ناوبری کشتی‌ها، هواپیماها و قطارها نیز می‌توان از داده‌های مکان محور ماهواره‌ای استفاده کرد.

وی افزود: تمام تلاش ما مسلط شدن بر حوزه ماهواره است و در حوزه ماهواره‌های سنجشی، دانشگاه علم و صنعت دو ماهواره با قابلیت‌های مختلف ساخته که ماهواره دیگری با قابلیت سنجش از دور نیز در دست ساخت است.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: در حوزه مخابراتی نیز ناهید یک و دو شروع شده است و در تلاشیم در مدار ژئو قرار دهیم.

براری تصریح کرد: برای ارتقای گام‌های توسعه باید زیرساخت‌ها را تغییر دهیم بنابراین با قرار گرفتن ماهواره سفیر در مدار، جز ۹ کشور دارای این فناوری قرار گرفتیم.

وی گفت: از سفیر تا سیمرغ یک دهه طول کشید، اما الان در حال حاضر گام دوم را قصد داریم در سه سال و گام سوم را در دو سال طی کنیم و با اقتدار در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گرفته ایم.

رئیس سازمان فضایی ایران افزود: در دنیا رتبه ۱۱ از نظر علمی قرار داریم و در دانش‌های نوین شاهد رشد بسزایی هستیم و در فناوری فضایی رتبه بالاتری داریم و هدف اصلی ما بستر سازی برای جوانان کارآفرین است با توجه به اینکه فناوری فضایی پیشران توسعه کشور است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-02-03 01:21

افزودن دیدگاه جدید