کد مطلب: 

240775

عربستان سعودی قصد جاسوسی از نامزد خاشقچی داشت

یک رسانه انگلیسی گزارش داده عربستان سعودی قصد جاسوسی از نامزد جمال خاشقچی در سفر او به انگلیس داشته است
عربستان سعودی قصد جاسوسی از نامزد خاشقچی داشت

به گزارش سیتنا به نقل از پایگاه شبکه الکوثر، دستگاه‌های اطلاعاتی در آمریکا معتقدند عربستان سعودی تلاش کرده بود در سفر سال گذشته نامزدِ «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار ترورشده عربستان سعودی به انگلیس از او جاسوسی کند.  

روزنامه انگلیسی گاردین جمعه گزارش داد دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا از همتایانشان در انگلیس خواستند «خدیجه چنگیز»، نامزد خاشقچی را تحت نظر بگیرند.

مقام‌های آمریکایی معتقدند ریاض قصد جاسوسی خدیجه چنگیز به لندن در ماه مه سال گذشته یعنی چند ماه بعد از ترور خاشقچی داشت.

گاردین نوشته این افشاگری‌ها گواه دیگری بر نگرانی‌های فعالان حقوق بشر است که می‌گویند ریاض از ابزارهای جاسوسی برای جاسوسی از منتقدان و ارعاب آنها استفاده می‌کند.

خاشقچی آخرین بار روز ۱۰ مهرماه (۲ اکتبر) در حال ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول دیده شد و بعد از آن رسانه‌ها گزارش دادند که او ناپدید شده است.

 چند روز بعد، مقام‌های ترکیه‌ای اعلام کردند او در داخل این ساختمان کشته شده و بدنش قطعه قطعه شده است.

آنکارا اعلام کرد همزمان با ورود خاشقچی به ساختمان کنسولگری ۱۵ مقام امنیتی عربستان سعودی نیز با دو پرواز وارد استانبول شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.

مقام‌های سعودی، در نخستین واکنش بدون ارائه هیچ مستنداتی این روایت را رد و ادعا کردند خاشقچی، ساختمان را زنده و سالم ترک کرده است.

بعد از بالا گرفتن فشارها، عربستان سعودی سرانجام روز ۲۸ مهر مجبور شد به کشته شدن خاشقچی داخل ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اعتراف کند.

جمال خاشقجی، متولد ۱۳ اکتبر ۱۹۵۸ (۲۱ مهرماه ۱۳۳۷ شمسی) بود. او قبلاً سردبیر روزنامه «الوطن» و بعد از آن مدیر شبکه خبری «العرب» بود.

خاشقجی سپتامبر ۲۰۱۷ از عربستان متواری شد و بعد از آن به عنوان ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» مقاله‌هایی در انتقاد از برخی سیاست‌های کشورش به ویژه «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی منتشر کرد.

وی از جمله منتقدان صریح دخالت نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در کشور یمن بود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-01-25 13:59

افزودن دیدگاه جدید