کد مطلب: 

240650

تولید برق و حرارت با یک محصول دانش‌بنیان ممکن شد

تولید همزمان گرما و برق یکی از مهم‌ترین کاربردهای تولید پراکنده است. در مولدهای قدرت امروزی، معمولاً از سوزاندن سوخت‌های فسیلی و گرمای حاصله برای تولید قدرت محوری و سپس تبدیل آن به انرژی الکتریسیته استفاده می‌شود.
تولید برق و حرارت با یک محصول دانش‌بنیان ممکن شد

به گزارش سیتنا، از گرمای اتلافی بازیافتی از این سیستم‌ها، می‌توان برای مصارف گرمایشی، سرمایشی و بسیاری از فرایندهای صنعتی استفاده کرد. تولید هم‌زمان برق و گرما، می‌تواند علاوه بر افزایش بازده و کاهش مصرف سوخت، باعث کاهش انتشار گازهای آلاینده شود.

در CHP، از انرژی گرمایی تولیدی به عنوان منبع انرژی در فرایند تولید قدرت استفاده می‌شود. مصرف کنندگانی که به مقدار انرژی گرمایی زیادی در طول روز نیاز دارند (صنایع تولیدی، بیمارستان‌ها، ساختمان‌ها، دفاتر بزرگ، خشک‌شویی‌ها و …) می‌توانند برای کاهش هزینه‌های خود به نحوی مطلوب از CHP بهره ببرند.

علیرضا نوری، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «سامانه های انرژی آران» درباره سیستم‌های تولید همزمان حرارت و برق مقیاس کوچک  (micro-CHP)توضیح داد: تولید همزمان حرارت و برق(Combined Heat and Power)   یکی از مهم‌ترین کاربردهای تولید پراکنده است؛ که عبارت است از تولید همزمان و توأم ترمودینامیکی دو یا چند شکل انرژی از یک منبع ساده اولیه.

نوری ادامه داد: از نظر ترمودینامیکی، تولید همزمان باعث افزایش راندمان در استفاده از سوخت می‌شود. در تولید جداگانه الکتریسیته، مقداری از انرژی باید به صورت حرارت تلف شده (waste heat) خارج شود که این مقدار انرژی بیش از نیمی از انرژی وارد شده به وسیله سوخت به نیروگاه است؛ ولی در تولید همزمان از این انرژی حرارتی برای مصارف مفید استفاده می‌شود.

به گفته وی، تولید همزمان برق و حرارت می‌تواند علاوه بر افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت، باعث کاهش انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای می‌شود.

این فعال فناور بیان کرد: سیستم‌های mCHP می‌توانند نقش بسیار مهمی در نیاز به انرژی از یک طرف و حفظ محیط زیست از طرف دیگر ایفا کنند. از جمله مزایای این سیستم‌ها می توان به افزایش بازدهی، سازگاری با محیط زیست، مزیت اقتصادی و قابلیت اطمینان بالا اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «سامانه های انرژی آران» به کاربرد این تجهیز اشاره کرد و گفت: از این سیستم می‌توان در رستوران‌ها برای کاهش هزینه های برق در ساعات نیمه باری و اوج بار، استفاده از آب گرم مجانی جهت شست و شو و پخت و پز و همچنین تامین برق یخچال‌ها در صورت قطعی برق استفاده کرد.

نوری همچنین اضافه کرد: هتل‌ها و مراکز اقامتی- تفریحی، دفاتر اداری- تجاری، آپارتمان‌ها و منازل و اقامتگاه‌های ویلایی از جمله اماکنی هستند که می‌توانند از سیستم استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «سامانه های انرژی آران» درباره قیمت تمام شده این محصول توضیح داد: قیمت تمام شده محصول عددی بین 80 تا 100 میلیون تومان برآورد شده است و امیدواریم با تجاری سازی و آغاز تولید انبوه این محصول قیمت تمام شده آن نیز کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: شرکت‌های آلمانی در زمینه طراحی و تولید این محصول پیشرو هستند و قیمت آن‌ها نیز چیزی در حدود 25 هزار دلار است که در مقایسه با محصول تولید شده شرکت «سامانه های انرژی آران» بسیار بالاتر است.

در این شرکت به صورت مستقیم برای 8 نفر اشتغال‌زایی شده است و غیر مستقیم نیز این میزان بیشتر خواهد بود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-01-21 12:25

افزودن دیدگاه جدید