کد مطلب: 

240339

حمایت از پروژه‌های بزرگ گروهی تسهیل می‌شود

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برنامه‌های بنیان، لبیک، سعادت، پیشتازان، چالش، پیشگامان و میثاق را از جمله برنامه‌های حمایتی جدید و راهبردی این صندوق دانست که با اهدافی مانند حمایت از پروژه‌های بزرگ گروهی و شکل دادن به گروه‌های پژوهشی جدید حول پژوهشگران جوان درخشان انجام می‌شود.
حمایت از پروژه‌های بزرگ گروهی تسهیل می‌شود

به گزارش، ایمان افتخاری  رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت متوازن از تحقیقات و کمک به تولید دانش و فناوری‌های راهبردی را مهمترین مأموریت این صندوق عنوان کرد و گفت: حمایت از توسعه پژوهش‌‌های تقاضا محور، تقویت همکاری‌‌های بین دستگاهی برای توسعه علم و فناوری و حمایت از توسعه قابلیت های پژوهشی بخشی و منطقه‌ای در کشور از جمله راهبردهای مهم در دستیابی به اهداف این صندوق است.

افتخاری ادامه داد: ثبت درخواست در سامانه، فرایند غربالگری، داوری حضوری و غیرحضوری، بررسی در کارگروه تخصصی، تصویب در کمیته تخصصی و ثبت قرارداد با پژوهشگر از جمله مراحل روند بررسی درخواست پژوهشی در این صندوق است. همچنین تنوع، کیفیت، تعادل، تکثر، هدف گرایی و آمایش پژوهش از مهم‌ترین رویکردهای حمایتی جدید این صندوق به شمار می‌رود.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری با اشاره به وجود 20 کارگروه فعال در این صندوق، کارگروه‌های فنی مهندسی، پزشکی، علوم پایه، کشاورزی، میان گروهی و علوم انسانی را از بزرگ‌ترین این کارگروه‌ها دانست.

افتخاری با تأکید بر اینکه بسته‌های حمایتی با توجه به تعداد مخاطب صندوق باید تنوع بیشتری پیدا کند، افزود: کیفیت و هدف گرایی دو رکن اساسی در رویکردهای جدید صندوق است و با توجه به اهمیت تعادل در حوزه‌های مختلف و تکثر گروه‌های پژوهشی در سالیان اخیر، شکل‌گیری گروه‌های جدید پیشرو ضروری به نظر می‌رسد.

وی با اشاره به سهم استان‌های مختلف کشور از طرح‌های پژوهشی این صندوق، گفت: در سال 92 حدود 58 درصد از منابع صندوق در تهران ماند که در سال 96 این عدد به 52 درصد رسید که امیدواریم در آینده سهم تهران در این بخش به 40 درصد کاهش پیدا کند و سهم دیگر استان‌ها به 60 درصد برسد.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری با بیان این که پس از تهران، استان اصفهان با وجود سه دانشگاه مطرح صنعتی اصفهان، علوم پزشکی و اصفهان بهترین وضعیت را از سهم طرح‌های پژوهشی صندوق دارد، افزود: سهم دانشگاه صنعتی اصفهان در طرح‌های مستقل دریافتی از سال 92 تاکنون 157 طرح و طرح‌های مستقل مصوب نیز در این بازه زمانی 98 طرح بوده است.

افتخاری، برنامه‌های بنیان، لبیک، سعادت، پیشتازان، چالش، پیشگامان و میثاق را از جمله برنامه‌های حمایتی جدید و راهبردی این صندوق دانست که با هدف حمایت از پروژه‌های بزرگ گروهی، ساحت علمی ایران، شکل دادن به گروه‌های پژوهشی جدید حول پژوهشگران جوان درخشان، حل جمعی پروژه‌های بزرگ فناوری و اجتماعی، حمایت از پژوهش‌های میان رشته‌ای و حمایت از برترین پروپوزال های پژوهشی در حوزه‌های علوم پایه و انسانی انجام می‌شود.

وی با اشاره به همکاری این صندوق با کشورهای روسیه، چین، اتریش،آلمان، ژاپن و سازمان جهانی پژوهش، گفت: تعداد پژوهشگران حمایت شده پسادکتری با هدف حمایت از فارغ‌التحصیلان دوره دکتری تاکنون تقریباً به عدد هزار رسیده است.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری با بیان جزئیات طرح سرگرم آموزی با هدف یادگیری همراه با لذت برای مخاطبان و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از این طرح، به تأثیر ویژه دانشگاهیان صنعتی اصفهان در پیشبرد این طرح اشاره کرد و افزود: در این طرح کشوری هر فرد با روش‌های جذاب می‌تواند یک موضوع علمی را به مردم ارایه کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-01-12 10:59

افزودن دیدگاه جدید