کد مطلب: 

239838

تخصیص دو هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی صندوق نوآوری به شرکت‌های دانش ‌بنیان طی یک سال اخیر

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه عملکرد مالی این صندوق در دوره جدید بیش از چند برابر کل سال‌های قبل بوده است، گفت: در حوزه ضمانت‌ها بیش از 18 برابر و در حوزه تسهیلات بیش از 5 برابر رشد داشتیم. در یک سال گذشته، دو هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی صندوق نوآوری به شرکت‌های دانش ‌بنیان پرداخت شده است.
تخصیص دو هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی صندوق نوآوری به شرکت‌های دانش ‌بنیان

به گزارش سیتنا، دکتر علی وحدت در نشست روسای مراکز علمی‌ و مدیران شرکت‌های دانش بنیان و فناور استان اردبیل در سخنانی با اشاره به وضعیت کنونی اکوسیستم نوآوری در این استان گفت: آنچه در استان اردبیل به عنوان اکوسیستم نوآوری و فناوری دیده می‌شود، با توانایی‌ها و استعدادهای استان نسبت منطقی ندارد لذا مسئولان استان باید بیشتر تلاش کنند اما این موضوع نافی مسئولیت ما نیست، بر همین اساس تلاش می‌کنیم آخرین دغدغه شرکت‌های دانش بنیان تامین مالی باشد.

وحدت افزود: نزدیک به 4 سال پیش با شرکت‌های دانش بنیان اردبیل دیدار داشتم. این اکوسیستم چه از نظر کمی‌ و چه از نظر کیفی در حد و اندازه امروز نبود و این نشان دهنده این است که دوستان تلاش کرده‌اند. باید به تسهیل مسیر جوانان در این اکوسیستم کمک کنیم تا در مسیر توسعه کشور حرکت کنند. در یک سال گذشته که فشار‌های بین‌المللی بسیاری بر کشور تحمیل شد، مسیر تقاضای تجهیزات و خدمات از شرکت‌های دانش بنیان نیز بیشتر شده است، بنابراین باید فرصت ایجاد شده را غنیمت ‌شماریم.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی به تغییر مسیر اقتصاد از سنتی به سمت اقتصاد نوآورانه تاکید کرد و گفت: مسیر اقتصاد سنتی نخواهد ماند و جوانان از استعدادها و ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد استفاده خواهند کرد. شرکت‌های دانش بنیان اکوسیستم نوآوری را بر اکوسیستم اقتصادی تحمیل خواهند کرد. البته مقاومت‌هایی وجود دارد که موجب کندی سرعت ما می‌شود، اما بر اساس شاخص‌ها، میزان پیشرفت کل کشور در پنج سال گذشته قابل مقایسه با قبل نیست و شتاب بیشتر نیز خواهد شد. آمار 4600 شرکت دانش بنیان، نزدیک به 30 صندوق پژوهش و فناوری و 8 صندوق جسورانه بورسی نشان می‌دهد که اکوسیستم نوآوری و فناوری شتاب و رشد بیشتری خواهد داشت.

وی به شعار صندوق نوآوری و شکوفایی در دوره جدید فعالیت هیات عامل این صندوق اشاره کرد و گفت: ما نزدیک به یک سال و یک ماه است که در صندوق نوآوری و شکوفایی حضور داریم و شعار ما این است که دغدغه مالی باید آخرین دغدغه شرکت‌های دانش بنیان باشد، به تعبیری دیگر این شرکت‌ها که در لبه تکنولوژی حرکت می‌کنند نباید دغدغه مالی داشته باشند. عملکرد مالی صندوق نوآوری و شکوفایی در این مدت بیش از چند برابر کل سال‌های قبل بوده است، به عنوان مثال در حوزه ضمانت‌ها بیش از 18 برابر و در حوزه تسهیلات بیش از 5 برابر رشد داشتیم. در یک سال گذشته، دو هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی صندوق نوآوری به شرکت‌های دانش ‌بنیان پرداخت شده است.

وحدت یکی از عاملان صندوق نوآوری و شکوفایی در ارائه تسهیلات و خدمات به شرکت‌های دانش بنیان را صندوق‌های پژوهش و فناوری معرفی کرد و گفت: به کمک زیرساخت‌ها و نهادهای مالی موجود در کشور مانند صندوق‌های پژوهش و فناوری توانستیم به تامین مالی اکوسیستم نوآوری کمک کنیم چون معتقد بودیم که صندوق‌های مستقر در شهرها بهتر از ما شاخص‌ها و توانایی‌های شرکت‌های دانش بنیان منطقه را می‌شناسند، بر همین اساس سه برابر تسهیلات و هفت برابر سرمایه صندوق‌ها، خط اعتباری با وثایق سبک ایجاد کردیم. برای برخی استان‌ها نیز که صندوق پژوهش و فناوری نداشتند صندوق معین تعریف کردیم یعنی صندوق یزد را معین هرمزگان قرار دادیم و صندوق دانشگاه تهران را معین اردبیل کردیم.

رئیس صندوق نوآوری وشکوفایی در ادامه راهکار جلب کمک‌های بیشتر اکوسیستم نوآوری در اردبیل از این صندوق را ایجاد یک صندوق پژوهش و فناوری استانی دانست و گفت: شرکت‌های دانش بنیان باید از مجموعه استان یک صندوق پژوهش و فناوری مطالبه کنند. البته در مذاکرات ما با استاندار اردبیل، ایشان قول دادند که با سرمایه 10 تا 15 میلیارد تومانی یک صندوق پژوهش و فناوری ایجاد کنند. بعد از معرفی این صندوق، ظرف یک هفته مجوز فعالیت آن در کارگروه صادر خواهد شد و ظرفیت مالی تا 10 برابر را به سرعت برای این صندوق فعال خواهیم کرد و شرکت‌های دانش بنیان فعال در اردبیل می‌توانند ظرفیت‌های مورد تقاضا را از طریق این صندوق مرتفع کنند.

وی از شرکت‌های دانش بنیان استان اردبیل خواست تا به فرصت‌ها و چالش‌های این استان بیشتر توجه کنند و بر مطالبه‌گری و استفاده از ظرفیت‌های بخش‌های مختلف استان تاکید کرد و گفت: به پروژه‌هایی اولویت بدهید که نگاه به داشته‌ها و چالش‌های استان دارد، به عنوان مثال چرا در اردبیل که عسل تولید می‌کند، شتابدهنده تخصصی عسل یا مرکز نوآوری عسل وجود ندارد.

وحدت در مورد ابزارهای موجود و ابزارهایی که در آینده در صندوق نوآوری و شکوفایی فعال خواهند شد، گفت: تلاش می‌کنیم سرویس‌ها و خدماتی که به شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌شود ساده و شفاف باشد، لذا ابزارهایی که تا پایان سال جاری تکمیل خواهد شد شامل گرنت فناوری (برای طرح‌های تحقیقاتی که یک شرکت دانش بنیان سفارش می‌دهد و زیر 500 میلیون تومان باشد)، ابزار نمونه‌سازی، انواع تسهیلات تولید صنعتی و قبل از تولید صنعتی و وام‌های بانکی خواهد بود.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه با اشاره به خدمت جدید این صندوق به شرکت‌های دانش بنیان، گفت: یکی از تسهیلات جدید صندوق، «سرمایه در گردش فوری» است که در آن حد اعتباری شرکت مشخص می‌شود و دو بار در سال تا سقف یک میلیارد و 200 میلیون تومان می‌توانند از آن استفاده کنند. بازپرداخت این تسهیلات نیز یک ماهه و قابل تمدید تا سه ماه است. اوراق نوآوری نیز تا پایان سال در بورس برای شرکت‌های بزرگ منتشر می‌شود.

وی همچنین از جلسه مشاوره کارشناسان صندوق به شرکت‌های دانش بنیان استان اردبیل خبر داد و گفت: کارشناسان صندوق یک دور به استان آمده‌اند و برای بار دوم نیز با کارگزاران بیشتر به همراه دو صندوق معین مانند صندوق دانشگاه تهران به اردبیل خواهند آمد و تسهیلات و خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی را تک به تک به شرکت‌های دانش بنیان استان اطلاع‌رسانی خواهند کرد.

وحدت در ادامه به خدمات توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش بنیان هم اشاره کرد و یادآور شد: شرکت‌ها می‌توانند نزدیک به 250 میلیون تومان از خدمات بلاعوض نمایشگاه و اعزام هیات تجاری و غیره استفاده کنند. اگر کسی که ایده دارد و پول ندارد می‌تواند از ابزار هم‌سرمایه‌گذاری استفاده کند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه خطاب به شرکت‌های دانش بنیان گفتک صندوق‌های پژوهش و فناوری به عنوان بخش خصوصی که با شما در سرمایه‌گذاری مشارکت می‌کنند خیلی سخت‌گیرانه عمل خواهند کرد و پول ما در بخش سرمایه‌گذاری از یک برابر تا 4 برابر به عنوان محرک عمل می‌کند.

وحدت در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه باید مراقب پژوهش و آموزش استان باشد. صندوق نوآوری و شکوفایی متولی فناوری نیست بلکه تنها زمینه ورود فناوران به بازار را فراهم می‌کند. رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری نیز در این حوزه از طرح‌های دانش بنیان بارها حمایت کرده‌اند و شما به عنوان شرکت دانش بنیان باید مطالبه‌گر باشید.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-01-01 15:54

افزودن دیدگاه جدید