کد مطلب: 

238154
با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛

گام نخست آغاز به‌کار مرکز نوآوری کرج برداشته شد/ ستاری: مدیریت شهرهای هوشمند در دست فعالان دانش‌بنیان‌ و استارتاپ‌ها خواهد بود

نشست آغاز به کار مرکز نوآوری کرج با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری،رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)، شهردار کرج و جمعی از مسئولین این شهر در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد. در حاشیه این نشست همچنین آخرین جزئیات مربوط به جانمایی مرکز نوآوری شهر کرج و تنظیم روابط مدیریت شهری و اجزای زیست بوم نوآوری مستقر در این شهر مورد واکاوی قرار گرفت. شهردار کرج نیز بر آمادگی ساختمان در نظر گرفته شده برای ایجاد مرکز تاکید و ابراز امیدواری کرد که مشکلات جزئی باقیمانده به زودی مرتفع شود.
گام نخست آغاز به‌کار مرکز نوآوری کرج برداشته شد/ ستاری: مدیریت شهرهای هوشمند در دست فعالان دانش‌بنیان‌ و استارتاپ‌ها خواهد بود

به گزارش سیتنا، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در این نشست با تاکید بر مزیت‌های اشتغال آفرین توسعه زیست بوم نوآوری در کشور اظهار کرد: برنامه‌ها و ایده‌های مشترک زیادی، جهت ایجاد اشتغال برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) وجود دارد که از پیگیری مشترک آنها با این نهاد استقبال می‌کنیم. با توجه به علاقه مندی رئیس محترم این نهاد، این برنامه‌ها حتماً در جلسات مستمر آتی پیگیری خواهد شد.

شهر هوشمند در دستان استارتاپ‌ها و فعالان دانش‌بنیان

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به اقدامات انجام گرفته در کشور برای توسعه گفتمان شهر هوشند افزود: مدتی است که مباحث مربوط به توسعه مفهوم بنیادین «شهر هوشمند» با شهرداران محترم کلان شهرها در حال پیگری است. می‌‌توان گفت که در دسترس‌ترین تعریف برای شهر هوشمند از منظر مدیریت شهری این است که مجموعه مدیران شهری، مجموعه استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوآور مشارکت کننده در هوشمند سازی شهر را به عنوان همکار طلقی کنند و به جای نگاه تردید آمیز به این موضوع، آن را به شکل فرصتی جدید برای حل مشکلات دیرین شهری ببینند.

رئیس ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان، اداره شهر با تکیه بر درآمدهای سنتی را مشکل ارزیابی کرد و افزود: درآمدهای سنتی شهر باید به کانال شهر هوشمند منتقل شود، در صورت استقرار کامل تمام اجزای شهر هوشمند باید حداقل نیمی از  منابع درآمدی شهرداری از استارتاپ‌ها تامین شود.

تعامل به جای تقابل

وی گفت: تاکسی‌های اینترنتی مثال خوبی در اثبات سودمندی همکاری مجموعه مدیریت شهری و شرکت‌های نوآور هستند، باید توجه داشت که تاکسی‌رانی و حمل نقل شهری به شکل سنتی عموماً هزینه‌های را به شهرداری‌ها تحمیل می‌کند، این در حالی است که یکی از تاکسی‌های آنلاین، نزدیک به 1.4 میلیون راننده دارد و  دو شرکت اصلی این حوزه، جمعاً 1 میلیون سفر درون شهری را مدیریت می‌کنند.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به برخی مشکلات شرکت‌های نوآور و استارتاپ‌ها در ابتدای فعالیت، بیان داشت: شهرداری از روز اول به جای نگاه تردید آمیز و بعضاً مخالفت با تاکسی‌های اینترنتی می‌توانست در این شرکت‌ها سهامدار باشد، اخیراً آئین نامه‌ای تصویب شده است که یک و نیم درصد از درآمد شرکت‌های تاکسی رانی آنلاین به شهرداری پرداخت شود که مبلغ قابل توجهی است، در دنیا این رقم بین 1 تا 3 درصد است.

منابع نوین درآمد شهری

رئیس بنیاد ملی نخبگان استارتاپ‌ها را یک منبع نوین درآمد برای شهرها خواند و اضافه کرد: در پکن نزدیک به 25 درصد از مساحت شهر به یک پارک فناوری خصوصی اختصاص یافته است و شهرداری از فعالیت‌های انجام گرفته در پارک، درآمد کسب می‌کند. زمانی که از استارتاپ‌ها صحبت می‌شود حجم زیادی از ایده‌ها و ظرفیت‌های بالقوه مد نظر است. پارکینگ‌های هوشمند، موتور برقی، .... و صدها خدمات و کالای نظیر این موارد وجود دارد که می‌تواند برای شهرداری‌ها منبع درآمد پایدار محسوب شود. برخی زمینه‌ها مانند پسماند شهری و آسیب‌های اجتماعی نیز می‌تواند، زمینه یک کار مشترک بین استارتاپ‌های نوآور اجتماعی و شهرداری ها طلقی گردد.

توانمند سازی مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)

سید مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز در این نشست با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر توانمند سازی از طریق  ایجاد درآمد با ثبات اظهار کرد: با واریز ماهیانه 100 تا 500 هزار تومان وجه به حساب مدد جویان، نباید انتظار داشت که بتوانند تمام هزینه‌های زندگی را پوشش دهند، با توجه به همکاری‌های صورت گرفته با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و برنامه های پیش رو امیدوار هستیم که بتوانیم به هدف «توانمند سازی» از طریق اشتغال‌زایی مبتنی بر کسب و کارهای نوین دست یابیم.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در ادامه افزود: در سال 1397 موفق شدیم که برای 700 هزار خانواده تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) اشتغال پایدار ایجاد کنیم و این موضوع باعث صرفه جویی در  بودجه ماهیانه‌ای شد که به حساب این خانوارها، واریز می گردید. امیدوار هستیم که در آینده نزدیک همکاری‌های کمیته امداد امام خمینی (ره) و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسعه یابد و با ایجاد مراکزی مانند مرکز نوآوری شهر کرج، مدد جویان این نهاد هر چه بیشتر از این همکاری‌ها منتفع گردند.

ساختمان مناسب مرکز نوآوری کرج

علی اصغر کمالی زاده شهردار کرج نیز با اشاره به  قانون برنامه سوم توسعه گفت: با توجه به الزمات قانونی، حوزه نوآوری و مراکز نوآوری که در سطح کشور کار می‌کنند باید دارای سطح مشخصی از یک عایدی بهره ور باشند. در میان مراکز متعددی که برای تاسیس کارخانه نوآوری کرج مورد بازدید قرار گرفت، دانشکده آتش نشانی  مناسب‌ترین مکان به نظر می‌رسد.

شهردار کرج در ادامه افزود: این ساختمان از نزدیک به یک دهه قبل برای تاسیس دانشکده آتش نشانی در نظر گرفته شده بود و با توجه به تصمیمات اتخاذ شده، ایجاد دانشکده از دستور کار خارج شد. در حال حاضر ساختمان این مرکز آموزشی نزدیک به 90 درصد تکمیل شده است و تنها برخی جزئیات، باقیمانده است تا به صورت کامل مهیای پذیرش علاقه مندان به حضور در مرکز نوآوری شهر کرج باشد.

وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته از سوی شهرداری کرج بیان داشت: این  ساختمان از امکانات مناسبی همچون کلاس‌های آموزشی خوابگاه و رستوران برخوردار است و با توجه به موقعیت مکانی مناسبی که در آن قرار دارد، می‌تواند بهینه ترین گزینه موجود برای تاسیس مرکز قلمداد شود.

پرویز کرمی مشاور  و دبیر ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این نشست با اشاره به تجارب توام با موفقیت کسب شده در سایر استانها و همچنین پیگری دو موضوع محوری در ارتباط با تاسیس کارخانه نوآوری کلانشهر کرج اظهار کرد: یکی از این دو موضوع تقریباً به نتیجه رسید و تعاملات خوبی با استاندار محترم استان البرز  و شهرداری کرج شکل گرفته است. با توجه به کار کمیته مشترک و بازدید‌های صورت گرفته از چند محل پیشنهادی برای تاسیس کارخانه نوآوری کرج باید برخی ملاحظات در این زمینه مد نظر قرار گیرد، با توجه به استعداد و ظرفیت‌های چشمگیر کلان شهر کرج و وجود مراکز علمی، پژوهشی و صنعتی بزرگ، این انتظار وجود دارد که مکانی وسیع تر، تقریباً مشابه با کارخانه نوآوری در تهران به این مهم اختصاص یابد.

هدف‌گذاری یک میلیون متر مربعی

در ادامه، پیمان صالحی معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن اشاره به توسعه زیست بوم نوآوری در کشور به عنوان یکی از ماموریت‌های بنیادین این معاونت، گفت: نزدیک به 500 هزار متر مربع فضا در کشور برای ایجاد مراکز نوآوری تخصیص یافته است و امیداور هستیم با توجه به هدف گذاری‌های انجام گرفته این رقم در آینده‌ای نزدیک به 1 میلیون متر مربع افزایش یابد. یکی از فضاهای خوب پیشنهادی برای ایجاد مرکز نوآوری کرج در خیابان بهشتی این شهر قرار دارد که فضای بالغ بر 1700 متر مربع است و تفاهم نامه‌های نیز منعقد شده است که این مکان با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) و شهرداری این شهر در آینده نزدیک تجهیز و راه اندازی شود.

در بخش پایانی این نشست، چند تفاهم نامه امضاء شده  مرتبط با مرکز نوآوری شهر کرج و تبدیل  این شهر به قطب نوآوری میان نمایندگان سه نهاد حاضر در این نشست مبادله شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-12-06 11:25

افزودن دیدگاه جدید