کد مطلب: 

237424

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: 10 شرکت برتر دنیا در حوزه‌ی ICT چهل هزار پتنت به ثبت رسانده‌اند

اولین جلسه کمیسیون «فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان» با موضوع «بررسی موانع و راه کارهای پیش روی شرکت های بزرگ صنعتی و اقتصادی کشور در ورود به حوزه های دانش بنیان» روز یکشنبه 26 آبان سال جاری به ریاست دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: 10 شرکت برتر دنیا در حوزه‌ی ICT چهل هزار پتنت به ثبت رسانده‌اند

به گزارش سیتنا، در این جلسه دکتر عاملی با اشاره به اهمیت اقتصاد دانش بنیان خاطرنشان کرد: در موضوع ارتباط میان بخش خصوصی و صنعتی شرایط متفاوتی میان کشور ما با کشورهای پیشرفته وجود دارد.

وی اشاره کرد:‌ در آمریکا بودجه مربوط به تحقیق و توسعه(R&D) در حدود  450 میلیارد دلار بوده است که تنها 30 درصد آن متعلق به دولت بوده و 70 درصد آن سهم بخش خصوصی است.

دکتر عاملی ادامه داد: بودجه تحقیق و توسعه(R&D) سال 2017‌ شرکت آلفابیت که شرکت مادر گوگل است در حدود 16.5 میلیارد دلار بوده که با کسب درآمد حدود 117 میلیارد دلاری به سودخالص 12 میلیارد دلار دست پیدا کرده است.

وی افزود: ‌در سال 2018 این شرکت 24.5 میلیارد دلار برای تحقیق و توسعه(R&D) هزینه کرده که به درآمد 137میلیارد دلاری افزایش پیدا کرده است و این به روشنی نشان می دهد که شرکت ها به دلیل منافعی که تحقیق و توسعه(R&D) برای آن ها تأمین می کند، به این امر توجه ویژه ای دارند.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: ‌یکی از ضعف های عملکردی ما این است که تحقیقات ما در کشور منطبق با تقاضاهای موجود تدوین نشده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تبیین روند توسعه صنعتی شدن در سه مرحله تاریخی پیشاصنعتی، صنعتی و پساصنعتی گفت: در دوران پساصنعتی تمام پیکره توسعه و تجدد بر بدنه فنآوری های جدید تکیه زده و این دوران دوره فناوری های با بازده بالاست که ذیل آن صنعت 4 موسوم به صنعت فیزیکی-سایبری شکل گرفته با تأمین بستر رشد کوانتومی فضای رشد لازم با بازدهی بالا را فراهم کرده است.

10 شرکت برتر دنیا در حوزه ICT چهل هزار پتنت به ثبت رسانده اند

وی افزود:‌ در زمینه تحقیق و توسعه ده دانشگاه برتر دنیا تنها دو هزار اختراع ثبت کرده اند حال آنکه در مقابل ده شرکت برتر دنیا که همه آنها در حوزه فنآوری های جدید کار می کنند چهل هزار اختراع به ثبت رسانده اند و  این نشان می دهد که چیزی مثل پتنت متعلق به همین شرکت هاست.
دکتر عاملی با اشاره به این نکته که «خلاقیت قانون تولید می کند» گفت:‌ با توجه به اینکه بحث اقتصاد دانش بنیان از مؤلفه های اثرگذار در کشور می باشد و در اندیشه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نیز به این موضوع توجه ویژه ای قرار دارد، موضوع اقتصاد دانش بنیان در اولویت های شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است.

دانشگاهی های ما در شرکت های بزرگ جهان به کارگیری می شوند و در داخل توجه چندانی به آنها نمی شود

وی افزود‌: علم نیاز به مدافع دارد که یکی از مهمترین این مدافعان صنعتگران هستند و جالب این جاست که دانشگاهی های ما در کمپانی های بزرگ جهانی به کارگیری می شوند اما در داخل توجه لازم به آنها صورت نمی گیرد.

تاکید دکتر سوزنچی بر توسعه نیروی انسانی و توجه به شرکت ها و صنایع دانش بنیان

در ادامه این جلسه دکتر سوزنچی معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به جلسه اخیر این شورا گفت: با نگاهی که به تجربیات کشورهای مختلف صورت گرفته است دو راه برای توسعه اقتصاد دانش بنیان احصاء شده است که یکی توجه به توسعه نیروی انسانی و دیگری توجه به شرکت ها و صنایع دانش بنیان است که در صدد هستیم با برگزاری جلسات مذکور راهکارهای رفع موانع دانش¬بنیان در کشور را احصاء کنیم.

دکتر کبگانیان: 50 درصد نقشه جامع علمی به اقتصاد دانش بنیان و توسعه فناوری اختصاص دارد
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه این جلسه دکتر کبگانیان،‌ قادم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور تأکید کرد: حدود 50 درصد از محتوای نقشه جامع علمی کشور به موضوع اقتصاد دانش بنیان و توسعه فناوری در کشور اختصاص دارد.

باید به اقتصادهای کشور اجازه داده شود که بزرگ شوند

حمید کشاورز مؤسس شرکت کروز گفت: پیش از توجه به موضوع اقتصاد دانش بنیان بایستی به موضوع کسب و کار توجه ویژه ای صورت گیرد و به دنبال تقویت آن به رفع موانع و تهیه مراکز تحقیقاتی دست پیدا کنیم.

وی افزود:‌ واحدهای بزرگ که می تواند هزینه تحقیق و توسعه را تأمین کنند بسیار اندک هستند و اینکه از واحدهای کوچک انتظار توسعه تحقیق و توسعه داشت خطاست.

مهندس کشاورز ادامه داد:‌ نیازمند بازتعریفی از مسیر توسعه اقتصاد کسب و کار و اقتصاد دانش بنیان در کشور هستیم، ضمن آنکه باید به اقتصادهای کشور اجازه داده شود که بزرگ شوند تا به دنبال آن به مسائلی چون تحقیق و توسعه اهمیت بسزایی دهند.

وی افزود:‌ اعتماد به بخش خصوصی که از لحاظ عملکردی موفق بوده است باید تقویت شود.

نیازمند هم افزایی میان قوای سه گانه در کشور هستیم

آقای سلیمانی مدیر عاملی شرکت کاله گفت:‌ به دلیل چند نرخی بودن ارز، سال هاست که نتوانسته ایم برنامه-ریزی دقیقی برای آینده صنعت خودمان کنیم و در حال حاضر برخی اقدامات اجرایی، مانع توسعه فعالیت-های ما می شود.

وی افزود: تا زمانی که اجرای قانون و شفافیت در کشور نهادینه نشود صنعت و اقتصاد معنای درستی پیدا نمی کند و در همین راستا پیش از هرچیز نیازمند همافزایی میان قوای سه گانه در کشور هستیم.

دولت باید به این باور برسد که شریک صنایع است

دکتر مهبودی رئیس هیئت مدیره شرکت سیناژن گفت:‌ این شرکت در سال های 73 تا 85 نزدیک به 70 درصد سود خود را به امر تحقیق و توسعه اختصاص داده است.

وی افزود:‌ نیازمند مکانیسمی برای توسعه هدفمند اقتصاد دانش بنیان هستیم و باید توجه داشت که هنوز در ایران به مقوله صنعت به معنای واقعی کلمه دست نیافته ایم و دولت باید به این باور برسد که شریک صنایع است.

رئیس هیئت مدیره شرکت سیناژن گفت:‌ چند نرخی بودن ارز از مشکلات جدی است که پیش روی صنعت قرار دارد.

وی افزود:‌ در بازه زمانی 82 تا 89 بیست و دو دارو وارد بازار کرده ایم که متأسفانه به دلایلی از سال 93 ورود آنها به بازار متوقف شده است و با ممانعت وزارت بهداشت و مشکلات بیمه ای مواجهیم ضمن آنکه ایران بعد از ژاپن بزرگترین تولید کننده محصولات بیوتک در دنیا محسوب می شود.

صنعت فعلی در تلاش است تا فقط بقای خود را حفظ کند

آقای دکتر نوری مدیرعامل شرکت تک ماکارون گفت:‌ هزینه تحقیق و توسعه ما کمتر از حقوق و تحقیقات و حمل و نقل مواد است چون صنعت فعلی در تلاش است تا فقط بقای خود را حفظ کند چه برسد به آنکه به دنبال پیشرفت باشد.

وی افزود:‌ دغدغه بقا برای شرکت ها و تأمین مواد و حقوق کارکنان شرکت های تولید کننده از مسائل اصلی برای شرکت هاست.

اکثر مالیات ها بر تولید گرفته می شود

بابایی مشاور شرکت خودروسازی سایپا گفت:‌ متأسفانه اکثر مالیات ها بر تولید گرفته می شود و قابل توجه است که بانک ها بیش از 5000 میلیارد تومان وام با نرخ بالای 24 درصد از خودروسازی سایپا گرفته است.

وی افزود:‌ قیمت های دستوری که از طرف بالادستی ارائه می شود موجب ضعف عملکردی خودروسازی ها می شود و باید توجه داشت که خودروسازی چون از مواد اولیه متضرر می شود، سالیانه هزارمیلیارد تومان در حال ضرردهی است.

بابایی ادامه داد:‌ صنعت اگر احساس کند که باید نیازهای خود را از دانشگاه تأمین کند و اگر دانشگاه مقید باشد که نیازهای صنعت را روزآمد کند، ممکن است به ارتباط میان صنعت و دانشگاه دست پیدا کرد.

اشاره به دخالت در امر تولید و ضعف در سیستم بانکداری

آقای نظری از گروه خودروسازی بهمن گفت:‌ دخالت در امر تولید و ضعف در سیستم بانکداری کشور از موارد جدی است که متأسفانه بزرگ شدن تولید را به نوعی تمسخر می کند.

تحقیق و توسعه در خودروسازی مورد توجه قرار نگرفته است

خسروی قائم مقام معاون تحقیق و توسعه ایران خودرو گفت: 3 الی 4 درصد سرمایه شرکت ها باید برای تحقیق و توسعه باشد اما وقتی که دچار بدهکاری در تأمین قطعات هستیم، عملاً تحقیق و توسعه در خودروسازی کشور چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

دکتر عاملی خاطر نشان کرد: ورود ما به موضوع اقتصاد دانش بنیان به طور خاص و صنعت به طور عام ورودی است که در آن دانشگاه یک طرف ماجرا قرار دارد و در این رابطه اموری که از جنس سیاستگذاری کلان برای رفع مشکل صنعت و ارتباط آن با دانشگاه و یا پربازده تر شدن صنعت باشد می تواند در جلسات آتی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2019-11-23 11:29

افزودن دیدگاه جدید