کد مطلب: 

234824
معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

برای شکل گیری زیست بوم تلفن همراه بومی کشور، تنها سیستم عامل بومی کفایت نمی‌کند/ قصد انجام باندلینگ برای زیست بوم تلفن همراه با کمک دانشگاهیان را داریم/ باید گوشی تلفن همراه بومی با تعرفه‌‌ی ترجیحی واگذار شود

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: برای شکل دهی زیست بوم تلفن همراه بومی کشور، تنها سیستم عامل بومی کفایت نمی‌کند و بخش خصوصی، اپراتورها و دانشگاهیان نیز باید پای کار بیایند تا این سیستم بتواند شکل بگیرد.
برای شکل گیری زیست بوم تلفن همراه بومی کشور، تنها سیستم عامل بومی کفایت نمی‌کند/ قصد انجام باندلینگ برای زیست بوم تلفن همراه با کمک دانشگاهیان را داریم/ باید گوشی تلفن همراه بومی با تعرفه‌‌ی ترجیحی واگذار شود

به گزارش سیتنا، ششمین نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه ها و پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور با حضور اساتید دانشگاه برگزار شد. در این نشست که از صبح روز چهارشنبه در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد، دکتر ستار هاشمی معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات درباره فضایی که در حوزه آی سی تی در دنیا در حال شکل‌گیری است، گفت: همه ما این روزها درباره برخی واژگان در فضای مجازی می‌شنویم. واژه‌هایی مانند تحول و اقتصاد دیجیتال. این ها از جنس تعارف نیست و واقعیتی است که اگر درک درستی از آن نداشته باشیم، ما را به ورطه خود خواهد کشاند.

او در تشریح اقتصاد دیجیتال گفت: در گذشته برای حمل و نقل دو انتخاب بیشتر نبود. یا صاحب خودرو بودیم یا ناچار می‌شدیم که پیاده طی مسیر کنیم. بعد آژانس‌های تاکسیرانی شکل گرفت و پس از آن با وجود مقاومت زیاد، تاکسی‌های اینترنتی شکل گرفت و در حال حاضر به سرویسی تبدیل شده که نمی توانیم در برخی موارد نبود آن را تصور کنیم. اصلا دور از ذهن نیست که تا چندی بعد تاکسی های اینترنتی جای خود را به خودروهای خودران بدهند. تحولی که در برخی شهرهای جهان اجرایی شده است. اگر خودروهای خودران شکل بگیرد چه می شود؟  

معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: ناچاریم از منابع محدود به صورت اشتراکی استفاده کنیم. حجم داده های قابل توجهی رد و بدل می شود و در اختیار بشر قرار می گیرد. نکته مهمی که این جا وجود دارد این است که برخی کسب و کارها جای خود را به کسب وکارهای جدید می دهند چرا که اگر اتومبیل های خودران شکل بگیرد، تصادفات کم می شود. زمانی که تصادفات کم می شود می توان تصور کرد که صنایع بیمه ما اگر این پیام را درک نکنند، باید آن را به نگاه جدید واگذار کنند. این صرفا در صنعت حمل و نقل نیست و در صنعت های دیگر نیز دنبال می شود و تمام این ها متاثر از بروز و نمود تکنولوژی‌های نوین است.  

وی ادامه داد: چیزی که پشت تمام این‌ها شکل می گیرد، بحث دیتاست. اگر زمانی قدرت بخار مزیت رقابتی بود، الکتریسته به عنوان قدرت آمد، امروز قدرت محاسبات به رسمیت شناخته شده است.

معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات گفت: هوآوی در همایشی اعلام کرد در چین یک میلیون نفر متخصص در حوزه های مرتبط با تحلیل دیتا و هوش مصنوعی کم داریم. دانشگاه های چین قادر به تامین نیاز صنعت نیست، برای همین برنامه ریزی کردند تا دوره های مهارتی را تاسیس و نیروی مهارتی را تامین کنند.

وی افزود: ما رشدی بالغ بر سه برابر را در حوزه آی. تی کسب کردیم و اعلام می‌کنم این فضا را در کشور شاهد هستیم. حضور استارتاپ های کشور در بستر ملی شبکه اطلاعات موید این قصه است. نکته ای که وجود دارد این است که ما به عنوان دانشگاهیان کشور باید به این نکته توجه کنیم که متناسب با نیازی که صنعت دارد، روی تربیت نیروی انسانی تمرکز کنیم. از جامعه دانشگاهی چنین انتظاری می رود.

هاشمی اشاره کرد: دانشگاه در تعامل با صنعت اقدامات خوبی انجام داده است و می شود گام های بعدی را استوارتر برداشت. گام بعدی استفاده از ظرفیت مطالعات صنعتی است، واقعیت این است که نگاه فرد دانشگاهی با صنعت فاصله دارد. حضور دانشگاهیان در صنعت می تواند مفید باشد و به این کمک کند که جایگاه واقعی دانشگاه را در کشور ببینیم.

وی ادامه داد: نیاز ما در بحث صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات مسائلی مانند آنچه که در دانشگاه آن را آغاز کردیم مراکز تخصصی «آپا» بود که با حمایت وزارت ارتباطات و کمک دانشگاهیان شکل گرفت. برخی از این مراکز بسیار خوش درخشیدند. در برخی موارد شاهد آسیب هایی هستیم که قابل انکار نیست، اگر این همراهی و دانش نبود به صورت طبیعی در بسیاری از موارد ممکن بود کارمان با پیچیدگی همراه شود. در خصوص مراکز «آپا»، نگاه وزارت ارتباطات این است که مراکزی که منشاء عمل هستند را بیشتر حمایت کنیم.  

وی افزود: مساله دیگر بحث زیست بوم تلفن همراه بومی کشور است. همه ما می دانیم که این بحث حواشی و حساسیت هایی دارد. گمان می کنم در سال ها و ماه های اخیر مقاله‌ای را به یکی از انتشارات معروف ارسال و پیامی را دریافت کردیم که چون در ایران زندگی می‌کنید نمی‌توانیم این را انتشار دهیم. به همین دلیل نگاه به مراقبت از حوزه تلفن همراه داریم. با همین دلیل سیستم عامل بومی را شروع کردیم.

هاشمی افزود: سیستم عامل بومی تنها کفایت نمی‌کند و بخش خصوصی، اپراتورها و دانشگاهیان نیز باید پای کار بیایند تا این سیستم بتواند شکل بگیرد. جامعه باید با این مساله همراهی کنند. قصد انجام باندلینگ برای زیست بوم تلفن همراه را داریم که برای برنامه‌ریزی آن نیاز به دانشگاهیان داریم.

وی افزود: اگر فردی قصد دارد گوشی خریداری کند از سرویس و خدمات استفاده کند اما نگاه ما برنامه‌ریزی تعرفه‌ی ترجیحی است. این که سرویس باندلینگ را در اختیار افراد قرار بدهیم که با حداقل هزینه گوشی مورد نظرشان را خریداری کنند. این یک نگاه کاملا ایجابی است برای ایجاد بازار؛ بازاری که ذینفعان زیادی دارد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-10-03 10:43

افزودن دیدگاه جدید