کد مطلب: 

234767

ستاری: صیانت از بازار مهم‌ترین لازمه‌ی رونق اقتصاد دانش بنیان است

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، با بیان اینکه اگر به دنبال این هستیم که از سرمایه انسانی، بازار و اقتصاد دانش بنیان کشورمان توسعه و حمایت کنیم، تاکید کرد: باید تحولی رقم بزنیم و از بازار کسب و کارهای دانش بنیان، استارتاپ‌ها و تولیدکننده داخلی صیانت کنیم.
ستاری: صیانت از بازار مهم‌ترین لازمه‌ی رونق اقتصاد دانش بنیان است

به گزارش سیتنا، شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌های حوزه فولاد در صندوق نوآوری و شکوفایی، در آخرین روز از همایش 3 روزه خود میزبان سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری شدند.

ستاری در این همایش انگیزه مندی و بارور جوانان دانش بنیان و استارتاپی را عنصری انگیزه بخش و تحول آفرین در اقتصاد کشور دانست و گفت: وقتی که میدان در اختیار جوانان خلاق، شرکت های دانش بنیان و استارتاپ هایشان قرار می گیرد پیشرفت سرعتی دو چندان می یابد. مشاهده این  تلاش و انگیزه، سرزندگی و باورمندی را به همراه می آورد.

رییس ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت‌ساز، از گسترده شدن زیست بوم کارآفرینی و نوآوری گفت و ادامه داد: حرکتی تازه و شگفت انگیز در فضای کسب و کار دانش بنیان کشور به راه افتاده است؛ به طوری که حتی دانشگاه های علوم انسانی به حوزه های استارتاپی و دانش بنیان وارد شده اند و زمینه ساز رونق کسب و کارهای دانش و بنیان و استارتاپی موفق و پول سازی را در حوزه هایی چون تولید محتوا، انیمیشن و دیگر حوزه‌های متکی به علوم انسانی ایجاد کرده اند.

میدان دادن به شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها و رفع وابستگی

ستاری با تأکید بر این که باید با میدان دادن به شرکت های دانش بنیان و استارتاپ‌ها، سایه وابستگی از صنایع کشور برداشته شود، ادامه داد: با پرهیز از واردات در صنایعی که وابستگی جدی داریم، به شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها کمک کنیم تا وابستگی‌ها را در حوزه هایی مانند تامین غذا و داروی دام طیور، به مزیت صادراتی بدل کنند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه ارزش افزوده اصلی در تولید همین مواد اولیه و فرآورده هایی نهفته است که عمدتاً در تأمینشان وابستگی داریم تاکید کرد:باید خام فروشی را به طور کلی فراموش کنیم، چراکه این رویه، شایسته کشوری با بیش از 4ونیم میلیون دانشجو و برخوردار از ظرفیت های خارق العاده نیروی انسانی و علمی نیست.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان بر لزوم گذار از خام فروشی و خلق ارزش افزوده از نوآوری نیروی انسانی خلاق تأکید کرد و یادآور شد: کشوری که همچنان بر مدار خام فروشی منابع زیرزمینی و خام فروشی حرکت می کند، نیازی به دانشگاه، نوآوری و جوان خلاق احساس نمی کندبنابراین باید به حوزه هایی که به معنای واقعی ارزش افزوده خلق می کند و اشتغال واقعی را به همراه دارد، وارد شویم . در این راه باید مسئولان از یک سو و صاحبان بازار از سوی دیگر  میدان را برای نقش آفرینی شرکت های دانش بنیان و استارتاپ‌ها باز کنند.

ضرورت گذار از فرهنگ وارداتچی به صادرکننده و تولیدمحور

ستاری، فرهنگ واردات و خام فروشی را دو عارضه مبتلابه کشور و ناشی از سیطره اقتصاد نفت محور دانست و گفت: این عارضه در حوزه های مختلفی از جمله صنایع فولاد و معدن نیز وجود دارد و با شبکه های سازماندهی شده واردات مواجهیم. یک ساختار وارداتچی به واسطه درآمدهای حاصل از خام فروشی شکل گرفته است که باید شرکت های دانش بنیان را در مقابله و رویارویی با این سد مستحکم همراهی کرد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری  با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته با سازوکارهای مختلف از تعرفه های گمرکی تا حمایت از تولید داخلی، از بازار داخلی خود صیانت کردند و به پیشرفت رسیدند گفت: این در حالی است که در کشور ما شبکه های وارداتچی مشغول فعالیت هستند و سازوکاری برای اصلاح و ایجاد تحول در این رویه وجود ندارد. اگر به دنبال این هستیم که از سرمایه انسانی، بازار و اقتصادمان صیانت کنیم باید به دنبال تحولی در این روند باشیم.

رییس بنیاد ملی نخبگان، فعالان دانش بنیان و استارتاپ ها را مبارزان خط مقدم رویارویی با فرهنگ وارداتچی دانست و گفت: در این مبارزه تمام عیار، شرکت های دانش بنیان و تولیدکنندگان داخلی باید توسط تمام افراد جامعه و مسئولان در تمامی بخش ها به عنوان سربازان خط مقدم این میدان حمایت شوند.

ستاری  افزود: در روزهای نخست عده فعالان این میدان در مقابله با فرهنگ نفتی و وارداتچی اندک بود و کار دانش بنیان را در یک محیط کوچک آغاز کردیم اما اکنون تعداد این شرکت ها و استارتاپ ها به میزان و ابعاد قابل اعتنایی رسیده است. این مبارزه همچنان ادامه دارد تا ساختار کشور از یک کشور وارداتچی به صادرکننده و تولیدکننده تغییر پیدا کند.

گفت و گو با فعالان دانش بنیان و استارتاپ‌های صنعت فولاد

در حاشیه این مراسم، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از نمایشگاه توانمندی‌های فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و استارتاپ‌ها، در حوزه آهن و فولاد دیدن کرد.

در این 3 روز، 111 تفاهم نامه به ارزش بیش از 400 میلیارد تومان، میان شرکتهای دانش بنیان، واحدهای فناور و استارتاپ ها با صنعت فولاد منعقد شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2019-10-02 10:14

افزودن دیدگاه جدید