کد مطلب: 

232049

ستاری: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان پیشگام را با جدیت دنبال می‌کنیم

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، در نخستین مجمع پیشگامان اقتصاد دانش بنیان سلامت که با حضور وزیر محترم بهداشت،درمان وآموزش پزشکی با میزبانی صندوق نواوری برگزار شد، اعلام کرد: بیش از 360 شرکت دانش‌بنیان ،بخش قابل توجهی از خلق ارزش افزوده و اشتغال را به خود اختصاص داده‌اند که امسال حمایت از این کسب و کارها را که موتور محرک اقتصاد کشور به شمار می‌روند با جدیت بیش‌تری دنبال می‌کنیم.
ستاری: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان پیشگام را با جدیت دنبال می‌کنیم

به گزارش خبرنگار سیتنا، اغلب شرکت‌های دانش بنیان کشور در حوزه سلامت، به بهانه «نخستین مجمع پیشگامان اقتصاد دانش‌بنیان حوزه سلامت» جمع شدند تا ضمن مطرح کردن نیازها و دغدغه هایشان با مسئولان و سیاستگذاران کشور، راه را برای همدلی و همفکری هموار کنند.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، در نخستین مجمع پیشگامان اقتصاد دانش بنیان حوزه سلامت، از عزم جدی برای حمایت از برترین شرکت های دانش بنیان این حوزه گفت و ادامه داد: یکی از برنامه های جدی ما حمایت از شرکت های پیشگام در حوزه اقتصاد دانش بنیان است. بیش از 360 شرکت را در برنامه حمایت از شرکت های پیشگام با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی قرار دادیم.

عزم جدی برای حمایت از تحول آفرینان پیشگام اقتصاد کشور

ستاری، پیشگامان دانش بنیان را بازوی توانمند بخش اقتصاد و توسعه پایدار کشور دانست و گفت: این شرکت ها نیروی محرکه اقتصاد هستند و می توانند ضمن ارزش افزوده ای که خلق می کنند زمینه ساز اشتغال بخش قابل توجهی از فعالان خلاق و دانش آموخته دانشگاهی باشند.

وی، نخستین مجمع پیشگامان اقتصاد دانش بنیان حوزه سلامت را یک گام در راستای تعامل و هم دلی فعالان برتر حوزه دانش بنیان دانست و گفت: مجمع امروز یک گام در راستای تحقق  برنامه حمایت از شرکت های پیشگام  برداشته است و برترین‌ها در حوزه دارویی، تجهیزات پزشکی، گیاهان دارویی و سلول های بنیادین برای تعامل و همکاری و ایجاد فرصتی برای همدلی پیدا کردند.

به گفته رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان، شرکت های دانش بنیان پیشگام، با توانمندی بالای خود می توانند صدها استارتاپ را به مسیر تولید محصول دانش بنیان برسانند. این شرکت ها با توانمندی در بازار، دریافت مجوزها و فروش در بازارهای داخلی و خارجی حائز اهمیت هستند.

وی با تأکید بر این که می بایست برای این شرکت ها برنامه حمایتی خاصی داشته باشیم و با تکیه بر بازار صادرات، تولید این شرکت ها را رونق ببخشیم، عنوان کرد: این برنامه به صورت جدی توسط معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری  با همکاری وزارت بهداشت و صندوق نوآوری و شکوفایی در حال پیگیری است و امیدوارم نتایج خوبی به دنبال داشته باشد.

ایستادن مقابل فرهنگ واردات‌محور

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، مهم ترین لازمه رونق کسب و کارهای دانش بنیان را وجود زیست بومی دانست که فرهنگ واردات محور را به کنار بزند و نگاهی نو به توانمندی کسب و کارهای دانش بنیان داشته باشد و در ادامه تأکید کرد: به دلیل سایه گستردن اقتصاد نفتی، فرهنگ عمومی کشور مبتنی بر واردات است و درآمدهای نفتی، واردات بدون تلاش برای بومی سازی را ترویج و از آن حمایت کرده است؛ باید این فرهنگ اصلاح شود. امیدوارم با تحولی که کسب و کارهای دانش‌بنیان به ارمغان می‌آورند تمام بخش‌های کشور برای فاصله از واردات هم‌دل و هم راستا شوند.

ستاری، از امید برای تمرکز توجه‌ها بر تولیدکننده دانش‌بنیان داخلی گفت و ادامه داد: امیدمان این است که با همدلی که میان دستگاه های اثرگذار و نگرشی که ‌ به  محصول ایران ساخت وجود دارد وقتی این محصول  به بازار آمد، محلی وجود داشته باشد که این فناری را ارزیابی و در صورت کارآمدی، جایگزین نمونه وارداتی کند. جایی که بتوان تست‌ها را انجام داد و محصول را در چرخه تولید و حمایت قرار داد. در چنین نگرشی وزارت بهداشت پیشرو بوده است و سازمان غذا و دارو باید به عنوان الگوی دیگر بخش ها قرار بگیرد.

وی افزود: اگرچه درباره حمایت از محصول دانش بنیان داخلی سخن گفته می شود، اما در برخی دستگاه‌ها عزم جدی برای خرید محصول دانش بنیان داخلی قوام نیافته است. تا چند سال پیش یکی از مشکلات عمده گمرک دستگاه اشعه ایکس ری مطرح می شد، با وجود این که این دستگاه با کیفیتی بسیار بالا ایران ساخت شد، اما هیچ سفارشی وجود ندارد. باید توجه و نیاز به محصول ایران ساخت به طور عملی شکل بگیرد.

تحولات بزرگی با کمک شرکت های دانش بنیان

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، از عزم و هم دلی همه بخش ها به مثابه مهم ترین ضرورت برای رونق یافتن تولید داخلی و جاری شدن خونی تازه در رگ های اقتصاد یاد کرد و افزود: با وجود تمام ضوابط دست و پاگیر و نگرش های وارداتی و قوانینی که عمدتا حامی تولیدکننده داخلی نیست، تحولات بزرگی در حوزه سلامت به کمک شرکت های دانش بنیان افتاده است. همین هم دلی و همفکری که با محوریت کسب و کارهای دانش بنیان و استارتاپی رخ داده است مقدمه ای است بر ایجاد دژی مستحکم که با فرهنگ وارداتی مقابله می‌کند.

ستاری همچنین از همراهی فعالان زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان گفت و ادامه داد: این فرهنگ و همفکری چیزی نیست که با حمایت دولتی محقق شود و باید عزم جدی همه بخش ها بر ایجاد تحول با تکیه زدن بر توانمندی کسب و کارهای دانش بنیان باشد. موارد زیادی بوده است وقتی یک دارو به نتیجه می رسد تولیدکننده خارجی قیمت را پایین می آورد و این پیشنهاد را به بیمه می دهد. آنقدر پافشاری می کند تا آن داروی داخلی شکست بخورد و دوباره فرآیند معیوب واردات رقم بخورد.

حمایت از دانش‌بنیان‌ها با به‌کارگیری سازوکارهای جدید

در ادامه این مجمع، دکتر علی وحدت رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، این نشست را زمینه‌ساز توسعه اقتصاد کشور به مدد کسب وکارهای  پیشگام دانش‌بنیان دانست و گفت: صندوق نوآوری، اولویت خود را بر رفع نیازهای شرکت‌های توانمند در این حوزه قرار داده است و  تلاش می‌کند با رفع این نیازها، در مسیر پیشرفت کشور گام بردارد.

وی افزود: ایجاد زیست‌بوم  نوآوری و فناوری در دستور کار این صندوق است و در این راستا، برنامه‌هایی را برای توسعه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به ویژه شرکت‌های پیشگام در دستور کار قرار داده‌ایم.

وحدت، از تحقق سقف حمایت‌های مالی برای شرکت‌های دانش‌بنیان گفت و افزود: با توجه به ظرفیت‌های ایجاد شده در این صندوق سعی شده است تا با همکاری سایر نهادها برای رفع نیازها و پای کار آوردن تمام حلقه‌های زنجیره نوآوری و فناوری گامی اثرمند برداشته شود. ساز وکارهای مالی و حمایتی جدید را برای حمایت از شرکت‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم و امیدواریم اثرمندی خود را در توسعه کسب و کارهای دانش‌بنیان نمایان کند.

دست یاری به سوی دانش‌بنیان‌ها

در بخش دیگری از این نشست، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نخستین مجمع پیشگامان حوزه سلامت با اشاره به نقش کلیدی شرکت‌های دانش‌بنیان در ارتقای نظام سلامت کشور گفت: امروز نیازی نیست که به دست کسب و کارهای دانش بنیان قابل تأمین نباشد و مشکلی در حوزه بهداشت و سلامت نیست که به مدد این شرکت ها حل نشدنی باشد. بستری مهیا شده است تا کسب و کارهای دانش بنیان با حمایت های ارزشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بتوانند افقی تازه فراروی نظام سلامت کشور باز کنند.

وی با بیان این‌که امروز حرکت چرخ‌های تولید دارو و تأمین نیازهای سلامت کشور با توانمندی داخلی ممکن شده است، ادامه داد: پیش از انقلاب، شرکت های چند ملیتی داشتیم که صنعت دارویی کشور را اداره می‌کردند، اما امروز با خردورزی کسب و کارهای دانش بنیان ایرانی، نظام سلامت کشور با ایستادگی روی پای خود بیش از 97 درصد نیاز دارویی کشور را تامین می کنند.

نمکی، با بیان این‌که باید گامی جدی به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان برای بومی‌سازی داروهای وارداتی انجام شود گفت: 1.3 میلیارد دلار ارزبری کشور مختص 3درصد دارو،داخلی سازی نشده است و 550 میلیون دلار متعلق به 97 درصد داروی بومی است.3 درصد داروی وارداتی، جزو تولیدات پیشرفته و های‌تک به شمار می‌روند و زنگ خطری است که ما را بیش از پیش به سوی حمایت از کسب و کارهای دانش بنیان برای کمک به توسعه سلامت کشور سوق می دهد. باید دست خود را به سوی کسب و کارهای دانش بنیان دراز کنیم .

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از حمایت تولید داخلی و تأکید بر اولویت استفاده از تولید داخلی در نظام سلامت کشور گفت و ادامه داد: علاوه بر بحث تولید دارو و اقلام سلامت، در شیوه های ارائه خدمت رویکردهای جدید نیازمند روش هایی نوین مانند سلامت الکترونیک هستیم که ارتباط و تعامل ما را بهبود ببخشد. امیدواریم شرکت های دانش بنیان به کمک ما بیایند که نظارتسلامت را ارزان تر، گسترده تر و منطقی تر اداره کنیم.

تمرکز بر حمایت از پیشگامان اقتصاد دانش‌بنیان در تمامی حوزه‌ها

مهدی الیاسی معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، در نخستین مجمع پیشگامان دانش‌بنیان، ظرفیت ویژه کسب و کارهای دانش‌بنیان حوزه سلامت را فرصتی برای برگزاری این مجمع عنوان کرد و گفت: با توجه به ظرفیت بالای بخش سلامت، اولین مجمع را با این حوزه آغاز کردیم. این حرکت بزرگ است که اقتصاد ایران بتواند به یکی از  نقش‌آفرینان بین‌المللی تبدیل شود.

الیاسی با بیان این‌که شرکت‌های دانش‌بنیان با حمایت‌های خوب سال‌های اخیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و دیگر سیاستگذاران کشور از کسب‌و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپی، ایران اکنون  در مسیر توسعه یک اقتصاد جدید با هدف نقش آفرینی در مسیری بین المللی قرار دارد. تلاش می‌کنیم این هدف با شتاب بیش‌تری و با تمرکز بر کسب و کارهای دانش‌بنیان اثرمند این حوزه دنبال شود.

وی مهم‌ترین هدف از در مجمع پیشگامان اقتصاد دانش‌بنیان حوزه سلامت را حمایت از فعالان کلیدی این عرصه دانست و گفت: این مجمع دو هدف مهم را دنبال می‌کند. نخست حمایت و توسعه شرکت های پیشگام را دنبال می‌کنیم. معتقدیم برنامه‌های اقتصاد دانش‌بنیان با این که پوشش کافی دارد، فراگیر عرضه می شود و بنابراین، نیاز داریم که حمایت، همکاری توجه ویژه به پیشگامان این حوزه صورت بگیرد.

الیاسی، دومین هدف این مجمع را شبکه سازی و توسعه همکاری های درون حوزه  دانش‌بنیان سلامت عنوان کرد و افزود: اصلی ترین هدف این نشست باز شدن باب تعامل و گفت‌وگوها و مطرح کردن دیدگاه‌ها با سه نهاد متولی این برنامه است. معاونت علمی و فناوری  و صندوق نوآوری مسیر ویژه ای را برای این شرکت ها پیش بینی کرده اند که به حمایت ویژه شرکت های پیشگام در این حوزه برای رفع چالش‌ها با حمایت‌های ویژه طراحی شده است.

به گفته معاون سیاستگذاری و توسعه، حداقل 360 شرکت از میان حدود 4400 شرکت دانش‌بنیان در مقیاس بزرگ فعالیت می‌کنند و در اقتصاد کشور نقش آفرینی می‌کنند.

الیاسی ادامه داد: سه بازیگر اصلی یعنی معاونت علمی، صندوق نوآوری و وزارت بهداشت با حضور نمایندگان این سه حوزه به پرسش‌های فعالان دانش بنیان پاسخ می دهند.

وی اظهار کرد در این مجمع، پیشگامان حاضر مبتنی بر معیارهایی چون فروش، صادرات و فناوری های آینده ساز انتخاب شدند.

به گفته الیاسی، امروز 58 شرکت از شرکت های دانش بنیان از منظر مالی و اقتصادی به شمار می روند و 14 شرکت برتر از منظر فناوری های آینده در این مجمع حضور دارند.

وی افزود: در این جمع شتابدهنده های تخصصی، نهادهای مالی، بانک ها مراکز مالی و پارک‌‌های عامل صندوق و صندوق های جسورانه بورسی، انجمن های سلامت و شرکت های خدمات تجاری سازی  و مراکز رشد و... نیز حضور دارند.

بازدید و گفت‌وگو

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری پس از این نشست، با همراهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس صندوق نوآوری و شکوفایی،از غرفه شرکت‌های دانش‌بنیان پیشگام که در نمایشگاه حضور داشتند بازدید کرد و پای دغدغه‌ها و نقطه‌نظراتشان نشست.

بر اساس این گزارش «نخستین مجمع پیشگامان دانش‌بنیان حوزه سلامت» به همت معاونت علمی و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی با حضور و مشارکت وزیر بهداشت و شرکت‌های دانش‌بنیان و نقش‌آفرینان و سیاستگذاران این حوزه برگزار شد. فضای نمایشگاهی این مجمع شامل فعالان اکوسیستم دانش بنیان سلامت  این حوزه تا یکشنبه 20 مردادماه در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برقرار است. همچنین فرصتی برای شبکه سازی و تعامل میان بخش های سیاستی و فعالان دانش بنیان و سرمایه گذاران این حوزه فراهم شده است.

پایان پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2019-08-11 10:07

افزودن دیدگاه جدید