کد مطلب: 

231555

تسریع در تدوین نقشه راه فناوری کوانتومی با یک تقسیم کار ملی

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، با تاکید بر ضرورت تدوین نقشه راه در حوزه فناوری کوانتومی، گفت: امیدواریم با یک تقسیم کار ملی بین تمام سازمان ها و نهادهای مرتبط، به فرآیند تصویب آن توسط مراجع ذی‌صلاح کشور سرعت بخشیم.
تسریع در تدوین نقشه راه فناوری کوانتومی با یک تقسیم کار ملی

به گزارش سیتنا، نخستین پنل خبرگی تدوین نقشه راه فناوری‌های کوانتومی کاربردپذیر در حوزه فاوا با حضور دکتر وحید یزدانیان رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، لیلا محمدی رئیس پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه ICT، نمایندگان دانشگاه های صنعتی شریف، علم و صنعت، مالک اشتر، امام رضا (ع) و دانشگاه آزاد واحد کرمانشاه و همچنین مجریان پروژه‌های مختلف در فناوری کوانتومی، صبح امروز (چهارشنبه ۹ مرداد) در سالن فردوسی پژوهشگاه ICT برگزار شد.

دکتر یزدانیان، در ابتدای این پنل ضمن عرض خیرمقدم به نمایندگان و نخبگان دانشگاهی، در خصوص پژوهش‌های انجام شده در فناوری کوانتومی اظهار کرد: یکی از کارهای مهم و کلیدی که به مجموعه پژوهشگاه واگذار شده، موضوع بحث تدوین نقشه راه‌ها برای فناوری های مختلف است که یکی از آنها تهیه نقشه راه فناوری کوانتومی است.

وی، افزود: بررسی موضوع فناوری کوانتومی در پژوهشگاه ICT، از یکی دو پروژه‌ای شروع شد که با استقبال همراه بود و بعد از آن مطلع شدیم این موضوع در سرفصل های مختلف، همزمان در دانشگاه ها، نهادهای مطالعاتی و سازمان های اجرایی کشور در حال انجام است.

یزدانیان، تصریح کرد: به همین دلیل این ایده را مطرح کردیم تا نقشه راه فناوری های کوانتومی را تدوین و عرضه کنیم.

رئیس پژوهشگاه ICT، با اشاره به گزارشی که پیرامون موضوع فناوری کوانتومی به وزیر ارتباطات ارائه کرده است، گفت: مهندس جهرمی بر اساس آن گزارش، تاکید کردند که ما حتما باید پروژه را به سمت یک تقسیم کار ملی پیش ببریم.

وی، به نقشه راهی که پیش از این اقدامات توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین، تصویب و ابلاغ شده بود، اشاره و اظهار کرد: چارچوب این نقشه راه به وسیله وزارت علوم تدوین شده و مرکز تحقیقات سیاست های کشور هم چارچوبی تدوین کرد اما به نظر می رسد در حوزه کوانتوم اتفاقی نیفتاده است.

یزدانیان، خاطرنشان کرد: امیدواریم اکنون با اقداماتی که در حال انجام است، نقشه راهی به عنوان مستند و پشتیبان در شورای عالی انقلاب فرهنگی استفاده شود و در نهایت شاهد یک سند و تقسیم کار در زمینه فناوری های کوانتومی باشیم.

وی، با بیان اینکه یکی از توافقات ما در پژوهشگاه ICT تدوین نقشه راه در یک فضای کاملا انتزاعی است، ادامه داد: پروژه فناوری کوانتومی یکی از معدود مواردی بود که در مسیر منظم و هدفمند خود، با دانشگاه ها و اهل صنعت تعامل داشته و دارد و اکنون با استفاده از نظر نخبگان، در حوزه های مختلف امنیت، اقتصادی و فناوری اطلاعات، شاهد تکمیل مسیر باشیم.  

رئیس پژوهشگاه ICT، در پایان اظهارات خود ابراز امیدواری کرد که پنل موجود، به نقشه راهی منجر شود که ماحصل آن، به تسریع کار کمک کند و در نهایت به تصویب آن توسط مراجع ذی‌صلاح کشور باشیم.

همچنین در ادامه این پنل، لیلا محمدی رئیس پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه ICT، با اشاره به سابقه بررسی فناوری کوانتومی در پژوهشکده متبوعش گفت: فعالیت در زمینه فناوری های کاربردپذیر کوانتومی در پژوهشگاه از سال ۹۴ آغاز شده و در حال حاضر با تیمی که از تشکل ها و تخصص های مختلف در حوزه رایانش کوانتومی و سیاستگذاری آن، مباحث امنیتی و رمزنگاری پساکوانتومی کار شد، پیش نویسی تهیه و در سطوح مختلف عرضه شد.

در این پنل مجریان پروژه های این حوزه، به معرفی پروژه های تخصصی خود اشاره و جزئیاتی از آخرین وضعیت آن ارائه کردند.

نمایندگان و اعضای هیات علمی دانشگاه های حاضر در این پنل نیز به صورت اجمالی پیشنهاداتی را برای بهبود روند پروژه ارائه کردند که این موارد به صورت مختصر عبارتند از:

  • لزوم استفاده از ظرفیت موجود از جمله دانشگاه ها و نهادها و اجرایی کردن آن
  • قرار گرفتن پژوهشگاه در محوریت پروژه به دلیل برخورداری از بودجه، بستر تحقیقاتی و ظرفیت علمی مناسب
  • ضرورت تشکیل یک هسته مرکزی قوی جهت سازماندهی تمام مقدمات تحقیقاتی
  • ضرورت هم افزایی بین پژوهشگاه و نهادهای مرتبط و فعال در حوزه فناوری کوانتومی
  • مشخص شدن ساختاری دقیق برای رفع چالش های احتمالی آینده
  • لزوم وجود یک استارتاپ مجزا برای فناوری کوانتومی
  • ضرورت سرمایه گذاری های بلندمدت در حوزه فناوری کوانتومی

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2019-07-31 16:03

افزودن دیدگاه جدید