کد مطلب: 

231331

زیست بوم هوشمندسازی حمل‌ونقل در کشور ایجاد می‌شود

دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در جمع فعالان حوزه حمل و نقل هوشمند، گفت: هوشمندسازی حمل و نقل کشور یکی از ضروریات است که این کار با یکپارچه سازی فعالیت ها امکانپذیر است.
زیست بوم هوشمندسازی حمل‌ونقل در کشور ایجاد می‌شود

به گزارش خبرنگار سیتنا، منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری در نخستین نشست هم اندیشی راهکارهای توسعه حمل و نقل هوشمند با بیان اینکه هوشمندسازی حمل و نقل در دنیا سالها است که آغاز  شده بر تهیه زیست بوم هوشمندسازی حمل‌ونقل در کشور تاکید کرد.

وی افزود: برای هوشمندسازی حمل و نقل در کشور نیاز است که در ابتدا تعریف واحدی از هوشمندسازی در کشور شکل بگیرد. در واقع هوشمندسازی حمل و نقل در دو بخش صورت می گیرد یکی در بخش اسناد بالادستی که برای پیشبرد اهداف خود به این سمت حرکت می کنند.بخش دیگر، هوشندسازی برای افزایش رفاه حال مردم است که این دو بخش باید در کنار یکدیگر قرار گیرد و یکپارچه شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه در حوزه هوشمندسازی واحدهای زیادی فعالیت می کنند، تصریح کرد: با کمک هوشمندسازی باید همه این نهادها را یکپارچه کنیم. برای یکپارچه سازی این فعالیت ها نیز نیاز است که زیست بوم هوشمندسازی در کشور تعریف شود.

وی معتقد است که با تعریف زیست بوم هوشمندسازی حمل و نقل در کشور، همه نهادهای فعال در این عرصه، در جای درست خود قرار می گیرند. این کار کمک می کند که هم خدمات بهتری ارائه شود و هم اینکه کشور از خدمات باکیفیت تری برخوردار شود.

منطقی در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر تعداد بالایی از شرکت های دانش بنیان در حوزه حمل و نقل هوشمند در کشور فعالیت می کنند؛ اما یکپارچه سازی و بهینه سازی فعالیت آنها ضروری است که این کار با تهیه سند راهبردی تسهیل می شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین تصریح کرد: در حال حاضر 60 شرکت دانش بنیان در حوزه هوشمندسازی حمل و نقل فعالیت می کنند؛ ولی چون همه شرکت هایی که در حوزه آی تی، الکترونیک و غیره کار می کنند هم جزء این مجموعه محسوب می شوند نمی توانیم تعداد دقیق آنها را بگوییم. در صورتی که اهداف، مدل ها و پروژه های هوشمندسازی حمل و نقل در کشور درست تعریف شود تعداد شرکت های دانش بنیان بسیار زیادتر خواهد شد.

به گفته منطقی، کشور از نظر شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند و تجهیزات عقب نیست؛ اما در زمینه ارائه خدمات نیاز به شرکت هایی داریم که به صورت اختصاصی در این زمینه شکل بگیرند.

دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین اظهار کرد: حداقل دو سال نیاز است تا سند راهبردی این حوزه را تا 70 درصد پیش ببریم و همه دستگاه های حاکمیتی و شرکت هایی که خدمات در این حوزه ارائه می کنند را یکپارچه کنیم.

وی درباره نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در هوشمندسازی حمل و نقل کشور، گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه یکپارچه سازی فعالیت ها نقش ایفا می کند. در واقع این نهاد پلی بین بخش خصوصی، دولتی و مجموعه های بین المللی محسوب می شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-07-27 17:54

افزودن دیدگاه جدید