کد مطلب: 

231197

اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان برای تاسیس و کمک به سبدهای پروژه­ای صندوق ­های جسورانه‌ی بورسی

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: صندوق در سال جاری، ۲۰۰ میلیارد تومان برای مشارکت در تاسیس صندوق­ های جسورانه بورسی جدید یا کمک به سبدهای پروژه این صندوق­ ها اعتبار در نظر گرفته است.
اعطای تسهیلات ۷۹ میلیاردی صندوق نوآوری تنها به ۳ شرکت دانش‌بنیان در سال‌های گذشته

به گزارش خبرنگار سیتنا، در چهلمین نشست روسای پارک ­های علم و فناوری سراسر کشور که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، دکتر علی وحدت، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در سخنانی ضمن تقدیر از حمایت‌های وزارت علوم از این صندوق، اظهار کرد: وزارت علوم با حمایت­ های خود، یک حامی خوب برای صندوق محسوب می­ شود.

وی ادامه داد: از آغاز به کار هیات عامل سوم در صندوق نوآوری و شکوفایی، می­دانستیم که با توجه به شرایط موجود، زمان آزمون و خطا نداریم؛ لذا سعی کردیم از امکانات صندوق برای توسعه فناوری کشور، حداکثر استفاده را داشته باشیم. از همین­ رو هیچ‌کدام از رویکردهای صندوق شعاری نبوده و سعی کرده­ایم بند بند آن را اجرایی کنیم.

وحدت اظهار کرد: رویکرد جدی صندوق، همکاری با تمام دستگاه­ ها و فعالان بخش خصوصی و دولتی است که در توسعه اکوسیستم فناوری و نوآوری نقش دارند، لذا بسته همکاری با پارک­ های علم و فناوری در راستای همین رویکرد در نظر گرفته شده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: پارک­ های علم و فناوری یک نهاد ریشه­ دار در این اکوسیستم هستند که نقش جدی در این زیست بوم دارند. علاوه بر این توزیع جغرافیایی و تخصصی خوبی در تمام کشور دارند و منشأ بسیاری از برکات در این اکوسیستم محسوب می­شوند، بنابراین تعامل با آنها برای صندوق امری مهم تلقی می­شود.

وی عنوان کرد: در این زیست بوم نشانه‌ها و نمادهای جدیدی در حال شکل­ گیری است، به عنوان مثال شتاب‌دهنده ­ها، نهادهای مالی جدید و… ، اعضای جدید این زنجیره هستند که اگر نباشند تکامل اکوسیستم فناوری و نوآوری نیز شکل نخواهد گرفت؛ لذا صندوق نوآوری و شکوفایی و پارک­ های علم و فناوری باید تلاش کنند تا از این ظرفیت­ ها به بهترین نحو استفاده کرده و بتوانند با بازیگران جدید بهترین تعامل را داشته باشند.

وحدت تصریح کرد: قطعا صندوق نوآوری و شکوفایی در حوزه تامین مالی نمی­ تواند به تنهایی نقش­آفرینی کرده و تنها به دادن وام اکتفا کند، از همین­ رو از ظرفیت خوب صندوق­ های پژوهش و فناوری بهره بردیم و در کارگروه صندوق های پزوهش و فناوری بر فعالیت این صندوق­ ها نیز نظارت می­ کنیم.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، افزود: در همین راستا صندوق­ های پژوهش و فناوری را موظف کرده ایم که تا پایان شهریور ماه سال جاری بیش از ۶۰ درصد اعتباری که از صندوق نوآوری دریافت کرده ­اند را در راستای حمایت از شرکت­ های دانش بنیان و استارت آپ ها هزینه کنند در غیر این­ صورت جریمه خواهند شد.

وی ادامه داد: موارد تشویقی دیگری برای صندوق­ های پژوهش و فناوری در نظر گرفته­ ایم، به عنوان مثال اگر با اعتبارات صندوق نوآوری در VC مشارکت کردند، بهره صفر می­ شود و مواردی از این دست تا با این روش­های سهل­ گیرانه­، صندوق­های پژوهش و فناوری با شرکت­ ها تعامل بیشتری داشته باشند.

وحدت گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی نزدیک ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نزد ۱۸ صندوق­ پژوهش و فناوری دارد. نکته قابل توجه این است که وجود چنین ارقامی در اکوسیستم فناوری و نوآوری بی­سابقه است، لذا انتظار داریم شرکت­ ها از این ظرفیت­ ها استفاده کنند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین با اشاره به بحث سرمایه­ گذاری صندوق با سایر بازیگران اکوسیستم نوآوری و فناوری در کشور اظهار کرد: در بحث سرمایه­ گذاری نیز از همکاری بازیگران جدید این اکوسیستم بهره­ برده­ ایم؛ به عنوان مثال با صندوق ­های پژوهش و فناوری و صندوق‌های جسورانه بورسی، در تعامل هستیم چرا که در بحث سرمایه­ گذاری و تسهیلات نمی­ شود به روش ­های قدیمی عمل کرد، لذا در حال حاضر در بحث تسهیلات با صندوق­ های پژوهش و فناوری مشارکت ۴ به ۱ و در صندوق­ های جسورانه بورسی مشارکت ۱ به ۴ داریم.

وی ادامه داد: رقم ­هایی که امسال در بحث سرمایه­ گذاری تصویب شده است، قابل مقایسه با گذشته نیست. به عنوان مثال مجموع پول آورده صندوق­ های جسورانه بورسی تا پایان ماه گذشته ۷۵ میلیارد تومان بود؛ در حالی که امسال در این بخش ۲۰۰ میلیارد تومان برای مشارکت در تاسیس صندوق­ های جدید یا کمک به سبدهای پروژه­ آنها اعتبار در نظر گرفته شده است. لذا بخش خصوصی باید حدود ۸۰۰ میلیارد تومان وارد این حوزه کند و اگر آمادگی آن وجود داشته باشد، یعنی حدود هزار میلیارد تومان در این حوزه سرمایه­گذاری صورت خواهد گرفت.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، عنوان کرد: توسعه شرکت­ های دانش ­بنیان همکاری و کمک تمام نهادها را می­طلبد، لذا صندوق در نظر دارد با تمام اجزای اکوسیستم فناوری و نوآوری تعامل داشته باشد، بنابراین از بانک­ ها انتظار می­رود که خود را با شرایط جدید منطبق کنند.

وی در پایان با اشاره به برنامه ملی گرنت فناوری، گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی در بحث گرنت فناوری با این نگاه وارد شد که به شرکت­ های دانش ­بنیانی که می­ خواهند سفارش R&D به پژوهشگاه ­ها بدهند، کمک کرده و بخشی از آن هزینه را پرداخت کند، لذا امیدوارم این همکاری­ ها آغاز راهی برای تحول جدی در اکوسیستم فناوری و نوآوری باشد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-07-24 16:54

افزودن دیدگاه جدید