کد مطلب: 

231063

مشکلات عرصه‌ی اقتصاد دیجیتال از نگاه فاطمه حسینی

رئیس فراکسیون حمایت از زیست‌بوم نوآوری و فن‌آوری مجلس شورای اسلامی پس از بازدیدش از بیست‌وپنجمین نمایشگاه الکامپ، مشکلات عرصه استارتاپی و اقتصاد دیجیتال را تشریح کرد.
تبیین مشکلات عرصه‌ی اقتصاد دیجیتال از نگاه فاطمه حسینی

به گزارش سیتنا، سیده فاطمه حسینی، رئیس فراکسیون حمایت از زیست‌بوم نوآوری و فن‌آوری مجلس شورای اسلامی پیرامون بازدیدش از بیست‌وپنجمین نمایشگاه الکامپ در نوشته‌ای در کانال تلگرامی‌اش نوشت:

به نمایشگاه بین المللی #الکامپ۹۸ رفتم و فرصتی بود تا بار دیگر از نزدیک با فعالان عرصه #اقتصاد_دیجیتال ، #شتاب_دهنده‌ ها و #استارتاپ‌ ها دیدار و گفت وگو داشته باشم.

هرچند با توجه به وسعت نمایشگاه عملا فرصت گفت وگو با همه شرکت کنندگان در این نمایشگاه فراهم نبود اما همین گفت وگوهای چند ساعته با فعالان این عرصه به شنیدن مشکلات موجود این حوزه و نوع و گستره فعالیت‌های‌شان گذشت.

اغلب مشکلات را می توان ناشی از چند موضوع دانست؛

نخست اینکه در حوزه فناوری هایی نظیر #بلاکچین، با ناآشنایی سیاستگذاران با کاربردهای این فناوری ها روبرو هستیم.

همچنین در زمینه برخی استارتاپ‌ها، فقدان مدیریت داده از یک سو و مشخص نبودن متولی آن ازجمله موارد مشکل‌زا است. اینکه در کشور، مدیریت داده به عنوان یک تکلیف برای دولت به صورت مرکزی شناخته نشده، موجب می شود که بسیاری از فرصت ها از استارتاپ‌ها گرفته شود. این در حالی است که هم دولت می تواند از محل مدیریت داده ها کسب درآمد کند و هم آنکه مدیریت و برنامه ریزی در کشور، بر اساس دسترسی ساده تر دستگاه ها به اطلاعات فراهم می‌شود.

از سوی دیگر دسترسی استارتاپ‌ها به داده و اطلاعات می‌تواند زمینه‌ای را برای فعالیت طیف‌های وسیعی از استارتاپ‌ها فراهم کند و این موضوع امری مهم در عرصه #اقتصاد_دیجیتال و نوآوری و فناوری است که قطعا می تواند تحول آفرین نیز باشد.

مورد دیگر از مشکلات عرصه استارتاپی و اقتصاد دیجیتال را باید در حوزه مالی و سرمایه گذاری جست‌وجو کرد؛ این موضوعی است که باید با دیدگاه کارشناسی تحقق یابد. لذا ضرورت دارد که ورود، فعالیت و سرمایه گذاری بانک ها در حوزه های نوآوری و فن آوری با احتیاط و تحت ملاحظاتی صورت گیرد و در عین حال باید به فکر تامین مالی در این حوزه باشیم.

همچنین به طور کلی این ضرورت در فضای امروز کشور احساس می شود که جایگاه اقتصاد دیجیتال در استراتژی های کلان کشور به درستی تعریف شود و به تناسب این تعریف و به فراخور نیازها، این حوزه مورد توجه قرار گیرد. واقعیت آن است که  برای یافتن راه حل های نوآورانه و فناورانه و همچنین ارتقا رفاه عمومی و کاهش هزینه ها باید به این سمت و سو حرکت کنیم.

در این زمینه اگر نگاه کلان حاکم باشد، باید از حمایت های گلخانه‌ای از فن‌آوری های نوآورانه و استارتاپی گذر کرد و دامنه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را فراتر از امروز برد.

در واقع باید به سمت حمایت عمومی‌تر و تقویت و زمینه سازی برای شرکت های نوپای نوآورانه رفت.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-07-21 20:24

افزودن دیدگاه جدید