کد مطلب: 

227264

دکتر صمیمی: داده‌های فضایی می‌تواند به نیاز مدیریت بحران پاسخ دهد (+تصاویر نشست خبری)

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران، با اشاره به اینکه مدیریت بحران با داده های معتبر قابل انجام است، افزود: داده های فضایی می تواند به این نیاز پاسخ دهند.
دکتر صمیمی: داده‌های فضایی می‌تواند به نیاز ستاد بحران پاسخ دهد

به گزارش سیتنا، دکتر حسین صمیمی در نشست خبری امروز سه شنبه بیستم فروردین ماه 1398، با اشاره به سیل اخیر در کشور، گفت: هر زمانی که یک بحران در کشور به وجود می‌آید این سوال به ذهن می‌رسد که قبل از بحران چه کارهایی برای پیش بینی و پیشگیری و پس از بحران برای مدیریت و پایش میتوانستیم انجام دهیم.

وی، با اشاره به اینکه مدیریت بحران با داده های معتبر قابل انجام است، افزود: داده های فضایی می تواند به این نیاز پاسخ دهند.

صمیمی، با بیان اینکه در جایی می خواندم فرسایش خاک در کشور پنج برابر نرم جهانی است، گفت: امروزه با استفاده از تصاویر متناوب ماهواره ها و تکنیکهای سنجش از راه دور می توانیم به کویر زدایی و فرسایش خاک کمک کنیم.

رییس پژوهشگاه فضایی، با اشاره به سیل استان گلستان، تصریح کرد: در زمان سیل استان گلستان واحد سنجش از راه دور این پژوهشگاه با رصد تصاویر ماهواره های راداری و اپتیکی، تصاویر آنها را در اختیار سازمان مدیریت بحران مستقر در استان گلستان قرارداد.

وی، افزود: در همین زمینه تعامل خوبی با ابفای استان گلستان در زمینه تهیه اطلاعاتی پیرامون روند گسترش سیل،پهنه های درگیر و هشدار ناشی از ذوب برف در اختیار آنها قرار داده شد و این ارتباط همچنان ادامه دارد.

صمیمی، اظهار کرد: در همین زمینه نقشه های موردی هم برای شهرستان پلدختر و استان خوزستان در زمان سیل اخیر تهیه و در اختیار ارگانهای مدیریت بحران قرار گرفت که با استقبال خوبی مواجه شد. حتی اطلاعات ناحیه خاصی که در موردش دغدغه وجود داشت، تهیه و در اختیار آنها گذاشته شد. ضمن اینکه نقشه های موردی نیز در شهرستان پلدختر و استان خوزستان تهیه و در اختیار مسوولان ذیربط قرار داده شده است.

وی، با بیان اینکه در روز سیزدهم فروردین که روز خاصی در کشور است، بحث تامین اینترنت در پلدختر مطرح شد، خاطرنشان کرد: به دستور وزیر ارتباطات، تیم عملیاتی پژوهشگاه فضایی در سامانه های حمل و نقل فضایی همان روز با تهیه تجهیزات و تدارک لازم در قالب سه تریلی شبانه عازم پلدختر شدند و از عصر شنبه ارایه خدمات اینترنت به صورت وای فای در این شهرستان مقدور شد.

رییس پژوهشگاه فضایی ایران، با بیان اینکه بالن بحران مستقر در شهرستان پلدختر در ارتفاع 100 متری به پرواز درآمد، گفت: 40 مودم وای فای در نقاط پرتردد شهرستان پلدختر نصب شد و سرویس وای فای رایگان در اختیار مردم و کسب و کارهای مستقر در این شهرستان قرار داده شد که مطابق گزارش های دریافتی، بسیار کارگشا بود چراکه مشکلات اینترنتی منطقه را حل کرده است.

وی، افزود: در پژوهشگاه فضایی به عنوان پژوهشگاه عملیاتی این اصل رعایت می شود که هر خدمت و محصول تولیدی این پژوهشگاه دارای یک مشتری و برای رفع نیاز سازمان ها و دستگاه های مختلف باشد که از اینرو تفاهمنامه ای با سازمان برنامه و بودجه را امضا کردیم که در مورد آمایش سرزمینی و تعیین کاربری اراضی بود که مساله مهم و کاربردی برای مدیریت کلان کشور است.

صمیمی، با بیان اینکه در پی امضای این تفاهمنامه هم اکنون همکاران من در پژوهشگاه فضایی در بحث آمایش سرزمینی در استان های اصفهان، خوزستان و تهران مشغول تهیه نقشه هایی با دقت مورد نظر هستند، خاطر نشان کرد: در همکاری با وزارت جهاد کشاورزی گزارش های حاکمیتی مورد نظر مثل پایش کشت برنج و سیب زمینی در قطب های موجود در کشور تهیه و ارایه شد و اجرای آن کماکان ادامه دارد.

وی، با اشاره به برنامه پژوهشگاه فضایی برای برآورد خسارت وارد شده به اراضی کشاورزی، گفت: بسیار مهم است که در سیل اخیر چه محصولی به چه میزانی دچار خسارت شده که با تمرکز بر استان گلستان، بعد از تثبیت شرایط و رفع خطر سیل، برآورد را به صورت دقیق تهیه کرده تا برای انجام کمک های لازم از سوی دولت راهگشا باشد.

رییس پژوهشگاه فضایی ایران، همچنین به انجام مذاکرات اولیه با سازمان هواشناسی اشاره کرد و ادامه داد: این مذاکرات برای تامین تجهیزاتی برای پیش بینی شرایط آب و هوایی است که به زودی از رییس سازمان هواشناسی برای بازدید از پژوهشگاه و بازدید از دستاوردهای فضایی دعوت می کنم و امیدوارم به یک تفاهمنامه کاری خوبی منجر شود.

صمیمی، با بیان اینکه تاکنون بخش فضایی کشور شامل سازمان و پژوهشگاه فضایی و شرکت های خصوصی این حوزه توانسته اند بخشی از توانمندی های خود را به نمایش بگذارند، اظهار کرد: البته این توانمندی ها وقتی به اوج خود می رسد که به صورت سیستماتیک وارد چرخه مدیریت بحران شود بنابراین پیشنهاد می کنم در ستاد مدیریت بحران که متشکل از نهادها و سازمان های مهمی است، میزی به بخش فضایی اختصاص یابد که مطابق نیاز ستاد مدیریت بحران اطلاعات مورد نیاز را تهیه کند تا در شرایط خاص به راحتی در اختیار مسوولان مربوطه قرار گیرد.

گزارش تصویری سیتنا از این نشست خبری را در ادامه ببینید:

عکاس: حسین شهلایی

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2019-04-09 16:06

افزودن دیدگاه جدید