کد مطلب: 

226238

مخترع وب: نگران اقدامات گمراه ‌کننده‌ای هستم که در وب انجام می‌شود

تیم برنرز لی، مخترع وب، در سی‌امین سالگرد اختراعش به بی‌بی‌سی گفت که مقابله با اختلال‌های آینده وب نیازمند کوششی جهانی است.
مخترع وب: نگران اقدامات گمراه ‌کننده‌ای هستم که در وب انجام می‌شود

به گزارش سیتنا، مخترع "وب جهان‌گستر" گفت که مردم پس از رسوایی "کمبریج آنالتیکا" باید متوجه باشند که چگونه ممکن است اطلاعاتشان "دستکاری" شود.

برنرز لی همچنین گفت که با مواردی مانند هک کردن، درز اطلاعات و گمراه کردن کاربران باید برخورد شود.

او در نامه‌ای که در رسانه‌ها منتشر شد، نوشت که بسیاری از مردم شک دارند که وب می‌تواند یک نیروی خیر باشد.

برنرز لی که دغدغه‌های خودش را نسبت به آینده وب دارد، به بی‌بی‌سی گفت: "من خیلی نگران کارهای کثیف و گمراه ‌کننده‌ای که انجام می‌شود، هستم."

با این حال او می‌گوید مردم کم کم متوجه خطرهایی که کاربران وب با آن روبرو هستند، می‌شوند: "وقتی قضیه کمبریج آنالتیکا" عمومی شد، مردم فهمیدند انتخابات با کمک اطلاعات ناشی از فعالیت آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی دستکاری شده است."

برنرز لی اضافه کرد که در سال‌های اخیر به این نتیجه رسیده است که اصول استفاده از وب باید بیشتر تحت مراقبت امنیتی قرار بگیرد.

تیم برنرز لی در نامه‌اش گفت که به اعتقاد او امروزه در سه زمینه "اختلال" وجود دارد:

او می‌گوید چنین معضلاتی یا دست‌کم بخشی از آن‌ها را می‌توان با قوانین یا سیستم‌های جدید که رفتارهای نامناسب در اینترنت را محدود می‌کند، حل کرد.

ولی اقداماتی مقدماتی نظیر این‌ها نیازمند همکاری تمام جامعه است؛ از مردم عادی گرفته تا بازرگانان و رهبران سیاسی.

او در نامه‌اش نوشت: "ما به قهرمانان وب آزاد از درون دولت نیاز داریم؛ شهروندان خدمتگذار و مسئولان منتخبی که مقابل منافع بخش خصوصی که خیر جامعه را تهدید می‌کند، بایستند و از وب آزاد حمایت کنند."

جاناتان زیتراین، نویسنده کتاب "آینده اینترنت و چگونگی متوقف کردن آن" دیدگاه‌های تیم برنرز لی را "آرمان‌گرایانه و واقع‌گرایانه" می‌داند.

او طرفدار این نظریه است که یک وب آزاد و باز می‌تواند کاربرانش را نیرومند سازد، بجای این که تلاش کرد مشتریان را صرفا به مصرف کننده تقلیل داد.

زیتراین به بی‌بی‌سی گفت: "من نامه تیم را نه فقط فراخوانی برای بهتر کردن وب می‌دانم بلکه این تلاشی است تا ما دوباره خودمان را به اصول زیربنایی که به آن متعهد هستیم، پایبند کنیم."

اصولی که او می‌گوید شامل دسترسی جهانی، شفافیت و آگاهی نسبت به کارکرد اپلیکیشن‌های وب است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-03-12 23:00

افزودن دیدگاه جدید