کد مطلب: 

226018
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

80 درصد ترافیک اینترنت در سال 2019 مرتبط با داده‌های تصویری است/ باید ظرفیت‌هایمان را در جهان هنرنمایی تصویری تقویت کنیم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: در سال ۲۰۱۹ هشتاد درصد ترافیک اینترنت مربوط به داده‌های تصویری است و هرچه جلوتر برویم عرصه تصویر اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ از این رو باید در این جهان تصاویر قدرتمندتر شویم تا جلوه‌های الهی را در این عرصه به نمایش بگذاریم.
80 درصد ترافیک اینترنت در سال 2019 مرتبط با داده‌های تصویری است/ باید ظرفیت‌هایمان را در جهان هنرنمایی تصویری تقویت کنیم

به گزارش سیتنا به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، سعید رضا عاملی در نخستین جشنواره اینفوگرافیک رسم سرخ چهل سال ایثار و پایداری که توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد با اشاره به سواد اطلاعات تصویری، گفت: امروز ما با انباشت و تراکم داده‌ها مواجهیم که در هیچ مقطعی از تاریخ این وسعت دسترسی و تراکم اطلاعات و داده وجود نداشته است.

وی افزود: کاربران اینترنت در جهان از مرز چهار میلیارد و دویست میلیون گذشته اند و تعداد وب سایت‌های جهان به یک میلیارد و هشتصد میلیون رسیده است، ضمن آنکه تعداد ارسال ایمیل‌ها از مرز ۱۶ تریلیون در سال جاری گذشته است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اینها و صدها آمار دیگر اطلاعات و ارتباطات نشان می‌دهد ما وارد جهان پر ارتباط مجازی شده ایم و فضای فرامحلی فرهنگ و ارتباطات بصورت انفجاری توسعه پیدا کرده است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: امروزه صحبت از تبدیل اطلاعات به داده‌ها و داده‌ها به «داده های تصویری» است و از این رو داده و اطلاعات به عنوان سطح دوم واقعیت تلقی می‌شوند که در عرصه گسترده‌ای بروز داشته است.

وی ادامه داد: امروز با پدیده نانو بایواینترنت داده‌ها مواجه هستیم که خلق خیره کننده‌ای از دانش بشری را به همراه دارد که موجب اتصال دیوایس های ارتباطی به موجودات زنده در مقیاس نانو می‌شود.

عاملی افزود: در سال ۲۰۱۹ هشتاد درصد ترافیک اینترنت مربوط به داده‌های تصویری است و هرچه جلوتر برویم عرصه تصویر اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در کنار آسیب‌ها و کاستی‌هایی که در دوران کنونی با آن مواجه هستیم، با ظرفیت‌های جدید بسیاری هم روبرو هستیم.

وی ادامه داد: اکنون زمان از ساختار خطی که در آن اتفاقات به نوبت و یکی یکی رخ می‌داد وارد عرصه زمان موازی و همزمانی‌های ارتباطی فرامحلی شده است که در آن چندین اتفاق می‌تواند در یک لحظه و به طور همزمان اتفاق بیفتد و این نشان دهنده قدرت زمان برای آسایش انسان در عرصه زندگی است.

عاملی خاطرنشان کرد: یکی از شاخص‌های اندیشه اسلامی تسهیل زندگی مردم و رفع کرب است.

وی افزود: این فضای موازی و قدرتمندی زمان در این محیط قابلیت‌هایی دارد که می‌تواند باعث ایجاد عدالت نهادینه و شفافیت نسبت به نحو توزیع سرمایه‌های ملی شود.

عاملی گفت: امروزه ما با نظام الگوریتمی جدید و باز مواجه هستیم که قدرت مبتنی بر «فرآیندهای سیستمی» را تأمین می‌کند.

وی ادامه داد: الگوریتم مدیون اندیشمند بزرگ ایرانی خوارزمی بزرگ است که امروزه منطق ریاضی او نام عصر معاصر را به خود اختصاص داده و از «عصر الگوریتم» صحبت می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: از همین رو است که مقام معظم رهبری می‌فرمایند اگر می‌خواستم شغلی را انتخاب کنم حتماً راهبری فضای مجازی را انتخاب می‌کردم.

وی افزود: با همین اشراف رهبری بود که ایشان ۳۰ سال قبل دستور تأسیس مرکز کامپیوتری علوم اسلامی را دادند و همواره بر محوریت و اهمیت علم و فنآوری تاکید داشته اند. ایشان در حکم دوم شورای عالی فضای مجازی تبدیل ایران به عنوان قدرت سایبری در طراز قدرت‌های سایبری جهان را خواستار شده اند.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران تأکید کرد: سواد اینترنتی فضایی برای تبدیل تهدید به فرصت و توانمند سازی علمی و تحلیلی جامعه است. باید توجه داشت در نظام‌های تربیتی که صرفاً بر مراقبت و کنترل مبتنی است، در یک دوره زمانی کوتاه موفق است ولی به محض مواجه فرد با چالش دچار بحران می‌شود. لذا هم در تربیت خانوادگی و فردی و هم در تعلیم و تربیت اجتماعی باید بر «توانمند سازی فرهنگی و اجتماعی» تاکید کرد. فرد دانا، از توانایی برخوردار است؛ لذا دانایی پایه اصلی توانایی است.

وی ادامه داد: ما ناگزیر هستیم در حین عبور از مسیر تهدیدات موجود، فضای مطلوب خودمان را بسازیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اکنون جامعه غرب با معضل تنهایی روبرو است چنان که انگلستان وزیر تنهایی منصوب می‌کند. ما با تکیه بر ارزش‌های الهی می‌توانیم یک جامعه به هم پیوسته، مسئولیت پذیر و اهالی وفادار به اعضا جامعه را بوجود بیاوریم و گرفتار آفت بزرگ تنهایی در جهان ارتباطات نشویم.

وی افزود: جهان امروز جهان هنرنمایی تصویری است که باید در این عرصه به تقویت ظرفیت‌ها اقدام کرد.

عاملی گفت: ما باید فضای عمل خودمان را مبتنی بر خلاقیت‌های الهی در فضای اینترنت ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: در تحقیقات اثبات شده است که پردازش ذهنی نسبت به تصویر ۶۰۰۰۰ برابر پردازش متنی است. به عبارت تصویر ماندگار بیشتری هم به لحاظ یادگیری و هم به لحاظ ماندگاری ذهنی دارد.

عاملی افزود: پس باید برای جهان تصاویر اهمیت شصت هزار برابر قائل بود. از این رو باید در این جهان تصاویر قدرتمندتر شویم تا جلوه‌های الهی را در این عرصه به نمایش بگذاریم. امروز باید به اطلاعات تصویر و همچنین داده‌های تصویری که به نوعی عرصه واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده نیز هست، اهمیت داد که کاربردهای فراگیر در تحلیل‌های آماری و فهم دقیق‌تر جهان جدید دارد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-03-06 16:30

افزودن دیدگاه جدید