کد مطلب: 

220181
رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات در گفت‌وگو با ماهنامه‌ نسل چهارم:

کیفیت نمایشگاه تلکام امسال نسبت به سال های گذشته چند پله ارتقاء یافته بود/ تولید داخل و استارت‌آپ‌ها در نمایشگاه سال آینده بیش از پیش تقویت خواهد شد

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: امسال کیفیت نمایشگاه تلکام چند پله نسبت به سال های گذشته ارتقاء پیدا کرده بود و این افزایش کیفیت حاصل هم اندیشی و همدلی نمایندگان وزارت ارتباطات با شرکت ها و سازمان های بخش خصوصی و سندیکای صنعت مخابرات بود و تصمیم‌گیری بسیار خوبی انجام شد.
کیفیت نمایشگاه تلکام امسال نسبت به سال های گذشته چند پله ارتقاء یافته بود/ تولید داخل و استارت‌آپ‌ها در نمایشگاه سال آینده بیش از پیش تقویت خواهد شد

به گزارش سیتنا، سید جمال هادیان طبایی زواره در گفت‌و‌گو با ماهنامه نسل چهارم پیرامون برگزاری نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع مخابرات و اطلاع‌رسانی، اظهار داشت: همانگونه که اطلاع دارید دو نمایشگاه بسیار مهم تلکام و الکامپ سال هاست که در ایران برگزار می شوند که هر کدام مخاطبان خاص خود را دارند. بخشی از این دو نمایشگاه با هم همپوشانی دارند و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پشتیبانی کننده هر دو نمایشگاه است که به فاصله کمتر از شش ماه برگزار می شوند؛ هر چند بخش خصوصی، نقش و مشارکت فراوانی در این دو نمایشگاه دارد. در حقیقت این دو نمایشگاه ویترین نمایش دست آوردهای شرکت های دولتی و خصوصی در حوزه فناوری اطلاعات، رایانه و صنایع وابسته و صنعت مخابرات هستند.

وی پیرامون بحث ادغام این دو نمایشگاه نیز گفت: برخی از دوستان اعتقاد دارند که با ادغام این دو نمایشگاه، در هزینه ها صرفه جویی خواهد شد و بازده بیشتری خواهند داشت و البته برخی دیگر از دوستان نیز مخصوصا در حوزه NGOهای بخش خصوصی با این موضوع مخالف هستند.

هادیان افزود: موضوع ادغام بسته به رویکردها دارد و تاکنون این دو نمایشگاه ادغام نشده‌اند و بعید به نظر می رسد که سال آینده نیز ادغام شوند، چرا که مطالبات بخش عمده‌ای از شرکت کنندگان از یک جنس نیستند، لذا برنامه ریزی ادغام آن نیاز به یکسری زیرساخت ها و پیشینه دارد که هنوز انجام نشده است و از نظر من در حال حاضر ادغام این دو نمایشگاه منتفی است و این دو نمایشگاه کماکان در دوره های بعد هم به روال گذشته برگزار خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: از ویژگی های این دو نمایشگاه حضور پررنگ سندیکاها، اتحادیه‌ها، NGOهای بخش خصوصی و رسانه هایی است که در این دو نمایشگاه شرکت می‌کنند و خدا را شکر در نمایشگاه تلکام امسال دست آوردهای بسیار زیادی را شاهد بودیم که مهمترین آن شکل گیری ارتباط بین شرکت های تولیدکننده تجهیزات مخابراتی و سازمان های دولتی و غیردولتی مصرف کننده بود. در شرایطی که ما باید در حوزه عملی اقتصاد مقاومتی اقدام کنیم، این پیوند تکمیل کننده حلقه اقتصاد مقاومتی است، برای اینکه هرچه بیشتر از ظرفیت های داخلی استفاده نماییم و در صورت عدم وجود ظرفیت داخلی، آن موقع از ظرفیت شرکت های خارجی در ایران استفاده نماییم.

هادیان پیرامون وجوه تمایز نمایشگاه تلکام امسال نسبت به سال های گذشته، گفت: در تلکام امسال تغییرات جزئی صورت پذیرفت و نمایشگاه به لحاظ کمی جمع و جورتر و به لحاظ کیفی پربارتر بود. برای مثال یکی از کارهایی که امسال انجام شد حذف و ممنوع کردن اهدای هدایای تبلیغاتی برای شرکت های زیرمجموعه وزارت ارتباطات بود. این سبب شد تا هرچند تعداد مراجعین ما به غرفه های زیرمجموعه وزارت ارتباطات کمتر شود، ولی در عوض آن هایی که در غرفه ها حضور پیدا کردند همه به صورت هدفمند حضور یافتند و به دنبال دیدن دست آوردها، انقعاد قرارداد و مذاکره بودند.

وی افزود: علاوه براین، تغییرات امسال سبب شد تا رسانه ها بیشتر برای تهیه گزارش‌هایی از دست آوردهای مختلف در غرفه سازمان فضایی، پژوهشگاه فضایی، سازمان تنظیم مقررات و شرکت ارتباطات زیرساخت حضور یابند و پیرامون طرح های متعددی که در این شرکت ها و سازمان ها انجام شده و هنوز برای عموم مردم ملموس نشده بود گزارش تهیه کنند.

هادیان گفت: به عبارت دیگر معتقدیم که کیفیت نمایشگاه امسال نسبت به سال های گذشته بسیار بالاتر بود، هرچند کمیت آن در بعضی جاها کاهش هم پیدا کرده بود. امسال برای اینکه نظر هیچ صاحب نظری مغفول نماند، ستادی در وزارت ارتباطات با متولی گری روابط عمومی تشکیل دادیم تا نمایندگان بخش دولتی، بخش خصوصی، سندیکاها و اپراتورها را دور هم جمع نماییم. این یکی دیگر از نکات متفاوتی بود که امسال قبل از برگزاری تلکام انجام شد و طی جلسات متعددی که برگزار شد به جمع‌بندی نهایی رسیدیم و نظر همه ما براین بود که جدایی این بخش ها از هم سبب می‌شود که اولا برای بازدیدکننده و استفاده کننده، فضای نمایشگاه فرسایشی شود و دوما خیلی ازارتباطاتی که اکنون وجود دارد حاصل همکاری مشترک بین اپراتور، تولیدکننده، سندیکا و سازمان های وزارت ارتباطات است و این ها وقتی در کنارهم و رودرروی هم باشند مخاطب استفاده بیشتری خواهد برد و جلسات بیشتری را می تواند داشته باشد.

وی افزود: این اتفاق به واقع امسال رخ داد و این تجربه، تجربه بسیار خوبی بود و ما تصمیم گرفتیم و تلاش کردیم که بخش خصوصی که با تلاش سندیکای صنعت مخابرات معرفی شده بود در همان سالنی که غرفه های بخش دولتی وزارت ارتباطات بودند جانمایی شوند، هرچند بعضی از غرفه ها چه غرفه های وزارت ارتباطات و چه غرفه‌های بخش خصوصی معتقد بودند که فضای امسال کم است.

هادیان خاطرنشان کرد: از جمله مزایای دیگر تلکام امسال، علمی تر شدن آن بود و در جلسات هم اندیشی ای که قبل از نمایشگاه برگزار کردیم به این تصمیم رسیدیم که برای مثال از فضای غرفه های شرکت های تابعه بیشتر برای برگزاری کارگاه‌های مختلف استفاده نماییم و در روز دوم نمایشگاه شخصا شاهد حضور کم نظیر مخاطبان در این کارگاه ها بودم که منجر به ارائه گواهی نامه های حضور در کارگاه ها به شرکت‌کنندگان می شد.

وی افزود: در یک کلام امسال کیفیت نمایشگاه تلکام چند پله نسبت به سال های گذشته ارتقاء پیدا کرده بود و این افزایش کیفیت حاصل هم اندیشی و همدلی نمایندگان وزارت ارتباطات با شرکت ها و سازمان های بخش خصوصی و سندیکای صنعت مخابرات بود و تصمیم گیری بسیار خوبی انجام شد.

وی ادامه داد: امسال وزیر محترم ارتباطات دو بار از نمایشگاه دیدن کردند و تلاش کردند تا از تمامی غرفه ها و سالن ها بازید کنند و با بعضی از صاحبان صنعت صحبت نمایند، نقایص و کمبودهایشان را یادداشت کرده و به معاونان مربوطه ارجاء دهند و این ارتباط نزدیک بین آقای وزیر با معاونان و بخش های مختلف بسیار دیدنی بود. در بازدید از یکی از غرفه های بخش خصوصی مدیر مجموعه خاطره ای  برایم تعریف کرد که جای بسی تامل دارد. مدیر این شرکت تعریف کرد که از یکی از شرکت های داخلی دیگر سفارش واردات قطعه ای را دریافت کردند که خود از تولیدکنندگان آن قطعه در داخل کشور بودند و قبل از واردات قطعه محصول خود را برای شرکت متقاضی ارسال نمودند و با مخالفت آن شرکت رو به رو شدند. این تولیدکننده داخلی در اقدامی عجیب هولوگرام شرکت خارجی را کپی و چاپ کرد و بر روی محصول خود چسباند و دوباره محصول را برای شرکت متقاضی ارسال کرد و با استقبال شدید متقاضی رو به رو شد و حتی به خاطر وارد کردن این محصول از خارج لوح تقدیر نیز دریافت کرد چرا که شرکت متقاضی بازار را از آن خود کرده بود.

وی افزود: این خاطره نشان از این بود که در بعضی جاها ما اعتماد به نفس استفاده از تولید داخلی را نداریم و در این نمایشگاه است که این اعتماد به نفس به وجود می آید و ممکن است کسانی که دستی در تهیه لوازم صنعت مخابرات و یا فناوری اطلاعات دارند در کنار هم حضور یابند و بتوانند با هم مذاکره کرده و ظرفیت های موجود را بسنجند. درست است که این باور وجود دارد که کیفیت کالای ایرانی کم است ولی ما در ایران کالاهایی را در دست تولید داریم که دارای کیفیت های برترند.

هادیان ادامه داد: در خصوص برنامه های حضور وزارت ارتباطات در سال آینده پیشنهاد بسیار جالبی را از طرف آقای مهندس رستگار دبیر سندیکای صنعت مخابرات دریافت کردیم به این مضمون که تمامی افراد حاضر در جلسات برگزاری نمایشگاه تلکام امسال در اولین فرصت گرد هم آیند و ارزیابی خود را از نمایشگاه امسال بیان کرده و اولین قدم را برای برنامه ریزی حضور در نمایشگاه سال آینده آغاز نمایند که پیشنهاد بسیار روشن و درستی بود و قرار براین شد تا طی هفته های آتی جلسه ای را برای بیان نقاط ضعف و قدرت نمایشگاه امسال برگزار کنیم و این جلسه در حقیقت اولین جلسه هماهنگی‌های لازم برای حضور در نمایشگاه تلکام سال آینده خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: به نظر اینجانب با رویکرد شفاف وزارت ارتباطات از تولید داخل و استارت‌آپ‌ها این بخش در نمایشگاه سال آینده بیش از پیش تقویت خواهد شد و با توجه به گام های بلندی که در توسعه روستایی و پوشش تلفن همراه و اینترنت در روستاها برداشته می شود به احتمال زیاد برای معرفی این حوزه نیز گام های بسیار زیادتری برداشته خواهد شد و بعید نخواهد بود که بیشتر تجهیزات مورد نیاز اپراتورها برای توسعه در این بخش از تولید داخل تامین شود و ما نتایج تلکام را نیز بتوانیم در تمامی سفرهای استانی وزارت ارتباطات مشاهده نماییم.

هادیان افزود: به نظرم در نمایشگاه سال آینده ما شاهد دست آوردهای زیادی از شرکت‌های وابسته به وزارت ارتباطات همچون دست آوردهای فضا پایه در سازمان فضایی، دست آوردهای حوزه ماهواره و استفاده از ظرفیت های ماهواره ای، دست‌آوردهای مفصلی در حوزه اینترنت اشیاء به عنوان یک موضوع مهم و کاربردی خواهیم بود و همین طور شاهد یک رویکرد جدیدی خواهیم بود که در آن نشانه های تحول فراگیر دیجیتال بیشتر از امسال مشاهده خواهد شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2018-10-24 10:57

افزودن دیدگاه جدید