کد مطلب: 

215628
آینده‌ی ICT در دنیا و نقش مدیریت شرکت مخابرات ایران در تحلیلی از دکتر نقی‌زاده؛

توجه مدیرعامل شرکت مخابرات بر نقش و جایگاه نیروی انسانی، اقدامی راهبردی است/ ایجاد نظام یکپارچه‌ی مدیریت فرآیندها از ستاد مخابرات تا استان‌ها روشی اصولی است/ نگرش جدی و پیگیرانه‌ی مدیرعامل شرکت مخابرات به رضایت مشتری، فرصتی مغتنم برای اثربخشی است

"توجه مدیرعامل شرکت مخابرات ایران بر نقش و جایگاه نیروی انسانی شرکت مخابرات ایران و حل عوامل کاهنده بهره وری در این نیروها تلاشی اصولی و راهبردی است، زیرا یکی از عوامل اصلی افزایش کارایی، افزایش رضایتمندی کارکنان است".
توجه مدیرعامل شرکت مخابرات بر نقش و جایگاه نیروی انسانی، اقدامی راهبردی است/ ایجاد نظام یکپارچه‌ی مدیریت فرآیندها از ستاد مخابرات تا استان‌ها روشی اصولی است/ نگرش جدی و پیگیرانه‌ی مدیرعامل شرکت مخابرات به رضایت مشتری، فرصتی مغتنم برای اثربخشی است

به گزارش سیتنا، دکتر "رضا نقی زاده" عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و مشاور حوزه‌ی تلکام در تحلیلی از وضعیت حال و آینده‌ی حوزه‌ی ICT و تلکام در دنیا و ایران، برای سیتنا نوشته است:

"تغییرات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات چنان پرسرعت و شتابان است که بعضا نهادهای مشاوره ای و آینده پژوه نیز از پیش بینی تحولات آن عاجز می شوند. شاید در 10 سال گذشته مهمترین پیش بینی آینده نگرانه نهادهای مشاوره ای برتر در دنیا مهاجرت شرکت های مخابراتی دارای زیرساخت ارتباطی، به حوزه های ارائه سرویس و اپلیکیشن بود که به عنوان راهکاری برای جبران هزینه های زیرساختی شرکتها تلقی می شد.

در همین راستا حضور شرکت های مخابراتی در بخش های دیتا همچون فروش خطوط پرسرعت ADSL یا حتی ارائه زیرساخت هایی همچون دیتا سنترها توجیه پذیر می نمود، اما تغییرات این حوزه و افزایش بی سابقه حجم تبادلات دیتا به دلیل ظهور فناوری هایی همچون اینترنت اشیاء یا فناوری های CONNECTED در حوزه حمل و نقل موجب تغییر بسیاری از پیش بینی ها برای توسعه شرکت های تلکام در دنیا شده است.

طبق گزارش سیسکو در سال 2015 ترافیک آنلاین داده وارد عصر زتا بایت شده است. آمار بین المللی همچنین حجم تبادل داده در ایالات متحده آمریکا در سال 2020 را فراتر از چند زتا بایت تخمین زده اند که این آمارها نمایانگر افزایش حجم تبادلات داده یک کشور در یک سال به میزان بیش از کل تاریخ تبادل داده در برخی از کشورها می باشد.

این موج در اروپا و به زودی در ایران نیز ایجاد خواهد شد و افزایش چند برابری پهنای باند در سال های اخیر در ایران نیز موید این امر است. با توجه به این تغییرات هم اکنون یکی از راه های درآمدزایی آینده برای شرکت های تلکام که دارای زیرساخت های ارتباطی می باشند، توسعه زیرساخت های ارتباطی جهت انتقال این حجم بالا از دیتا در سال های آتی می باشد.

این آمادگی فارغ از بحث نیاز به فناوری و تجهیزات، نیازمند سطح بالایی از توانمندی مدیریتی در انسجام و کارا نمودن منابع می باشد. به طور ویژه در ایران با وجود برخی از تحریم ها و چالش های پیش رو اهمیت توانمندی های مدیریتی افزایش می یابد.

شرکت های تلکام معتبر و بزرگ در دنیا جهت تطبیق خود با شرایط جدید فناوری و تغییرات سریع در دنیای پیرامونی، قائل به توسعه توانمندی های پویا هستند. توانمندی های پویا به عنوان یک مکتب استراتژی معتبر در دنیا که  در 10 سال اخیر جای بسیاری از رویکردهای راهبردی را گرفته است تاکید بر این دارد که به دلیل تغییرات سریع محیط پیرامونی پیش بینی پذیری مسیرهای آینده کاهش یافته است به همین جهت توصیه می شود تا سازمان ها توانمندی های خود را به شکلی کارا توسعه دهند و در مواجه با شرایط جدید به شکلی خلاقانه و نوآورانه، ترکیب و چیدمانی جدید از این توانمندی ها را برای حل چالش های پیش رو بکار گیرند.

تحقق چنین توانمندی نیازمند دو اصل کارایی و اثر بخشی در کنار یکدیگر است. نظم کلیدواژه اصلی کارایی می باشد. قریب به شش ماه است که مدیریت جدید شرکت مخابرات ایران و با مدیریت عامل مهندس سیدمجید صدری در شرکت مخابرات ایران مشغول به کار شده اند. مدیر عامل جدید شرکت مخابرات ایران با تجربه موفق در نظم بخشی و ساماندهی در شرکت رایتل هم اکنون راهی شرکت مخابرات ایران به عنوان بزرگترین شرکت مخابراتی منطقه شده است تا بتواند این مجموعه را در این مسیر پرتلاطم به ساحل مقصود برساند.

توجه مهندس صدری بر نقش و جایگاه نیروی انسانی شرکت مخابرات ایران و حل عوامل کاهنده بهره وری در این نیروها تلاشی اصولی و راهبردی است، زیرا یکی از عوامل اصلی افزایش کارایی، افزایش رضایتمندی کارکنان است.

از فعالیت های کلیدی دیگری که در ایجاد نظم و افزایش کارایی اثری جدی دارد اصلاح فرآیندها می باشد. شرکت مخابرات ایران پس از ادغام شرکت های استانی در شرکت مخابرات ایران نیازمند یک اصلاح فرآیندی و ایجاد نظام یکپارچه مدیریت فرآیندها از ستاد تا استان می باشد که خوشبختانه توجه جدی مدیرعامل جدید شرکت مخابرات نویدبخش اصلاح این امر حیاتی در شرکت مخابرات ایران و استان ها می باشد. نظم بخشی به فعالیت های شرکت مخابرات ایران و تقسیم مناسب وظائف میان ستاد و استان ها رمز موفقیت های آتی شرکت مخابرات ایران است.

توجه جدی آقای مهندس صدری و اعضاء هیات مدیره شرکت مخابرات ایران می تواند تحولی جدی در شرکت مخابرات ایران و استان ها با رویکردی هم افزا ایجاد نماید. در مورد اثر بخشی نیز نگاه آینده نگرانه و تصمیمات علمی، عملیاتی و سریع بسیار کلیدی می باشد. به طور ویژه توجه به خواست مشتریان در سطح خرد و سازمانی در این بخش بسیار با اهمیت می باشد. نگرش جدی و پیگیرانه مدیرعامل جدید شرکت مخابرات ایران به رضایت مشتری (به عنوان کلیدی تری عامل موفقیت شرکت) و تجربه پیشین اعضاء جدید هیات مدیره شرکت مخابرات ایران همچون آقای مهندس جباری در حوزه تجاری و امور مشتریان برای شرکت مخابرات ایران فرصتی مغتنم به شمار می آید.

آنچه امیدواری ها را به آینده مخابرات ایران بیشتر می کند تاکید مدیرعامل و هیات مدیره جدید شرکت مخابرات ایران بر افزایش کارایی و اثربخشی در کنار یکدیگر است که می تواند آینده درخشانی را برای شرکت مخابرات ایران ایجاد نموده و تحولی جدی در کارآمدی بهره گیری از ظرفیت های فعلی و افزایش توان زیرساختی این مجموعه ایجاد نماید".

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 3.3 (38 رای)
سیتنا 5
2018-07-17 07:50

افزودن دیدگاه جدید