کد مطلب: 

212791

وای فای یا کابل شبکه؛ کدام یک سریع‌تر است؟

امروزه نه تنها تمامی لپ تاپ‌ها، مودم‌ها و روترها دارای ارتباط بی سیم Wi-Fi هستند، بلکه بسیاری از مادربردها نیز دارای این قابلیت هستند. اما بهتر است با کابل به اینترنت وصل شویم یا Wi-Fi؟
وای فای یا کابل شبکه؛ کدام یک سریع‌تر است؟

به گزارش سیتنا، طبیعی است نحوه وصل شدن دستگاه‌های مورد استفاده ما به اینترنت بی اهمیت نباشد. اغلب ما به منظور وصل شدن به شبکه جهانی اینترنت دو راه داریم، اولین آنها ارتباط بی سیم از طریق فناوری Wi-Fi است. ارتباط کابلی نیز که عموماً به عنوان «اترنت» (Ethernet) شناخته می‌شود، دومین راه موجود برای وصل شدن به اینترنت است. اما به راستی کدام یک از این دو سریع‌تر است؟

بدیهی است فناوری ارتباط بی سیم از اقبال بیشتری برخوردار است، چراکه دیگر خبری از کابل‌های دست و پا گیر نیست. اما هنگامی که بحث سرعت به تنهایی مطرح می‌شود، دست یابی به یک اتفاق نظر بسیار دشوار است. علی رغم اینکه Wi-Fi یک پروتکل ارتباطی جدیدتر و به روز تر است و پهنای باند اسمی آن می‌تواند بیشتر از ارتباط کابلی 100 مگابیتی رایج باشد، اما در حقیقت عوامل متعددی بر سرعت نهایی آن تأثیر می‌گذارند که باعث می‌شوند همیشه سریع‌تر نباشد.

مشکل اصلی شبکه‌های بی سیم که باعث می‌شود سرعت آنها از ارتباط کابلی پایین‌تر باشد، اشباع کانال‌ها و تعداد بسیار بالای کانکشن های پیش‌فرض است که باعث می‌شود سرعت ارتباط بی سیم ناپایدار و معمولاً پایین‌تر باشد.

در کنار آنچه که گفته شد، تأثیر ساختار محیط را هم اضافه کنید، برای نمونه دیوارهای بتنی باعث افت چشمگیر قدرت سیگنال‌ها و در نتیجه آن کارایی می‌شوند که خود از حداکثر سرعت قابل دست یابی با ارتباط Wi-Fi می‌کاهد. می‌توان گفت هرچه که فرکانس شبکه بی سیم مورد استفاده شما بالاتر باشد، شدت جذب سیگنال‌ها توسط اجسام و موانع بیشتر است.

بدیهی است آنچه که گفته شد در استفاده‌های معمول چون وبگردی چندان محسوس نیست اما هنگامی که فعالیت‌های سنگین‌تر و وابسته به سرعت ارتباطی؛ نظیر پخش ویدئو، بازی آنلاین، به اشتراک گذاری فایل یا استریم محتواهای با کیفیت بالا می‌پردازید، بیشتر نمایان می‌شود. یکی دیگر از مزایای ارتباط کابلی، تاخیر پایین تر است که در استفاده هایی چون گیمینگ آنلاین به خوبی خود را نشان می دهد.

اما اگر خواهان Wi-Fi سریع‌تر از ارتباط کابلی هستید، لازمه آن داشتن یک مودم یا روتر با پشتیبانی از استاندارد 802.11ac است. همچنین باید لپ تاپ یا کارت شبکه سیستم نیز از این استاندارد پشتیبانی کند، در این غیر این صورت شانس اینکه سرعت واقعی ارتباط شما کمتر از ارتباط کابلی باشد، بسیار بالا است.

سخن پایانی

بدون شک شبکه‌های Wi-Fi به واسطه بی نیاز بودن از کابل کشی و همچنین امکان جابجایی، از محبوبیت بالاتری نسبت به ارتباط کابلی برخوردار هستند. همچنین بسیاری از وسایل مورد استفاده ما چون گوشی موبایل، ساعت هوشمند و تبلت ها فاقد درگاه شبکه کابلی هستند. بنابراین می‌بایست هر کاربر بسته به شرایط خود از میان ارتباط بی سیم یا کابلی انتخاب کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2018-05-12 22:00

افزودن دیدگاه جدید