کد مطلب: 

206280

رییس سازمان فضایی ایران: توجه به اقتصاد فضا اولویت ماست

رییس سازمان فضایی ایران، گفت: پرتاب ماهواره در حوزه‌ی اقتدار فضایی عملکرد بسیار خوبی بود اما در حال حاضر در حوزه‌ی اقتصاد فضایی نیازمند تحول هستیم.
توجه به اقتصاد فضا اولویت ماست

به گزارش سیتنا به نقل از سایت وزارت ارتباطات، مرتضی براری رییس سازمان فضایی ایران، در نشست شورای هماهنگی روابط عمومی‌های وزارت ارتباطات، با بیان اینکه سازمان فضایی ایران در برنامه 10 ساله‌ی اول که از سال 1385 آغاز شد نیروی انسانی متخصص و ارزشمندی را تربیت کند، گفت: هم اکنون از نظر رتبه علمی در منطقه نخست و در دنیا یازدهم هستیم.

وی افزود: ایران نهمین کشوری بود که توانست در دنیا ماهواره به فضا پرتاب کند که این مهم در 10 ساله نخست فعالیت های سازمان فضایی اتفاق افتاد و نشانگر اقتدار بود.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اظهار کرد: اینک در برنامه 10 سال دوم نیازمند تحرک در اقتصاد فضا هستیم چرا که اقتدار و اقتصاد دو بال صنعت فناوری فضایی است.

براری با بیان اینکه علیرغم رشد خوبی که در حوزه فضایی کسب کردیم اما نتوانستیم توانمندی ماهواره ای را تثبیت کنید، اظهار کرد: یعنی توانستیم ماهواره‌های تحقیقاتی را طراحی، تولید و پرتاب کنیم و در مدار قرار دهیم اما نتوانستیم از کاربری‌های آن استفاده کنیم.

رییس سازمان فضایی با اشاره به اینکه در حوزه‌ی تربیت نیروی انسانی متخصص نیز موفق بوده ایم، تصریح کرد: امروز در حوزه تولیدات علمی در منطقه رتبه اول را دارا هستیم لیکن در حوزه کاربردی های فناوری فضایی نیازمند تحول و تجدید نظر هستیم چرا که حوزه فضا نیز می تواند در ایجاد اشتغال نقش موثری داشته باشد.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه واگذاری امور تصدی گری در این حوزه در دستور کار قرار گرفته است، خاطر نشان کرد: سرمایه بخش خصوصی را می توان در حوزه فضا به کار گرفت و اشتغال ایجاد کرد.

وی ادامه داد: نباید بازار خدمات فضایی را در اختیار کشورهای دیگر قرار دهیم، قطعا جوانان توانمند ایرانی می توانند در این حوزه نیز بسیار خوب عمل کنند و همانگونه که در حوزه ICT استارت آپ های موفقی ایجاد شده اند، در حوزه کاربردهای فناوری فضایی نیز استارت آپ ها شکل بگیرند و رشد کنند.

براری با تاکید بر اینکه فعالیت اپراتورهای ماهواره ای مخابراتی و سنجشی باید در کشور ساماندهی و آغاز شود، اظهار کرد: در چند سال گذشته رشد اقتصاد فضا در دنیا بیش از 100 درصد بوده است.

رییس سازمان فضایی ایران داده‌های دریافتی از فضا بسیار ذی‌قیمت دانست و گفت: این داده ها برای همه دستگاه های اجرایی قابل استفاده است و سازمان فضایی بنا به درخواست دستگاه های اجرایی در اختیار آنها قرار می دهد.

وی به تولید نرم افزارهای کاربردی فضایی اشاره کرد و گفت: نرم افزارهای مسیریاب از همین داده ها استفاده می کنند که برخی از آنها جهانی شده اند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2018-01-14 16:01

افزودن دیدگاه جدید