کد مطلب: 

204170

امکان پیوند شرکت های ایرانی با سرمایه گذاران بین المللی در نمایشگاه های ITU

"نمایشگاه های تلکام ITU فرصت مغتنمی برای حضور شرکت های ایرانی در بازار بین المللی و استفاده از فرصت‌های مسکوت این حوزه است که با درک صحیح این موضوع، از سال گذشته امکان حضور هر چه موثرتر شرکت های ایرانی در سطح بین الملل از درگاه این نمایشگاه فراهم شد، که امید می رود با پیگیری ارتباطات فراهم شده در این نمایشگاه، از یک سو زمینه سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ و معتبر حوزه ICT در ایران و از سوی دیگر امکان حضور شرکت‌های ایرانی در پروژه های بین المللی فراهم شود".
امکان پیوند شرکت های ایرانی با سرمایه گذاران بین المللی در نمایشگاه های ITU

مسعود فاتح - از آنجا که برای دومین سال پیاپی امکان حضور شرکت های دولتی و خصوصی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان در قالب پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه های بین المللی تلکام اتحادیه جهانی مخابرات فراهم شد و حضور موثر ایران در این دو نمایشگاه علاوه بر اینکه مورد توجه دبیرکل ITU و وزرای ارتباطات کشورهای حاضر در اجلاس قرار گرفت، فرصت برقراری و ارتقاء تعاملات بین المللی برای شرکت های ایرانی حاضر در نمایشگاه را فراهم آورد، بار دیگر و در این شماره از ماهنامه نسل چهارم به صورت ویژه به اجلاس و نمایشگاه بین‌المللی اخیر ITU در بوسان کره جنوبی می پردازیم.

در دهه اخیر همزمان با رونق صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورمان شاهد تلاش فعالان این حوزه برای حضور در بازارهای منطقه و بین الملل هستیم. شاید حضور دوره ای شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌هایی همانند جیتکس، سبیت، موبایل بارسلون و سایر نمایشگاه‌های منطقه ای در سال های اخیر هم در همین راستا صورت گرفته است. اگرچه حضور در نمایشگاه های بین المللی از گام های موثر و اصولی برای ایجاد تعاملات بین المللی است ولی باید به چند نکته توجه داشت که در نگاه نخست این نمایشگاه ها در چه سطحی و برای کدام طیف از مخاطبان برگزار می شود و در نگاه بعدی حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه های اینچنینی، آن هم با هزینه های بالا چه فرصتی برای عرض اندام بین المللی آنها فراهم کرده است؟

به نظر می رسد نفس حضور فعالان ایرانی حوزه ICT و حتی مدیران و تصمیم گیران این حوزه در این نمایشگاه‌های معتبر منطقه ای و بین المللی به عنوان بازدیدکننده، خالی از اشکال است و حتی اگر این بازدیدها به صورت هدفمند و با نیت الگوبرداری از آنچه پیشروهای این حوزه در دنیا انجام داده اند هم صورت گیرد، بسیار مفید فایده و حتی راهگشا خواهد بود، ولی صرف هزینه بالا برای حضور نمایشگاهی شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه های مختلفی که دستاورد اقتصادی و تکنولوژیکی آنچنانی برای آنان به همراه نداشته است، نه تنها موثر نخواهد بود، بلکه در صورت عدم امکان برقراری تعاملات بین المللی در این نمایشگاه ها، می تواند به جایگاه فنی شرکت های ایرانی صدمه وارد کرده و این شرکت ها را تنها به عنوان مصرف کننده کالاهای تکنولوژیکی در دنیا مطرح سازد.

در این بین، جالب آنکه طی همه این سال ها برخی صاحبان ایده، فعالان و شرکت های ایرانی عرصه مخابرات که امکان عرض اندام بین المللی در بازارهای تخصصی حوزه ICT را داشتند از حضور در یک نمایشگاه مهم غفلت کرده بودند و آن هم مهمترین و معتبرترین رخداد نمایشگاهی سالیانه ITU بود.

طبیعتا حضور برنامه ریزی شده در اجلاس ها و نمایشگاههای سالیانه ITU از یک سو امکان تعامل با عالی ترین مقامات حوزه ICT از سایر کشورهای دنیا و مجامع بین المللی این حوزه را فراهم می کند و از سوی دیگر امکان پیوند شرکت های ایرانی با سرمایه گذاران بین المللی را میسر می سازد تا در نهایت شرکت های توانمند، اجرای پروژه های مورد نظر ITU و سایر سرمایه گذاران در کشورهای هدف را عهده دار شوند.رویدادهای نمایشگاهی ITU یک فرصت‌های طلایی و درخشان برای شرکت های کوچک و متوسط تکنولوژی و تجاری است؛ چراکه بدین وسیله می توانند با سرمایه گذاران و شرکت های بزرگتر دیگری آشنا شده و با طرح ایده خود، محصولات و سهام خود را گسترش دهند و یا شرکای تجاری برای موسسه یا شرکت خود بیابند.

همچنین این رویداد به شرکت‌های محلی کوچک اجازه می دهد تا با گسترش و توسعه فعالیت های خود و تولید انبوه محصولاتشان، وارد بازار جهانی شده و کاربران و مشتریان بین المللی برای خود پیدا کنند.

نمایشگاه های تلکام ITU که با دعوت از شرکت‌های بزرگ و مطرح جهان در حوزه مخابرات برگزار می‌شود، میزبان شرکتهای بزرگی از سراسر دنیا است که فرصت مناسبی برای مؤسسات دانش‌بنیان، پژوهشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری دولتی و غیردولتی مرتبط در حوزه فناوری است تا برای تسریع و شتاب‌دهی به پیشرفتهای حوزه ICT، هم‌راستا با بزرگترین کشورهای جهان و استفاده از تجربیات آنها گام بردارد.

سال گذشته نمایشگاه ITU Telecom World در پایتخت تایلند برگزار شد و شرکت های دولتی و خصوصی حوزه ارتباطات و مخابرات ایران نیز همراه با سایر تاثیرگذاران حوزه ارتباطات در دنیا، در قالب پاویون کشورمان در این نمایشگاه حضور یافتند. امسال نیز پاویون ایران در نمایشگاه تلکام بوسان کره جنوبی با حضور شرکت های دولتی و خصوصی حوزه ارتباطات کشور برگزار شد.

در این نمایشگاه، شرکت‌های مختلف در حدود 400 غرفه به ارائه‌ توانمندی ها و فناوری های جدید پرداختند، 32 پاویون کشوری برپا شده و بیش از 9100 نفر از آن بازدید کردند که در این میان حضور وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورهای مختلف جهان و به خصوص کشورهای آسیایی و آفریقایی در اجلاس و نمایشگاه و مذاکره با شرکت های حاضر در نمایشگاه ملموس بود.

نکته قابل توجه آنکه شرکت های ایرانی حاضر در این نمایشگاه موفق شدند در این فرصت نمایشگاهی نسبت به افزایش تعاملات بین المللی با سایر شرکت های معتبر حوزه ارتباطات و مخابرات اقدام کنند و با امضای تفاهم نامه هایی دوسویه، فرصت حضور در بازارهای بین المللی به همراه زمینه سازی برای حضور شرکت های خارجی در بازار ایران را فراهم کنند و همه این موارد در سایه حضور در این فرصت نمایشگاهی برای فعالان ایرانی فراهم شد.

در پایان می توان گفت نمایشگاه های تلکام ITU فرصت مغتنمی برای حضور شرکت های ایرانی در بازار بین المللی و استفاده از فرصت‌های مسکوت این حوزه است که با درک صحیح این موضوع، از سال گذشته امکان حضور هر چه موثرتر شرکت های ایرانی در سطح بین الملل از درگاه این نمایشگاه فراهم شد، که امید می رود با پیگیری ارتباطات فراهم شده در این نمایشگاه، از یک سو زمینه  سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ و معتبر حوزه ICT در ایران و از سوی دیگر امکان حضور شرکت‌های ایرانی در پروژه های بین المللی فراهم شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-10-21 15:24

افزودن دیدگاه جدید