کد مطلب: 

202910
درخواست‌های بخش خصوصی ICT از وزیر جدید ارتباطات؛

بهبود زیرساخت‌ها، توقف فیلترینگ غیرمنطقی، اصلاح قوانین و حمایت از توان داخلی

بهبود زیرساخت‌ها، توقف فیلترینگ غیر منطقی و اصلاح قوانین، اهم درخواست‌های متخصصان و فعالان بخش خصوصی حوزه‌ی ICT  از وزیر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
بهبود زیرساخت‌ها، توقف فیلترینگ غیر منطقی و اصلاح قوانین

خبرنگار سیتنا در این گزارش به توقعات و خواسته‌های متخصصان، مدیران و فعالان بخش خصوصی در حوزه‌ی ICT از وزیر جوان و تازه منسوبِ وزارت ارتباطات پرداخته است و از آنها خواسته است تا اولویت‌های این وزارتخانه‌ را از دید خود تشریح کنند.

بهبود زیرساخت‌ها

درخواست اولیه‌ی عموم فعالان حوزه‌ی ICT از جهرمی، بهبود سه شاخصه‌ی پهنای باند، سرعت اینترنت و ضریب نفوذ اینترنت در کشور است. متخصصان این حوزه معتقدند تصحیح زیرساخت‌ها از الزامات اولیه‌ی توسعه‌ی اقتصاد دیجیتال در ایران است.

پیگیری حقوقی تحریم‌های ایران در فضای مجازی

همزمان با آغاز فعالیت جهرمی، شرکت اپل اقدام به حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ‌استور کرد. این اقدام با واکنش صاحبان کسب‌وکارها و استارتاپ‌های حوزه‌ی فناوری در ایران مواجه شد.

اکنون صاحبان کسب‌و‌کارهای اینترنتی با توجه به بازار نسبتاً گسترده‌ی محصولات اپل و سیستم عامل iOS در ایران با این دغدغه مواجه هستند که این مشکلات کی و چگونه رفع خواهند شد؟

توقف فیلترینگ غیرمنطقی

مدتی قبل دستگاه‌های مرتبط، تعدادی از فین‌تک‌ها و سایت‌های داخلی را برای چند روز فیلتر کردند و استارتا‌پ‌ها را دچار ضرر و زیان مالی کردند.

از آنجا که فیلترینگ باعث دلسردی و عدم اعتماد سرمایه‌گذاران و فعالان نسبت به حوزه می‌شود، ضرورت سیاست گذاری صحیح در حوزه‌ی فیلترینگ بیش از پیش باید مورد بازبینی قرار گیرد.

باقر بحری، دبیر کمیسیون تجارت الکترونیک نظام صنفی رایانه‌ای تهران درباره‌ی آسیب‌هایی که کسب‌وکارها در فیلترینگ متحمل می‌شوند، گفت: عدم اعتمادی که به دلیل فیلترینگ کسب‌وکارها در مردم به وجود می‌آید‌ هزینه‌ی بسیار سنگینی دارد. فیلتر شدن علاوه بر هزینه‌ی اقتصادی، هزینه‌ی اجتماعی نیز در پی دارد.

اصلاح قوانین فعلی – تدوین قوانین جدید

بخش خصوصی در رابطه با قوانین فعلی، انتظار بازبینی و تدوین مجدد دارد.

مقررات‌ زدایی برای صدور مجوز‌های کسب‌وکارهای ICT، با تلقی نهادهای اقتصاد مقاومتی باید به سمت انحصارزدایی در اعطای مجوزها، تنظیم مقررات واضح و روشن در خصوص مالکیت داده، تنظیم مقررات لازم برای دسترسی آزاد به اطلاعات (Open Data) و ثبات سیاست‌گذاری حرکت کند.

حمایت از توان داخلی

غلامعلی امینیان، دانشجوی دکتری مخابرات دانشگاه شریف در گفت‌وگو با سیتنا، درباره‌ی توقعات متخصصان ICT از وزیر جدید ارتباطات، گفت: لازم است از تولید داخلی حمایت شود و هر جا که امکان دارد از تجهیزات ساخت داخل استفاده شود و همچنین با شرکت‌های خارجی که در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند توافق شود تا ضمن آموزش، استعدادهای بومی را بکار گیرند.

امینیان حمایت از استارتاپ‌های ICT (به طور خاص حوزه‌ی اینترنت اشیاء) و مشخص کردن نقش و وظایف مرکز تحقیقات شرکت مخابرات ایران در این حمایت را از دیگر توقعات متخصصان از وزیر ارتباطات دانست.

از دیگر موضوعاتی که فعالان بخش خصوصی ICT برای بسترسازی توسعه‌ی اقتصاد دیجیتال در ایران به آن اشاره کرده‌اند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحقق کامل دولت الکترونیک و کاهش مراجعات مردم به سازمان‌ها و ادارات دولتی،
  • تحقق فازهای بعدی شبکه‌ی ملی اطلاعات،
  • ایجاد زیرساخت لازم برای خدمات هوشمند شهری،
  • بسترسازی برای ایجاد پلتفورم‌های ابری داخلی با قیمت مناسب،
  • تسهیل امکان پرداخت‌های اینترنتی در داخل و خارج از کشور.

  انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 6
2017-08-29 15:33

افزودن دیدگاه جدید