کد مطلب: 

200283

ترکیه دسترسی کاربران به ویکی‌پدیا را مسدود کرد

دولت ترکیه روز شنبه دسترسی کاربران به دانش‌نامه آنلاین ویکی پدیا را در سراسر این کشور به بهانه وجود مقالاتی با ادعای «ارتباط آنکارا با گروه‌های تروریستی» مسدود کرد.
ترکیه دسترسی کاربران به ویکی‌پدیا را مسدود کرد

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، در اقدامی که تازه‌ترین نمونه از اعمال محدودیت علیه کاربری سایت‌های پرطرفدار در ترکیه محسوب می‌شود، وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ترکیه از مسدود کردن دامنه اینترنتی ویکی‌پدیا خبر داد، بدون آنکه به دلیل این کار اشاره کند.

اما خبرگزاری فرانسه به نقل از رسانه‌های دولتی ترکیه نوشته است که این محدودیت به دلیل ناموفق بودن ویکی‌پدیا در «حذف محتوای مشوق ترورسیم و حاوی اتهام همکاری ترکیه با گروه‌های تروریستی» صورت گرفته است.

این خبرگزاری یادآور شده که مشخص نیست چنین محدودیتی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و انتظار می‌رود این تصمیم در روزهای آینده با حکم دادگاه تأیید شود.

این گزارش به نقل از یک گروه دیده‌بان فیلترینگ اینترنتی در ترکیه می‌نویسد که حکم مسدود شدن ویکی‌پدیا از ساعت هشت صبح روز شنبه به وقت محلی اجرا شده، و همه نسخه‌های زبانی ویکی‌پدیا را در بر می‌گیرد.

همچنین مشاهدات خبرنگاران خبرگزاری فرانسه از استانبول حاکی است که ساکنان این شهر از صبح شنبه بدون استفاده از وی‌پی‌ان قادر به دسترسی به صفحات ویکی پدیا نبوده‌اند.

در واکنش به این محدودیت جیمی ویلز، بنیانگذار ویکی‌پدیا، در صفحه توئیتر خود تصریح کرد که «دسترسی به اطلاعات از حقوق اساسی بشر است» و خطاب به مردم ترکیه گفت که «در جدال برای دستیابی به این حق، همواره در کنار شما خواهم بود».

در بیانیه وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ترکیه، مسدود کردن ویکی‌پدیا مستند به تحلیل‌های فنی و ملاحظات حقوقی بر پایه قانون ۵۶۵۱ اعلام شده است.

قانونی که در سال ۲۰۱۴ در پارلمان ترکیه تصویب شد و اختیارات وزارت ارتباطات ترکیه برای کنترل اینترنت را تقویت کرد.

در آن زمان بسیاری از فعالان آزادی بیان، این قانون را تضعیف آزادی‌های آنلاین توصیف کرده بودند.

در سال‌های اخیر بسیاری از گروه‌های ناظر بین‌المللی گزارش‌هایی انتقادی در مورد وضعیت آزادی بیان، آزادی اینترنت و آزادی رسانه‌های در ترکیه منتشر کرده‌اند.

در گزارش جدید گزارشگران بدون مرز در مورد آزادی مطبوعات در کشورهای مختلف، با تأکید بر برخورد دولت رجب طیب اردوغان با فعالان رسانه‌ای، ترکیه در میان ۱۸۰ کشور مورد بررسی، جایگاهی بهتر از ۱۵۵ را از آن خود نکرده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 2.8 (8 رای)
سیتنا 5
2017-04-29 22:33

افزودن دیدگاه جدید