کد مطلب: 

199683

نقش نظام های امنیت شبکه ملی اطلاعات در توسعه کسب و کارهای افتا بررسی شد

اولین نشست هم اندیشی انجمن رمز ایران در سال 96 با موضوع «نقش نظام های امنیت شبکه ملی اطلاعات در توسعه کسب و کار شرکت های افتا»، روز چهارشنبه 30 فروردین ساعت 17:30 تا 19:45 در محل سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف برگزار شد.
نقش نظام های امنیت شبکه ملی اطلاعات در توسعه کسب و کارهای افتا بررسی شد

به گزارش خبرنگار سیتنا، زیرساخت شبکه ملی اطلاعات به عنوان بستر تبادل اطلاعات در گستره جمهوری اسلامی ایران با استفاده از پروتکل های شبکه وب که با هدف پرهیز از ارسال اطلاعات داخلی به خارج از مرزهای کشور و همچنین رسیدن به سرعت های بالاتر و کیفیت بهتر در انتقال اطلاعات طراحی شده است، از جمله ضروریاتی است که به منظور توسعه خدمات الکترونیکی و دسترسی شهروندان ایرانی به این نوع خدمات از سالها پیش مورد توجه بوده و هم اینک در مرحله توسعه قرار گرفته است. در همین حال امنیت این شبکه هم به لحاظ حفظ محرمانگی اطلاعات و هم صیانت از حریم خصوصی کاربران از جمله مهمترین مسائل آن می باشد که باید از جبنه های علمی و اجرایی مد نظر قرار گیرد.

در اولین نشست هم اندیشی انجمن رمز ایران در سال جاری با حضور جمعی از متخصصین و اعضاء حقیقی و حقوقی انجمن رمز ایران، نخست موضوع نظام های افتا توسط مهندس رضا کلانتری، معاون پژوهشکده امنیت مرکز تحقیقات مخابرات ایران تشریح شد و به نتایج اجرای سند راهبردی افتا برای اجرایی شدن این نظامها اشاره شد.

سخنران بعدی این نشست، دکتر رسول جلیلی، عضو شورایعالی فضای مجازی کشور به تحلیل چگونگی اجرای سند افتا در طول 12 سال گذشته پرداخت و ضمن بیان برخی از دستاوردهای این سند، فرصت های از دست رفته در این مدت برای توسعه صنعت افتا در کشور را مورد نقد و بررسی قرار داد.

در سخنرانی سوم این نشست به نقش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای ایجاد تعامل بین تولیدکنندگان محصولات و ارائه دهندگان خدمات افتا با بخش های سیاستگذاری در حوزه افتا و کاربران این حوزه پرداخته شد و اینکه این سازمان تلاش داشته است تا از طریق اقدامات خود از تولیدات صنعت افتا در داخل کشور حمایت نماید.

در ادامه نشست، دکتر عارف، رییس انجمن رمز ایران ضمن بیان سخنانی کوتاه، با تبریک سال جدید و اعیاد رجبیه، به اهمیت اینگونه نشست ها برای شناسایی و بحث علمی در خصوص مسائل چالشی کشور در حوزه افتا اشاره داشت.

وی با بیان تلاش های انجمن رمز ایران در گذشته برای تدوین سند راهبردی افتا و همچنین نقش فعال این انجمن در پیشنهاد و تدوین سیاست های کلی نظام در حوزه افتا که در وقت مناسب به تأئید و ابلاغ از سوی مقام معظم رهبری رسیده است، از عموم اعضاء درخواست نمود که با حضور و مشارکت فعال در این نشست ها، انجمن رمز ایران را در جمع بندی و ارائه راهبردهای مناسب و مورد نیاز کشور در حوزه امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات یاری نمایند.

پس از سخنان دکتر عارف، به پرسش های حاضرین در جلسه پیرامون مسائل و مشکلات صنعت افتا و چگونگی رونق کسب و کار شرکتهای فعال در این صنعت از سوی سخنرانان نشست پاسخ داده شد. در این بخش بر روی نقش مرکز ملی فضای مجازی به عنوان نهادی که باید به آینده پژوهی در حوزه افتا بپردازد تأکید و اشاره شد که با اقدامات دولت در سال 1395 شاهد تحولات مثبتی در  این حوزه بوده ایم که می تواند نوید بخش رونق کسب و کار شرکت های افتا در سالهای آتی باشد. همچنین تأکید شد که این شرکت ها نیز که عمدتاً در تشکل سندیکای افتا مجتمع هستند باید بیش از پیش به ارتقاء کیفی محصولات خود توجه داشته باشند تا دلیلی برای گرایش مصرف کنندگان به استفاده از محصولات خارجی وجود نداشته باشد.  

در پایان این نشست اعلام شد که نشست بعدی هم اندیشی انجمن رمز ایران همزمان با برگزاری چهاردهمین کنفرانس بین المللی انجمن رمز ایران در شهریور ماه 1396 در دانشگاه شیراز برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-04-23 09:41

افزودن دیدگاه جدید