کد مطلب: 

198641

روش‌های برخورد با مزاحمت‌های سایبری

آموزش مطلوب و فرهنگ‌سازی یکی از بهترین روش‌های پیشگیری جرم و جنایت شناخته می‌شود که می‌تواند همراه با حس همدردی و شفقت امنیت جامعه را به صورت آنلاین و آفلاین تضمین کند.
روش‌های برخورد با مزاحمت‌های سایبری

به گزارش سیتنا، آمارها و تحقیقات نشان می‌دهند وارد شدن به سامانه عظیم اینترنت، دستیابی نامحدود به اطلاعات در کوتاه‌ترین زمان ممکن، پدیده تحقیر در فضای عمومی و مزاحمت‌های سایبری، استفاده ناصحیح از این ابزار علیه اشخاص یا به منظور افشای خصوصی‌ترین بخش‌های زندگی کاربران، عده بسیاری را به گونه‌های مختلفی قربانی کرده است. حتی گاه اینترنت و فضای مجازی و آنلاین به عنوان ابزاری برای آزار دادن، صدمه زدن، و تحقیر گروه‌های مختلف می‌شود.

از این رو فعالان مدنی بسیاری در تلاشند تا با اعتراض به قربانی گرفتن انقلاب دیجیتالی آسیب‌های استفاده از این ابزار نامحدود را به حداقل برسانند. تلاش برای وارد کردن سیستم قضایی در کنترل این آسیب‌ها یکی از روش‌هایی ست که فعالان مدنی در پیش گرفته‌اند.

هر چند در قوانین قضایی بسیاری از کشورها مانند آمریکا مزاحمت سایبری جرم جنایی تعریف نشده است اما در مواردی که به عنوان زورگیری مجازی شناخته شود، ابزار تعرض و موجبات ارعاب و آزار را فراهم کند، تحت تعقیب قانونی قرار می‌گیرد.

در کشورهای اسکاندیناوی مانند سوئد، سیستم قضایی با هدف کاهش دادن آمار جنایت، دلایل و ریشه‌های جرم را شناسایی کرده، با در پیش گرفتن روش‌های توانبخشی مجرمین را با وضعیتی متفاوت به سطح جامعه بازمی‌گرداند.

عده‌ای از مسئولان سیستم قضایی این کشور معتقدند بسیاری از جرایم یک شبه ظاهر نمی‌شوند، بلکه طی سال‌ها توسعه پیدا می‌کنند، پس می‌بایست از پایه و روزهای نخست به این ریشه‌ها و علل رسیدگی شود. در حقیقت پیشگیری از وقوع جرم یکی از اهداف دراز مدت مسئولان این کشور است. همین امر سبب شده از سال ۲۰۰۴ زندان‌های بسیاری در سوئد بسته شود و تعداد مجرمان به شدت کاهش پیدا کند.

دستاورد چنین روشی در سیستم قضایی و اداری یک کشور نسبتا موفق، می‌تواند الگویی جهانی برای پیشگیری و برخورد مناسب با جرایم گوناگون باشد. رفتارهای جنسیت‌زده‌ای همچون هرزه انگاری یا هرزه‌خوانی با آموزش صحیح از دوران کودکی و تعریف درست از جنسیت برابر و جایگاه یکسان انسان‌ها فارغ از تفاوت‌های بیولوژیکی قابل پیشگیری یا حتی درمان است.

همچنین مطالعه درباره آسیب‌های انواع مزاحمت‌های سایبری و تحقیر در انظار عمومی با بررسی کردن نمونه‌های عینی و همچنین توضیح و تشریح عواقب قانونی این گونه مزاحمت‌ها و زورگیری‌های سایبری، جزو اولین قدم‌هایی‌ است که می‌توان پیش گرفت تا با امکان ناامنی آنلاین و عواقب آن، برخوردی پیشگیرانه کرده باشیم.

در حقیقت، آموزش مطلوب و فرهنگ‌سازی یکی از بهترین روش‌های پیشگیری جرم و جنایت شناخته می‌شود که می‌تواند همراه با حس همدردی و شفقت امنیت جامعه را به صورت آنلاین و آفلاین تضمین کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-04-02 18:37

افزودن دیدگاه جدید