کد مطلب: 

198453

اپل می‌گوید نفوذ سیا به آی‌فون و مک‌بوک به آسانی ممکن نیست

ویکی‌لیکس نشان داده سیا تا سال ۲۰۱۳ می‌توانسته از راهی که کشفش از هیچ راهی ممکن نبود به آی‌فون‌ها و مک‌بوک‌ها نفوذ کند. اپل می‌گوید کاربرانی امن‌اند که موبایل‌شان جدیدتر از تری‌جی و عمر مک‌بوک‌شان کمتر از چهار سال است.
اپل می‌گوید نفوذ سیا به آی‌فون و مک‌بوک به آسانی ممکن نیست

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا به نقل از منابع معتبر، ویکی‌لیکس در ادامه افشاگری‌ها پیرامون تکنیک‌های مخوف جاسوسان سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا‌ (سیا) برای هک و نفوذ به تجهیزات دیجیتال در سراسر جهان، روز پنج‌شنبه (۳ فروردین، ۲۳ مارس) پنج سند درباره نرم‌افزار ویرانگری منتشر کرد که می‌تواند عمق آی‌فون‌ها و مک‌بوک‌ها را آلوده کند و سال‌ها از رادار آنتی‌ویروس‌ها و اسکنرها بگریزد و گزارش همه فعالیت‌های آنها را به سرورهای سیا بفرستند.

مجله «وایرد» گزارش داده این تکنیک‌های فوق‌سری که به ای‌اف‌آی (EFI) مشهورند، پیش از «بوت» شدن دستگاه‌های اپل، یعنی بارگذاری سکانس‌های گوناگون برای روشن شدن سیستم، زهر خود را می‌ریزند و کل سیستم را در اختیار می‌گیرند. سیستم در اینجا می‌تواند آی‌فون یا مک‌بوک باشد.

کارستن نول، متخصص امنیت و هکر برجسته به وایرد می‌گوید: «ای‌اف‌آی بخشی از کامپیوتر شما می‌شود. هیچ راهی نیست که بتوانید از حضورش باخبر شوید. و البته هیچ راهی هم برای رهایی از دست آن ندارید.»

به گزارش وب‌سایت افشاگر «اینترسپت» کمپانی اپل حالا واکنش نشان داده و می‌گوید آسیب‌پذیری‌های مرتبط با این موضوع را سال‌ها پیش برطرف کرده و دسترسی به آی‌فون‌ها و مک‌بوک‌هایش حتی برای جاسوسان سیا به این سادگی‌ها که در اسناد ویکی‌لیکس آمده نیست.

بر اساس اسناد ویکی‌لیکس این تکنیک‌ها علیه آی‌فون تا سال ۲۰۰۹ اجرا می‌شده‌اند، زمانی که خط تولید آی‌فون هنوز دوران کودکی‌اش را سپری می‌کرد. اپل با اشاره به همین موضوع در اطلاعیه‌اش می‌گوید امروز کسی که از گوشی یا مک‌بوک اپل استفاده می‌کند در خطر نیست، مگر این‌که هنوز آی‌فون تری‌جی در دست داشته باشد.

به گفته اپل اگر آی‌مک یا مک‌بوک شما در چهار سال گذشته تولید شده باشد، قطعا در برابر چنین تکنیکی آسیب‌پذیر نخواهید بود و این البته یعنی اگر بیش از چهار سال از عمر مک‌بوک‌تان می‌گذرد باید پی‌گیر خبرهای آتی دنیای امنیت باشید تا بدانید از چه راه‌هایی می‌توانید این آسیب‌پذیری‌های خانمان‌سوز سیستمی را برطرف کنید.

آنچه در اسناد ویکی‌لیکس آمده تکان‌دهنده است. این اسناد می‌گویند جاسوسان آمریکایی مشغول در سیا تا سال ۲۰۱۳ به سادگی از این تکنیک‌ها برای نفوذ به مک‌بوک‌ها بهره‌ها برده‌اند. مدل‌های مک‌بوکی که تا میانه سال ۲۰۱۳ تولید شده‌اند، همچنان در برابر این تکنیک‌ها آسیب‌پذیرند.

کمپانی اپل در واکنش به بیانیه ویکی‌لیکس مبنی بر آمادگی‌اش برای تحویل دادن اسناد شامل جزئیات به کمپانی‌های تکنولوژیک از جمله اپل، گوگل و مایکروسافت، گفته است: «بر سر هیچ‌گونه اطلاعاتی با ویکی‌لیکس مذاکره نکرده‌ایم. ما به آنها راهنمایی برای ثبت اطلاعاتی که می‌خواهند در اختیارمان قرار دهند داده‌ایم و هنوز اطلاعات ویژه‌ای دریافت نکرده‌ایم.»

اپل همچنین در پایان بیانیه‌اش آورده است: «ما مدافعان خستگی‌ناپذیر امنیت و حریم خصوصی کاربرانیم و هرگز چشم‌مان را روی سرقت اطلاعات و هرگونه تهدیدی که کاربران‌مان را هدف قرار دهد نخواهیم بست.»

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-03-25 01:51

افزودن دیدگاه جدید