کد مطلب: 

197222
به استناد جدیدترین یافته های پژوهشگران دانشگاه آکسفورد؛

هوش مصنوعی با گوشت و پوست؛ روبات‌های انسان‌نما در راهند

پژوهشگران بیوپزشکی در دانشگاه آکسفورد خواستار تولید روبات‌هایی شده‌اند که روکشی از گوشت و پوست انسان دارند. آنها می‌گویند تکنولوژی تولید روبات‌های انسان‌نما وجود دارد و باید تولید و توسعه آنها را آغاز کرد.
هوش مصنوعی با گوشت و پوست؛ روبات‌های انسان‌نما در راهند

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، پیرالکسیس موتوی و اندرو کار، دو تن از پژوهشگران آکسفورد، در مقاله‌ای در مجله «ساینس رباتیکس» استدلال کرده‌اند که روبات‌های انسان‌نما شاید همان ابزاری باشند که برای تولید بافت‌های ماهیچه‌ای و تاندون‌های کارآمد لازم است.

در حال حاضر، مهندسی پوست با تکیه بر «بیورآکتور»هایی انجام می‌شود که لایه‌هایی از سلول‌های پوستی در آن پرورش داده می‌شوند. مساله اینجاست که این بیورآکتورها نمی‌توانند محیط مکانیکی لازم برای رشد سلول‌ها را بازسازی کنند. به عبارت دیگر، سلول‌های ماهیچه‌های انسانی و تاندون‌ها به این خاطر رشد می‌کنند که روی اسکلت ما کشیده می‌شوند و حرکت می‌کنند؛ امکانی که در بیورآکتورها فراهم نیست.

به همین خاطر بافت‌های پوستی و ماهیچه‌ای تولید شده در آزمایشگاه‌ها چون استرس‌های عصبی و کشش‌ها را تجربه نمی‌کنند، مشکلات ساختاری پرشماری دارند و نمی‌توانند به اندازه پوست و گوشت انسان منعطف باشند.

توصیه پژوهشگران آکسفورد این است که این کار باید با بهره‌گیری از روبات‌ها تسهیل شود. آنها می‌گویند می‌توان بیورآکتوری از روبات‌های انسان‌نما ساخت که ساختار، ابعاد و مکانیکی شبیه بدن انسان دارند و به رشد طبیعی پوست و بافت‌ها کمک می‌کنند. به این ترتیب می‌توان از پوستی که روی بدن این روبات‌ها رشد می‌کند، برای پیوند دادن به انسان‌ها بهره گرفت.

بیورآکتورهایی که برای این کار ساخته می‌شوند از جنس پلیمرهای الکترواکتیو خواهند بود و از روبات‌هایی پر می‌شوند که ماهیچه‌های «روباتیک نرم» دارند. این روبات‌ها همچنین با حسگرهای نرم و قابل کششی هم پوشانده خواهند شد که بر سلامت پوست‌های رو به رشد نظارت می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود که حرکات این روبات‌ها بیش از هر روباتی که تا کنون دیده شده به انسان شبیه خواهد بود.

کسانی که نیازمند پیوند تاندون روی دست‌هایشان هستند، با توسعه این روبات‌ها حتی ممکن است بتوانند با دیگران دست دهند، یا پیانو بنوازند. روبات‌هایی که پوششی از گوشت و پوست انسان دارند هم شبیه روبات معروف دانشگاه توکیو، موسوم به «کنشیرو» خواهند بود، که حرکاتش بسیار شبیه به حرکات انسان است.

رادنی بروکس، متخصص مشهور روباتیک در دانشگاه ام‌آی‌تی، سال‌ها پیش پیش‌بینی کرده بود که «روبات‌ها جای‌گزین انسان‌ها نخواهند شد، روبات‌ها انسان خواهند شد.» مقاله بیوپزشک‌های دانشگاه آکسفورد درباره مهندسی پوست هم اثبات همین استدلال است و متخصصان معتقدند این مسیر به همان نتیجه ختم خواهد شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-03-05 18:36

افزودن دیدگاه جدید