کد مطلب: 

195305

زندگی بدون اسمارت‌فون برای مردم این کشور بی‌معناست!

فضای مجازی در هیچ کجای دنیا به اندازه چین مورد توجه نیست و این کشور با داشتن ۷۸۰ میلیون گوشی هوشمند، سرزمین اسمارت‌فون نام گرفته است. در همین حال اپلیکیشن مورد علاقه صدها میلیون چینی‌، وی‌چت است.
زندگی بدون اسمارت‌فون برای مردم این کشور بی‌معناست!

به گزارش سیتنا، دشوار می‌توان دارندگان اسمارت‌فون در چین را شمارش کرد. دلیل این است که بسیاری از چینی‌ها بیش از یک دستگاه تلفن هوشمند دارند. آماری رسمی نشان می‌دهد که ۷۸۰ میلیون اسمارت‌فون در سال ۲۰۱۶ در دست مردم بود؛ یعنی حدود ۶۰ درصد جمعیت کشور. اپلیکیشن محبوب چینی‌ها نیز WeChat است.

کارشناسان می‌گویند درست است که اسمارت‌فون در سال‌های اخیر، انقلابی در زندگی چینی‌ها ایجاد کرده اما تحول اساسی مدیون وی‌چت است؛ اپلیکیشنی که نقش جام جهان‌نما را ایفا می‌کند.

اوا یو، بلاگر حوزه فناوری می‌گوید جنبه کاربردی وی‌چت، فراگیری آن است: «وی‌چت به تنهایی حاوی همه توانایی‌ها و سرویس‌های واتس‌اپ، فیسبوک و توئیتر است.»

کاربران می‌توانند با اسکن (QR-Code) کاربران دیگر، اطلاعات فردی او مانند شماره تلفن، ایمیل، آدرس پستی و غیره را در لیست تماس‌های اسمارت‌فون خود ضبط کنند. اوا یو می‌گوید به این ترتیب دیگر به کارت ویزیت سنتی در مبادلات کاری، شخصی یا تجاری نیازی نیست.

پرداخت با موبایل

یکی از امکانات وی‌چت، پرداخت پول با کارت است. این امکان موجب شده که پرداخت الکترونیکی و مبادلات بانکی آنلاین یا آفلاین در چین بسیار رایج شود.

صدها میلیون نفر در چین به کمک اپ "Alipay" از امکان پرداخت و واریز از دور استفاده می‌کنند. اپلیکیشن یادشده به کنسرن اینترنتی "علی‌بابا" متصل است؛ کنسرنی که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آن به فروش می‌رسد و ۴ پنجم دادوستدهای اینترنتی چین در آن انجام می‌گیرد.

حجم معاملات با اپلیکیشن Alipay در سال گذشته در چین، موجب جهش اساسی سهام این کنسرن در بازار بورس شد. جک ما، پایه‌گذار این سایت بازرگانی و تجاری، ثروتمندترین فرد چین به شمار می‌رود.

به حاشیه رفتن تلفن

در کنار وی‌چت، اپلیکیشن‌های عکاسی (Foto-Apps) نیز در چین بسیار محبوب هستند. اوا یو، بلاگر حوزه فناوری می‌گوید استقبال از این اپلیکیشن‌ها ناشی از موج فرهنگ سلفی گرفتن است: «یک زن آسیایی تیپیک به عکس پروفایل خودش اهمیت زیادی می‌دهد و دستکم دو الی سه اپلیکیشن برای عکاسی در اسمارت فون خود دارد.»

در واقع می‌توان گفت چینی‌ها با اسمارت‌فون‌هایشان هر کاری می‌کنند غیر از تلفن؛ زیرا تقریبا همه ارتباطات انسانی به پیام‌های کتبی یا صوتی منحصر شده‌اند.

انتهای پیام http://www.citna.ir

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-01-12 13:50

افزودن دیدگاه جدید