کد مطلب: 

192924

آغاز به کار کارگاه آموزشی بین المللی جنبه های اقتصادی مدیریت طیف

کارگاه آموزشی بین المللی "ملاحظات اقتصادی مدیریت طیف" توسط دانشکده پست و مخابرات و با همکاری ITU صبح امروز (اول آذرماه 95)، در سالن اجتماعات الغدیر مرکز همایش های شهید قندی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به مدت سه روز آغاز به کار کرد.
آغاز به کار کارگاه آموزشی بین المللی جنبه های اقتصادی مدیریت طیف

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر وحید یزدانیان - رییس دانشکده پست و مخابرات- در مراسم افتتاحیه این کارگاه با بیان اینکه جهان ما با محدودیت منابع کمیاب و حیاتی رو بروست گفت: توسعه و رشد جوامع بشری در قرون گذشته با استفاده از این منابع کمیاب و حیاتی صورت پذیرفته است و درصورت فقدان این منابع، این روندهای توسعه متوقف خواهد شد و تصور جهانی بدون داشتن منابع کمیاب و حیاتی تا حد زیادی رعب آور است.

وی افزود: برخی از این منابع نظیر آب و هوا برای عموم مردم شناخته شده هستند و به همین دلیل سالهاست که عموم مردم جهان دغدغه مدیریت صحیح آنها را دارند. برگزاری کنفرانس های متعدد در سطح جهان و نیز تشکیل کمپین های متعدد و مردمی نشاندهنده حساسیت مردم جهان در زمینه مدیریت صحیح این منابع است.

یزدانیان ادامه داد: لیکن برخی از منایع کمیاب در جهان، هنوز برای عامه مردم ناشناخته باقی مانده است و غالباً نهادهای تخصصی هستند که از ارزش واقعی این منابع و تاثیر شگرف آنها بر زندگی روزمره مردم آگاهی دارند.

رییس دانشکده پست و مخابرات با تاکید بر اینکه طیف یکی از این منابع کمیاب و گرانبهاست که منشاء بسیاری از فعالیتهای بشری است گفت: می توان ادعا کرد آنچه در عالم محسوسات بشر رخ می دهد همگی به نحوی وابسته به طیف است؛ از مشاهده تا شناسائی و از درمان پزشکی تا مخابرات و پخش.

وی در عین حال بیان کرد: منبع مهم طیف موجود است لیکن محدود و کمیاب است و اگر بخواهیم روند فعالیتهای بشری را توسعه دهیم چاره ای جز استفاده بهینه و موثر از طیف نداریم؛ طیف همچون آب و نفت و گاز می تواند به عنوان منشائی برای افزایش ثروت و رفاه ملتها باشد ولی مزیت طیف بر منابع دیگر در آن است که این منبع نه به صورت گزینشی و اقتضائی بلکه به صورت یکسان در اختیار همه ملتها قرار دارد.

وی افزود: شاید در زمانهای گذشته از لفظ "تخصیص" برای فعالیتهای فرکانسی استفاده می شد ولی امروزه مکرراً از لفظ "مزایده" استفاده می شود که نشاندهنده درآمدزا بودن و اهمیت فرکانس برای بشر است.

یزدانیان با بیان اینکه این دوره آموزشی با هدف توجه به موضوعات اقتصادی طیف و راهکارهای صحیح مدیریت طیف در جهت توسعه جوامع مختلف طراحی و تدوین شده اظهار کرد: کشور جمهوری اسلامی ایران با درک اهمیت این موضوع، از سالها پیش برنامه های گسترده ای را در سطح سیاست گذاری برای مدیریت طیف تدوین کرده و دارای تجارب موفق و ارزشمندی در این زمینه است و در مقاطعی از زمان نیز اقداماتی در جهت راه اندازی مرکز نخبگان آسیا و اقیانوسیه در زمینه مدیریت طیف انجام داده است.

وی در عین حال بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران مجددا ضمن اعلام آمادگی جهت برگزاری دوره های آموزشی مشترک با اتحادیه جهانی مخابرات از طریق بدنه آموزشی خود یعنی دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات و نیز تاکید بر آمادگی در جهت راه اندازی مرکز نخبگان آسیا و اقیانوسیه در زمینه مدیریت طیف، آرزومند است برگزاری این دوره آموزشی باعث ایجاد این وحدت رویه در سطوح ملی و منطقه ای شده و باعث توسعه همکاری ها با اتحادیه جهانی در زمینه تربیت نیروی انسانی شود.

رییس دانشکده پست و مخابرات همچنین از حضور نمایندگانی از دفتر منطقه آسیا و اقیانوسیه اتحادیه جهانی مخابرات و دفتر بخش مدیریت طیف به ویژه آقایان "استپن بوزوسکی" و "امیر ریاض" تشکر کرده و در عین حال از "وزارت علوم، ICT و مطالعات آینده کشور کره جنوبی" و "دپارتمان ارتباطات و هنر استرالیا" به دلیل همکاری نزدیکشان در برگزاری دوره قدردانی کرد.

وی همچنین در این مراسم خطاب به حضار تاکید کرد: بر خود لازم می دانم سلام های گرم جناب آقای دکتر واعظی وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران را به شما ابلاغ کنم.

گفتنی است؛ نظر به تجربه موفق برگزاری کارگاه آموزشی تخصصی بین‌المللی "توسعه نقشه راه پهن‌باند بی‌سیم" در مردادماه گذشته با حضور 19 شرکت‌کننده خارجی و 41 شرکت‌کننده داخلی، دومین کارگاه آموزشی تخصصی بین المللی در حوزه مدیریت طیف صبح امروز توسط دانشکده پست و مخابرات و با همکاری ITU کار خود را آغاز کرده و به مدت 3 روز تا سوم آذر ماه ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-11-21 11:46

افزودن دیدگاه جدید