کد مطلب: 

189021
رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیر طرح جویشگر بومی؛

تحقق مزیت‌ رقابتی جویشگرهای بومی با تعامل در چرخه خدمات داخلی و دسترسی به اطلاعات بومی/ جویشگرهای بومی راهی مناسب برای دسترسی کاربران به محتوا و خدمات بومی در شبکه ملی اطلاعات

طرح جویشگر بومی مجموعه‌ای از پروژه‌های مرتبط و اقدامات مستمر است که با مدیریت هماهنگ آنها در کنار هم منافعی به دست می‌آید که در مدیریت جزیره ای تک تک قابل دستیابی نیست. در این منظر موفقیت توسعه جویشگر بومی به عنوان یک پروژه ملی در گرو مشارکت، همکاری و همیاری عوامل مختلف در بیرون و درون طرح است...
تحقق مزیت‌ رقابتی جویشگرهای بومی با تعامل در چرخه خدمات داخلی و دسترسی به اطلاعات بومی/ جویشگرهای بومی راهی مناسب برای دسترسی کاربران به محتوا و خدمات بومی در شبکه ملی اطلاعات

به گزارش سیتنا، نظر به اهمیت و جایگاه جویشگرهای بومی، گفت‌وگوی ویژه شماره دهم ماهنامه نسل چهارم با دکتر علیرضا یاری، رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، دبیر شورای راهبری و مدیر طرح جویشگر بومی به گفت‌وگو پرداخته است.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید.

بفرمایید طی ماه‌های اخیر چه اقداماتی برای هویت بخشی به جویشگر بومی انجام شده و چه طرح‌هایی برای بهره‌برداری حداکثری از این جویشگرها به مرحله اجرا در آمده است؟

از ابتدای طرح فعالیت‌های مختلفی در راستای هویت‌بخشی به جویشگر بومی انجام شده که از آن جمله می‌توان به برگزاری همایش، چاپ نشریه دو ماهانه، تهیه برنامه‌های کوتاه تلویزیونی و انتشار اخبار مرتبط با طرح در روزنامه‌ها و مجلات مختلف اشاره نمود. همچنین جهت بهره‌برداری حداکثری از جویشگرها راهبردهای متنوعی تعیین شد که از جمله این موارد می‌توان به استراتژی ملزم نمودن سازمانهای دولتی به استفاده از جویشگرهای بومی در پرتال سازمانی اشاره کرد. البته در این راستا با سازمانهای بزرگی نظیر آموزش و پرورش مذاکراتی صورت گرفته است تا بتوان از طریق آموزش و فرهنگ سازی مناسب در کودکان و دانش آموزان، فرهنگ مناسبی را در این خصوص دنبال نمود.

در همایش جویشگر بومی که در چهار محور اصلی طرح در بهمن ماه سال گذشته برگزار شد، بیشتر در فکر تعامل با دانشگاه‌ها و انتقال دانش بازیگران به همدیگر بودیم و همچنین هدف هویت بخشی طرح در میان متخصصان را دنبال می‌کردیم که تا حد زیادی مشارکت عالی بود و موفقیت‌های لازم کسب شد. این چهار محور شامل کسب و کار، محتوا و خدمات بومی، روشها و الگوریتم‌ها و در نهایت خط و زبان فارسی بود.

باید تاکید کنم که در استراتژی طرح، ضمن اطلاع رسانی که از طریق فعالیت‌هایی همچون نشریه، سایت و غیره دنبال می‌شود، به دنبال هویت بخشی عمومی از طرح جویشگر در قالب نشان تجاری و معرفی آن به عموم مردم هستیم که تا کنون متاسفانه به دلیل تاخیری که در طرح اتفاق افتاده، شروع نشده است.

در مورد تاخیر طرح جلوتر توضیح خواهم داد، ولی هم اکنون به دنبال این هستیم که به محض روشن شدن جایگاه جویشگرهای اصلی در طرح، نشان‌های تجاری و یا همان برندهای مناسب را در میان عموم مردم معرفی کرده و هویت عمومی به جویشگرهای بومی افزایش یابد.

لازم به ذکر است که برای هویت بخشی به طرح جویشگر بومی اصحاب رسانه نیز کمک شایانی تا کنون کرده‌اند که با انعکاس واقعیت و شرایط طرح، کمک به شفاف سازی و ترویج آن داشته‌اند.

البته در طرح سه موضوع دیگر به تصویب رسید که شامل حمایت از پایان نامه‌ها، رویداد کارآفرینی و رویداد چالش پژوهش و نوآوری است که بیشتر برای تیم‌های دانشگاهی و استارت‌آپ‌ها طراحی و اجرا خواهد شد. متاسفانه به دلیل اینکه بستر مناسب برای اجرای آنها در پژوهشگاه هنوز فراهم نشده است موفق به شروع فعالیتهای مربوطه نشده ایم، که با شروع این رویدادها هویت بخشی این طرح در بین متخصصین و کارآفرینان بیشتر شکل گرفته و باعث رونق کسب و کاری خواهد شد.

در حال حاضر کدام جویشگرها مورد تایید و حمایت شما هستند و سایر فعالان این حوزه با چه راهکاری اجازه حضور و توسعه طرح شان را در قالب این طرح ملی خواهند داشت؟

تا کنون در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دو جویشگر پارسی‌جو و یوز تحت قالب پروژه‌های دانشگاهی حمایت شده‌اند. از زمانیکه طرح جویشگر کلید خورده است، سعی شده تمام فعالین این حوزه شناسایی و در فراخوان طرح مشارکت داده شوند. بر اساس فراخوان انجام شده و مشارکت فعالان این حوزه در فراخوان، تنوعی از جویشگرهای متنی، تصویری، نقشه و جویشگرهای خاص منظوره مورد حمایت قرار می‌گیرند.

در حال حاضر جویشگرهای یوز، پارسی‌جو و زال سه جویشگری هستند که در حوزه جویش متنی مورد حمایت قرار خواهند گرفت. همچنین در حوزه جویش تصویری، جویشگر کاووش مورد حمایت قرار خواهد گرفت. در حوزه جویش نقشه نیز سه شرکت جهت فراهم‌سازی زیرساخت داده‌ای و ارائه سرویس جویش مشارکت نموده‌اند. علاوه بر موارد ذکر شده در حوزه جویشگرهای خاص منظوره، جویشگر مستندات و اخبار نیز تحت پوشش طرح جویشگر قرار گرفته‌اند. البته لازم به ذکر است که حمایت از تعدادی از فعالین این حوزه به معنای عدم تایید سایر جویشگرهای موجود در بازار نیست، بلکه موارد ذکر شده فعالینی هستند که در طرح شرکت نموده و امتیاز لازم برای حمایت را دریافت نموده‌اند.

در مجموع در این مقطع از طرح، 22 شرکت در 15 پروژه طرح مشارکت داشته و در ارتقاء و توسعه خدمات بومی نقش خواهند داشت. البته شورای راهبری جویشگر بومی دو راه را برای شرکت‌هایی که مایل هستند مشارکت خود را شروع کنند در نظر گرفته است. راه اول اینکه شرکت‌ها متقاضی یک حمایت در پروژه های مشابه با 15 پروژه فوق باشند که به شرط احراز صلاحیت لازم و در چارچوب بودجه‌ای طرح تصمیم‌گیری خواهد شد. راه دوم مشارکت در پروژه‌های جدید و مرحله دوم طرح است که به تدریج اعلام خواهد شد. بنابراین از دید طرح، همه شرکت‌ها در صورت دارا بودن توان فنی و توان کسب‌وکار، سنجیده شده و مورد حمایت قرار خواهند گرفت. البته برای این منظور بسته‌های حمایتی مختلفی در طرح دیده شده است و بسته به نوع حمایت مورد نیاز شرکت‌ها به آنها اختصاص خواهد یافت. بسته‌های حمایتی عبارتند از؛ زیرساختی، کسب و کار، توسعه بازار، تحقیق و توسعه و نگهداری از سرویس.

البته استراتژی کلی طرح در مرحله دوم این است که شرکتها با هم جوینت شده و به سمت فعالیت‌های کلان تری سوق داده شوند. البته در این خصوص در پروژه‌های فناوری اطلاعات تجربه زیادی وجود ندارد و امیدواریم بتوانیم این فعالیت را به درستی هدایت کنیم.

نظر به مباحث پیشین در خصوص اختصاص بودجه برای اجرای این طرح، تاکنون چه سقفی از این بودجه تحقق یافته و هزینه شده است و در سال جاری نیز چه اعتباری برای حمایت از جویشگرها مورد نظر است؟ همچنین بفرمایید بودجه‌های اختصاص یافته تاکنون در چه مواردی هزینه شده اند؟

برای طرح جویشگر بومی از ابتدا 171 میلیارد تومان بودجه مصوب شد که طی 5 سال متناسب با برنامه پیشنهادی، زیر نظر شورای راهبری هزینه شود. البته برنامه ریزی اولیه طرح برای توسعه 3 سال و برای پشتیبانی 2 سال است؛ بنابراین در سه سال اول بودجه بیشتری صرف خواهد شد و برای اینکه پروژه‌ها و خدمات پایدار شوند، 2 سال هم برای پشتیبانی در نظر گرفته شده و حمایت می‌شوند. در سال 1394 بعد از اینکه اولین مرحله برنامه ریزی عملیاتی در طرح انجام شد، به دلیل سیاستگذاری شورای راهبری به حمایت همزمان از چندین جویشگر بطور همزمان و همچنین حمایتهایی از حوزهایی نظیر رایانامه، توسعه محتوا و غیره در بودجه طرح قدری بازنگری صورت گرفته و افزایش بودجه در حدود 35 درصد پیش‌بینی شد. با توجه به اینکه برای وزارتخانه طرح جویشگر بومی یک طرح راهبردی است، برداشت بنده این است که اگر شورای راهبری نسبت به اختصاص بودجه به جمع بندی برسد، در تخصیص بودجه از سوی وزارتخانه مشکلی نباشد.

بودجه ای که برای سال اول در نظر گرفته شده بود در حدود 30 درصد از بودجه فوق بود که متاسفانه به دلیل تاخیر در نهایی سازی قراردادهای پژوهشی تحقق نیافت. در حال حاضر در حدود 10 درصد از بودجه طرح هزینه شده است که نزدیک به 70 درصد آن در بخش مرکز داده و نگهداری خدمات مربوطه می باشد و در حدود 30 درصد توسعه خدمات و نظارت بر آنها شده است. در سال جاری هدف جذب 30 درصد بودجه طرح می باشد که این بار 70 درصد آن هزینه توسعه خدمات و در حدود 30 درصد توسعه زیرساخت‌های پردازشی خواهد بود که عمدتا از طریق حمایت از مراکز داده خصوصی طراحی شده است.

برای توسعه مراکز داده قصد بر این است که ضمن شکل دادن یک مرکز داده استاندارد در پژوهشگاه، منابع لازم به شکل توزیع شده از حداقل سه مرکز داده خصوصی تامین گردد. خدمات توزیع شده و مبتنی بر ابر تا کنون در کشور به شکل جدی ارائه نشده است و یکی از چالشهای مهم در طرح تلقی می‌گردد؛ بنابراین ضمن توسعه مراکز داده، خدمات مبتنی بر رایانش ابری در طرح نیز تقویت می گردد.

در خصوص آمار مراجعه به جویشگرهای بومی طی ماه‌های اخیر توضیح بفرمایید و علاوه بر عموم مردم تاکنون چه اقداماتی برای ارتباط سایر نهادهای اجرایی و دانشگاهی با این جویشگرها انجام شده است؟

با توجه به تلاش مستمر جویشگرهای بومی، جهت تقویت زیرساختهای پردازشی و ارائه گروه متنوعی از خدمات، آمار بازدید از آنها علی‌رغم تبلیغات محدود در سال‌های اخیر روند افزایشی داشته است به نحوی که متوسط بازدید روزانه کاربران از این جویشگرها از حدود 400 هزار بازدید به حدود 700 هزار افزایش داشته است. البته باید متذکر شد که در ماه‌های اخیر با رشد قابل توجهی مواجه نبودیم؛ چرا که استفاده گسترده از این خدمت مستلزم انجام تبلیغات در سطح وسیع و فرهنگ‌سازی استفاده از خدمات بومی می‌باشد، ولی بررسی‌های به عمل آمده نشان دهنده رضایت نسبی کاربران بوده و نوع پرس‌وجوها رشد مناسبی داشته و حاکی از حرفه‌ای‌تر شدن کاربران این جویشگرها است. علاوه بر این، رشد مناسب رتبه این جویشگرها در میان سرویس‌دهنده‌های داخلی نشان دهنده سعی و تلاش این کاربران در شناخته شدن توسط کاربران است. بررسی‌ها همچنین حاکی از این است که هر چند درصد ناچیزی است، ولی برخی از کشور همسایه نیز از جویشگرهای ما استفاده کرده اند.

در راستای بکارگیری جویشگر بومی توسط نهادهای اجرایی و دانشگاهی تلاش‌های قابل توجهی در طرح جویشگر انجام شده است. به عنوان نمونه می‌توان به تلاشهای انجام شده جهت ارائه خدمت جستجوی دانش آموزی به سازمان آموزش و پرورش اشاره نمود، همچنین فراهم‌سازی امکان ارائه جستجوی سفارشی برای سازمان‌های دولتی از دیگر اقداماتی است که در طرح جویشگر انجام شده و در دست گسترش به تعداد سازمان‌های بیشتر است. همراستا با این فعالیت‌ها مصوبه استفاده از جویشگرهای بومی توسط سازمانهای دولتی از جمله اقداماتی است که می‌تواند روند بکارگیری جویشگرهای بومی توسط نهادهای دولتی و اجرایی را تسریع نماید. علاوه بر این با مراجعه به سایت خدمات دولت الکترونیک، خواهید دید که جستجوی خدمات توسط جویشگرهای بومی انجام شده است و این نشان دهنده حمایت سیاستگذاران حوزه فناوری اطلاعات از خدمات بومی جویشگرهاست. البته در تعامل با مرکز ملی فضای مجازی در حال تدوین سیاست‌های مناسبی در خصوص فرهنگ سازی ترویج و به‌کارگیری از جویشگرهای بومی هستیم که در صورتی‌ سیاست‌ها در مرکز ملی مورد پذیرش قرار گیرد. امکان فعالیت‌های بین سازمانی مناسبی در جهت حمایت، ترویج و به‌کارگیری این خدمات در کشور فراهم خواهد شد.

مزیت رقابتی جویشگرهای بومی نسبت به نمونه‌های خارجی را بفرمایید و توضیح دهید شیوه حضور شرکت‌های دانش بنیان در این طرح چگونه برنامه‌ریزی شده است؟

مسلما هنوز این مزیت رقابتی پیش نیامده است و در حال توسعه آن هستیم و عقیده داریم مهمترین مزیت رقابتی که جویشگرهای بومی می‌توانند داشته باشند پشتیبانی بهتر از زبان فارسی نسبت به جویشگرهای بین المللی است. کاربران عمومی درک جویشگر از زبان فارسی و دادن پاسخ‌های مناسب به آن را یک مزیت دانسته و یکی از علت‌هایی می‌دانند که کاربر را جذب خود خواهد کرد. موضوع دیگر، طراحی، توسعه و ارائه خدمات متنوع مکان محور با توجه به توانمندی و تسهیلات داخل کشور است که نیازمند دسترسی به اطلاعات بومی توسط جویشگرهاست. جویشگرهای بومی همچنین می توانند ملاحظه سلایق و فرهنگ کاربران ایرانی را مورد نظر قرار داده و از نزدیک در تعامل با آنها خدمات بهتری را توسعه دهند، که این ارتباط نزدیک با جویشگرهای بین المللی فراهم نیست. در تعامل با ارائه دهندگان محتوا و خدمات شبکه ای جویشگرهای بومی می توانند استراتژی مناسب صرفه جویی در هزینه‌های ترافیک به جهت استفاده از شبکه ملی اطلاعات را هدف قرار دهند. از طرفی این جویشگرها باز از طریق دسترسی به بازار واقعی داخل کشور می توانند در ارائه خدمات بومی مبتنی بر سبک زندگی ایرانی را توسعه دهند و این فرصتی است که باز برای جویشگرهای بین المللی خیلی فراهم نیست. بنابراین مزایای رقابتی فوق با توجه به موقعیت جویشگرهای بومی برای پیشبرد و توسعه خدمات بومی مد نظر قرار گرفته و در برنامه‌ریزی راهبردی توسعه جویشگر بومی در نظر گرفته شده‌اند. تحقق آنها به دو اصل تعامل مناسب در چرخه خدمات داخلی و دسترسی به اطلاعات بومی لازم بستگی داشته و در طرح سعی بر این است که از سیاستگذاری صحیحی در این خصوص بهره گرفته شود. این سوالی است که خیلی از کاربران عمومی و یا متخصصین می پرسند و باید به این نکته توجه کرد که توسعه این خدمات امکان پذیر نخواهد بود مگر با کمک و پشتیبانی مردم و دارندگان اطلاعات بومی و مهم در کشور.

به منظور مشارکت شرکت های نوپا و شرکت های کوچک و متوسط در فرایند کارآفرینی و نوآوری توسعه جویشگرهای بومی، رویکرد و سازوکارهای مختلفی در طرح در نظر گرفته شده است. برگزاری دو رویداد مهم یکی برای مشارکت ایده‌ها و شرکت‌های نوپا در ایجاد و گسترش محتوا و خدمات جویشگر و دیگری به منظور طرح چالش های پیشروی فراهم آورندگان خدمات و صنعت جویشگر بومی و مشارکت بخش پژوهش و دانشگاه در حل این مسایل از جمله اقدامات برنامه ریزی شده در طرح جویشگر هستند که بزودی شاهد آن خواهیم بود.

از آنجا که انتقادهایی به روش پیشبرد این جویشگرها وجود دارد، بفرمایید پاسخ شما به منتقدین اجرای این طرح چیست و توضیح دهید چه راهکارهایی برای تحقق هرچه بیشتر اهداف این طرح مورد نظر است؟

متاسفانه ساختار دولتی و محدودیتهای زیادی که در اجرای طرح و پروژه‌های بزرگ وجود دارد اجازه پیشرفت طبق برنامه را به طرح نمی دهد. حتی پژوهشگاه با شرایط انعطاف پذیری که در ساختار پژوهشی خود دارد دچار این مسائل و محدودیت‌ها می باشد و خود این موضوع باعث ایجاد انتقاداتی شده است که به جا بوده و قابل طرح است. البته این تنها دلیل نیست و می توان به تحرک و پویایی کم در بخش خصوصی هم اشاره کرد که متاسفانه باید گفت در خیلی مسائل به ویژه توسعه مدل‌های کسب و کار مناسب هنوز به بلوغ لازم نرسیده است. در حال حاضر ما تاخیری در حدود یک سال در شروع پروژه ها داریم و این خود متاسفانه دستاوردهای طرح را با تاخیر زیادی مواجه کرده است.

طرح جویشگر بومی مجموعه‌ای از پروژه‌های مرتبط و اقدامات مستمر است که با مدیریت هماهنگ آنها در کنار هم منافعی به دست می‌آید که در مدیریت جزیره ای تک تک قابل دستیابی نیست. در این منظر موفقیت توسعه جویشگر بومی به عنوان یک پروژه ملی در گرو مشارکت، همکاری و همیاری عوامل مختلف در بیرون و درون طرح است. مجری طرح متولی هماهنگ‌سازی طرح جویشگر با اهداف و سیاست‌های کلان توسعه جویشگر و سیاست‌گذاری و تدوین اهداف راهبردهای توسعه طرح، جاری سازی آنها در پروژه‌ها و فعالیت‌های زیرمجموعه طرح است. جهت حصول اطمینان از جاری بودن سیاست‌های طرح، برنامه مدیریت و حاکمیت طرح در قالب برنامه جامع مدیریت طرح تهیه شده است که در آن روش‌های اجرایی و مسئولیت های مختلف، چگونگی آزمون دستیابی به اهداف کیفی و کمی طرح و عدم قطعیت‌ها، مخاطرات و موضوعات اثرگذار بر اهداف و دستاوردهای طرح تبیین شده است.

برخی از راهکارهای مورد نظر به منظور پیشبرد اهداف توسعه جویشگر بومی عبارتند از :

ایجاد محیط مناسب به منظور شناسایی و تجاری سازی ایده‌ها و مشارکت کارآفرینان و شرکت های نوپا، کوچک و متوسط در طرح،

توسعه همکاری تجاری میان جویشگرهای بومی و نیز همکاری با جویشگرها و فراهم آورندگان خدمات خارجی،

توسعه سازوکارهای همکاری و سرمایه گذاری مشترک میان بازیگران شبکه ارزش جویشگر بومی،

توسعه بسترهای مناسب ارائه محتوای بومی مبتنی بر سکوهای پیشرفته و یکپارچه کسب و کار جویشگر،

استفاده از ظرفیت های دانشی و پژوهشی موجود و ایجاد همکاری مناسب میان بازیگران اصلی در بخش های دانشگاه و صنعت.

پیشنهاد شما به نهادهای بالادستی مشتمل بر نهادهای اجرایی و قانون گذاری برای حمایت از این طرح ملی چیست و توضیح بفرمایید به صورت خاص شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات چه اقدامات سیاستگذاری و اجرایی باید برای حمایت از این طرح مد نظر قرار دهند و همچنین مجلس شورای اسلامی نیز باید برای رفع خلاء های قانونی اجرای این طرح چه مواردی را در دستور کار قرار دهد؟

حمایت در ترویج به کارگیری جویشگرهای بومی، دادن اطلاعات غنی و توسعه خدمات بومی در جویشگرهای بومی از مهمترین مواردی است که از سازمانها و نهادهای دولتی انتظار می‌رود. در این راستا طرح جویشگر بومی به طور مستمر با مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ارتباط و تعامل بوده تا امکانی فراهم شود که مجموعه اقدامات طرح با هماهنگی تمامی نهادهای مرتبط در سطح کشور انجام شود.

در حال حاضر سیاست ها و اقدامات توسعه جویشگر بومی که نیاز به هماهنگی و همکاری نهادهای مختلف در سطح کشور دارد تدوین شده و در مرحله بررسی و اصلاح توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مرکز ملی فضای مجازی نهایی است که اگر مصوب شود می‌تواند کمک شایانی به این موضوع داشته باشد.

بخشی از اقدامات در نظر گرفته شده عبارتند از :

هدایت سازمان‌ها و نهادهای دولتی و بخش خصوصی در جهت ارتقای کمی و کیفی محتوا و خدمات برخط و بکارگیری آن در جویشگر بومی،

آگاهی بخشی عمومی و گسترش فرهنگ استفاده از خدمات و منافع جویشگرهای بومی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی- ایرانی از طریق همایش ها، رسانه های عمومی، تبلیغات و خدمات آموزشی،

شناسایی و حمایت از مراکز و نهادهای تولید و عرضه محتوای مرتبط با کسب و کارهای جویشگر بومی،

حمایت از طرح‌های پژوهشی در دانشگاه ها و موسسات علمی کشور مرتبط با توسعه خدمات و کسب و کار جویشگر بومی،

تدوین مقررات لازم به منظور جلوگیری از انحصار، ایجاد فرصت های برابر و شفاف سازی محیط کسب و کار با توجه به حضور بازیگران داخلی و خارجی،

تعامل و همکاری متقابل جویشگرهای بومی و نهادهای فرهنگی- اجتماعی در راستای ارایه محتوا و معرفی ارزش های فرهنگی،

ایجاد دسترسی آزاد شهروندان و کسب وکارها به اطلاعات (بخش ها) از طریق جویشگر بومی در راستای اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات،

افزایش اعتماد عمومی به استفاده از خدمات جویشگر بومی از طریق توسعه سازوکارهای امنیتی و حفاظتی و صیانتی،

تدوین و اعمال سیاست های مالیاتی، سیاست ها و مشوق های واردات و صادرات برای فراهم کنندگان خدمات و محتوای جویشگر بومی.

با توجه به برنامه ریزی برای دسترسی هر چه سهل‌تر کاربران به شبکه ملی اطلاعات، طبیعتا دسترسی کاربران ایرانی به جویشگرهای بومی نیز عام‌تر خواهد شد، در همین حال بفرمایید اجرای هرچه سریع‌تر ارکان شبکه ملی اطلاعات چه تاثیری بر افزایش دسترسی به جویشگرهای بومی خواهد داشت؟

امروزه بیش از 80 درصد کاربران برای رفتن به یک سایت آن را در جویشگرها جستجو می کنند و از طریق این خدمات است که سایت مورد نظر خود را می‌یابند. بنابراین جویشگرهای بومی یکی از راه‌های مناسب برای دسترسی کاربران داخلی به محتوا و خدمات بومی در شبکه ملی اطلاعات است. در این راستا از مدل‌های کسب و کار مناسبی برای تعامل می‌توان بهره گرفت و خدمات را با هزینه‌های کمتر و سرعت بالاتر از طریق این جویشگرها در دسترس عموم مردم قرار داد. ضمن اینکه اطلاعات از طریق جویشگرها قابل اتصال به یگدیگر بوده و جستجوی کاربران را با کیفیت بالاتری هدایت خواهد کرد. اگر کسی به دنیال شخصی در وب است، عکس او، پروفایل او، رزومه او و خیلی از اطلاعاتی که قابل اتصال هستند در کنار هم قرار گرفته و با قدرت پردازشی بالایی که در جویشگرها موجود است خدمات ارزش افزوده مناسبی فراهم خواهم شد.

بنابراین به عقیده من اگر پیاده سازی و بهره‌برداری از خدمات بومی در جویشگرهای بومی به شکل صحیحی صورت گیرد مزایایی فراهم خواهد شد که کاهش هزینه های دسترسی کاربران به خدمات و محتوای داخلی جویشگر بومی، ایجاد دسترسی آزاد شهروندان و کسب وکارها به اطلاعات (بخش ها) از طریق جویشگر بومی در راستای اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات و حمایت از طراحی و توسعه خدمات جویشگر بومی مبتنی بر استفاده از منابع پردازشی، ذخیره‌سازی، شبکه‌ای و زیرساخت ارتباطی رایانش ابری در مراکز داده داخلی از جمله تاثیرات ممکن خواهد بود.

در نهایت بفرمایید برای دسترسی هرچه گسترده‌تر کاربران به جویشگرهای بومی باید چه مواردی توسط طراحان این جویشگرها مورد نظر قرار گیرد تا بتوانیم شاهد درک جایگاه واقعی این جویشگرها توسط عموم کاربران باشیم؟

مهمترین چیزی که جویشگرهای بومی باید مدنظر قرار دهند این است که از دقت و کیفیت مناسبی برخوردار باشند تا اگر کاربران مراجعه کردند ناامید نشوند. بنابراین لازم است که ضمن اینکه اطلاعات خوبی را نمایه می کنند و خدمات مناسبی را طراحی می کنند کیفیت و دقت آنها مناسب باشد تا کاربران را نگه دارد. بررسی‌های آماری ما از رفتار کاربران جویشگر بومی پارسی جو بیانگر این موضوع است که کاربران نسبت به سال گذشته علاقمندی بیشتری به این خدمات پیدا کرده و مراجعات جدی تری به این موتور جستجوی بومی دارند.

نکته دیگر غنی سازی محتوای بومی است. در واقع در بررسی مدل‌های کسب و کاری اگر محتوای غنی در داخل کشور وجود نداشته باشد اصلا ساخت جویشگرهای بومی مقرون به صرفه نبوده و توجیه اقتصادی و فنی ندارد. بنابراین فرض مهم و اساسی در طرح جویشگر بومی داشتن غنای لازم در محتوای فارسی و به ویژه محتوای داخلی در شبکه ملی اطلاعات است. در این راستا نیز طرح قدم‌هایی را برداشته است که اگر تحقق یابد در دسترسی به محتوای غنی و همچنین حمایت از توسعه محتوا موثر خواهد بود.

علاوه بر موضوع فوق، در حال حاضر کاربران ایرانی به صورت گسترده‌ای در حال استفاده از سرویس‌های مشابه خارجی هستند، برای متمایل کردن کاربران به استفاده از خدمات بومی، طراحان جویشگرها باید به ایجاد مزیت رقابتی در ارائه خدمات بپردازند که در سوالات قبلی شما به آن پرداختیم. به عبارتی وقتی این جویشگرها جایگاه مناسبی بین مردم پیدا می‌کنند که طراحی این خدمات و محصولات بر اساس درک نیاز واقعی و بروز کاربران بومی و سفارشی‌سازی خدمات متناسب با فرهنگ و بوم ایرانی - اسلامی باشد و مفهوم بومی‌سازی صرفا به خط و زبان محدود نگردد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-07-24 13:34

افزودن دیدگاه جدید