کد مطلب: 

188324

حذف اتوماتیک ویدیوهای خشونت گرایانه از فیس‌بوک و یوتیوب

غول‌های بزرگ فن‌آوری‌ ارتباطی چون فیس‌بوک و گوگل اجرای طرحی را آغاز کرده‌اند که با کمک آن ویدیوهای با محتوای خشونت‌آمیز یا نفرت‌پراکنانه به صورت اتوماتیک حذف یا دسترسی به آن‌ها را مسدود می‌شود.
حذف اتوماتیک ویدیوهای خشونت گرایانه از فیس‌بوک و یوتیوب

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا به نقل از خبرگزاری آلمان، گوگل و فیس‌بوک بدون اعلام عمومی در حال پیگیری برنامه‌ای هستند تا ویدیوهای مربوط به اسلامگرایان افراطی به صورت اتوماتیک از روی صفحات این وب‌سایت‌های بزرگ حذف شوند.

به گزارش رویترز، فیس‌بوک و یوتیوب (متعلق به گوگل) که از جمله شناخته شده‌ترین وب‌سایت‌ها برای آپلود ویدیو و تماشای آن هستند طرح حذف اتوماتیک ویدیوهای مرتبط به فعالیت‌های جهادگرایان را آغاز کرده‌اند. این دو کمپانی تا کنون نخواسته‌اند خبری در این‌باره منتشر کنند و خبرگزاری رویترز این خبر را به استناد گزارش‌های دو منبع مرتبط با موضوع منتشر کرده است.

این اقدام در حالی انجام می‌شود که وب‌سایت‌هایی نظیر فیس‌بوک، گوگل یا توییتر به طور گسترده‌ای تحت فشار از سوی دولت‌ها برای برخورد موثرتر با تبلیغات تروریست‌های داعش و دیگر گروه‌های افراطی هستند.

اکنون فیس‌بوک و یوتیوب با اتوماتیک کردن حذف یا مسدود کردن ویدیوهای تروریست‌های اسلام‌گرا به این روند سرعت و فوریت بیش‌تری می‌بخشند.

بنا بر گزارش اختصاصی رویترز، این تکنولوژی ابتدا برای برخورد با بارگذاری غیرقانونی ویدیوهایی که مشمول کپی رایت هستند توسعه یافته است. برای حذف یا مسدود کردن ویدیوها این کمپانی‌ها از "هش"های مخصوصی استفاده می‌کنند و هر ویدیویی که اثری از این هش‌ها داشته باشد اتوماتیک حذف یا مسدود می‌شود.

بر این اساس دوباره بارگذاری کردن ویدیوهایی که پیش از آن حذف شده‌اند برای کاربران مقدور نخواهد بود. ویدیوهای مسدود شده البته برای بررسی مثلا هویت کسی که در آن‌ها گردن زده شده است یا پیامی که تروریست‌ها می‌خواهند بفرستند در یک پایگاه داده‌های ممنوع ذخیره می‌شود.

هنوز مشخص نیست که آیا از نیروی انسانی نیز برای مرور ویدیوهایی که مرتبط با هش‌های ممنوع شده هستند استفاده خواهد شد یا خیر. همچنین معیار افراط‌گرایانه خوانده شدن ویدیوها مشخص نیست.

در بهار امسال در پی درخواست باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر سران کشورهای غربی، شرکت‌های بزرگ تکنولوژی‌های ارتباطی نظیر فیس‌بوک، توییتر، یوتیوب و کلادفلر (CloudFlare) درباره گزینه‌های موجود به بحث پرداختند که یکی از این گزینه‌ها سیستم مسدود کردن محتوا بود که از سوی یک سازمان خصوصی مرتبط با مبارزه با افراط‌گرایی در آمریکا پیشنهاد شد.

بحث‌ها آن زمان بیش‌تر به نقش حساسی که شبکه‌های اجتماعی و کمپانی‌های تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در رابطه با مسایلی نظیر تروریسم از یک سو و آزادی بیان از سوی دیگر برعهده دارند مربوط می‌شد. همچنین مرز بین دولت‌ها و درخواست‌هایشان با کمپانی‌های تکنولوژی و عملکردشان از موضوعات بحث‌ها بود.

سیتنا می افزاید که بیش‌تر کمپانی‌ها تا کنون برای حذف محتوای خشونت‌آمیز یا نفرت‌پراکن از گزارش‌های کاربران خود استفاده کرده‌اند. به این شکل که با دریافت گزارشی از کاربران، نیروهای انسانی محتوا را مرور کرده و در صورت لزوم حذف کرده‌اند.

اکنون کمپانی‌های بزرگ تکنولوژی در حال تلاش برای اتوماتیک کردن برخورد با محتوای خشن گروه‌های افراطی هستند اما از بیم آن‌که جهادگرایان به چگونگی کار آن‌ها پی ببرند مایل به اطلاع‌رسانی در این مورد نیستند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-06-26 18:29

افزودن دیدگاه جدید