کد مطلب: 

186419

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه فاوا پررنگ تر شود

"پیشنهاد می شود همزمان با برقراری هرچه بیشتر تعاملات بین المللی در حوزه فاوا و ارتباط موثر با تاثیرگذاران بین المللی حوزه ICT در راستای جلب توجه جهانی به فرصت سرمایه گذاری در ایران، از توان سایر صنایع داخلی نیز برای سرمایه گذاری در بخش استفاده شود و این دو مهم را همزمان و در کنار یکدیگر محقق کرد".
فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه فاوا پررنگ تر شود

به گزارش سیتنا، "مونا ارشادی فر" در یادداشت سردبیر هفتمین شماره ماهنامه نسل چهارم نوشت: "در سال های اخیر با توسعه و گسترش هر چه بیشتر کاربری های فاوا، علاوه بر حضور موثر و مستقیم شرکت های مرتبط با این حوزه در صنعت،  سایر صنایع نیز با اجرای پروژه های مرتبط با حوزه ICT توانسته اند بهبودهای عظیمی را در بهره وری حوزه کاری شان ایجاد کنند. بدون شک فاوا تحولات گسترده ای را در تمامی عرصه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بشریت به همراه داشته است و تاثیر آن به صورت خاص در صنایع مختلف مزیت هایی را از جمله سرعت در عملیات، ثبات و سازگاری در ایجاد داده، دسترسی  به اطلاعات و مبادله آن فراهم کرده است. این تاثیر تا به آنجا رخ نموده است که امروزه بسیاری از صنایع پیشرفته دنیا توسعه و گسترش فعالیتشان را بدون الگوبرداری از صنعت ICT و استفاده از کاربردهای آن در حوزه کاری شان میسر نمی دانند. در کشور ما نیز در سال های اخیر با رشد و توسعه ی ICT  علاوه بر اینکه نقش این حوزه  به عنوان یک صنعت کاربردی بیش از پیش مشهود شده است، سایر صنایع نیز برای استفاده از کارکردهای این حوزه و حتی حضور در بخش ICT ابراز تمایل کرده اند. 
با بررسی برنامه های توسعه اول تا پنجم و مشاهده متوسط رشد 19 درصدی بخش فاوا طی سال های پس از انقلاب به رشد و توسعه این حوزه در کشور پی می بریم. هدف گذاری دولت برای تحقق سهم 6 درصدی فاوا در درآمد ناخالص ملی و سهم 40 درصدی آن در افزایش بهره وری نهادهای کشور تا پایان برنامه ششم توسعه، لزوم دقت نظر هرچه بیشتر دست اندرکاران و تصمیم گیران برای تحقق اهداف این حوزه را بیش از پیش ضروری می نماید. برای تحقق این سهم فاوا از GDP ، حضور هرچه موثرتر بخش دولتی به عنوان سیاست گذار و بخش خصوصی به عنوان مجری در این بخش، بدون شک ضروری و موثرترین عامل تحقق این هدف خواهد بود. 
اما هم اکنون و در دوران پساتحریم که امکان سرمایه گذاری خارجی در حوزه فاوا و زمینه انتقال تکنولوژی و همکاری با سایر کشورهای توسعه یافته فراهم است، باید با برنامه ریزی دقیق و نگاهی فراملی از این پتانسیل حوزه فاوا در داخل کشور به بهترین نحو بهره برد. پیشنهاد می شود در شرایط فعلی تشکل ها و سندیکاهای مرتبط با حوزه فاوا در داخل کشور فارغ از فردگرایی با همگرایی هرچه بیشتر، توان حوزه فاوا در داخل کشور را به معرض دید سرمایه گذاران و شرکت های بزرگ فناور در دنیا بگذارند و با برقراری تعاملات هرچه بیشتر از فرصت فعلی به وجود آمده در چهارچوب دغدغه های بخش دولتی استفاده کنند. طبیعتا برگزاری جلسات مختلف و سمینارها و همایش های کاربردی در تحقق هرچه بیشتر این هدف کارا خواهد بود و امکان نمایش پتانسیل داخلی حوزه فاوا به سرمایه گذاران بیرونی فراهم خواهد شد. در کنار افزایش این تعاملات بین الملل، نباید از توان سرمایه گذاری سایر صنایع داخلی در حوزه فاوا نیز غافل شد؛ چرا که با معرفی زمینه های سرمایه گذاری در این بخش و تضمین سودآوری برای سرمایه گذاران داخلی، امکان حضور آنان در حوزه فاوا نیز میسر خواهد شد. 
در نهایت پیشنهاد می شود همزمان با برقراری هرچه بیشتر تعاملات بین المللی در حوزه فاوا و ارتباط موثر با تاثیرگذاران بین المللی حوزه ICT در راستای جلب توجه جهانی به فرصت سرمایه گذاری در ایران، از توان سایر صنایع داخلی نیز برای سرمایه گذاری در بخش استفاده شود و این دو مهم را همزمان و در کنار یکدیگر محقق کرد، طبیعتا ماهنامه نسل چهارم نیز در سال جدید با بسترسازی رسانه ای، امکان معرفی هرچه بیشتر فرصت های سرمایه گذاری در بخش ICT داخلی را برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی میسر می کند".

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-04-24 15:06

دیدگاه‌ها

تصویر بستان
با سلام و احترام این تلاش شما برای کسترش علم IT که اکنون از ضروریات زندگی مردم شده ستودنی است . لطفاً راهکارهای عملی سرمایگزاری در این حوزه را نیز ارائه فرمایید .
ارسال شده توسط بستان در 05 ارديبهشت 95 - 15:23

افزودن دیدگاه جدید