کد مطلب: 

185788

تلاش در جهت تامین بازار شرکت‌های نوپای حوزه ICT

معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، از برنامه این وزارتخانه برای تامین بازار شرکت‌های ایرانی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد و با اشاره به قانون حمایت از تولید داخل، افزود: این قانون با این که تا کنون وجود داشته اما ساز و کار پیاده‌سازی و نظارت بر آن ضعیف بوده و هم‌اکنون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای سال ۹۵ برنامه‌ریزی جدی در جهت پیاده‌سازی آن دارد.
تلاش در جهت تامین بازار شرکت‌های نوپای حوزه ICT

به گزارش سیتنا، دکتر دوایی مرکزی،‌ در گفت و گو با سایت وزارت ارتباطات، با تاکید بر حمایت از تولید داخل، خاطرنشان کرد: برای تضمین بازار شرکت‌های ایرانی که محصولات آنها دارای تاییدیه کیفیت از مراجع ذیربط است، در حال تدوین ساز و کار نظارتی هستیم تا اپراتورها و نهادهای کارفرمایی دولتی بیش از پیش از تولیدات آنها استفاده کنند.
وی با بیان این که این موضوع یکی از بخش های مهم برنامه اقتصاد مقاومتی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، افزود: این موضوع به صورت یک برنامه یکپارچه در کل وزارت ارتباطات و سازمانهای ذیربط به اجرا گذارده خواهد شد.
معاون وزیر از حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از شرکتهایی که برای توسعه صادرات محصولات خود نیاز به تسهیلات مالی دارند، نیز خبر داد و گفت: در این زمینه با نهادها و سازمان‌های مردم‌نهاد مانند سندیکای صنعت مخابرات و سازمان نظام صنفی یارانه‌ای همکاری تنگاتنگی خواهیم داشت.
معاون نوآوری و فناوری، با اشاره به برجام نیز اظهار داشت: در مذاکره با کشورهای مختلف و با حضور فعال بخش خصوصی، زمینه‌سازی برای حضور شرکت‌های ایرانی به خصوص در بازار منطقه انجام گرفته است.
دکتر دوایی مرکزی،‌ در بخش دیگر سخنان خود به بند ب تبصره 12 قانون بودجه سال 1394 اشاره کرد و گفت: این بند اجازه می دهد از محل درآمدهای سازمانها و شرکت های تابعه وزارت، مبالغی تحت عنوان وجوه اداره شده به صورت تسهیلات کم بهره و کمک در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد که تا کنون توسط دبیرخانه وجوه اداره شده بیش از 90 میلیارد تومان مصوب شده است.
وی در عین حال از هماهنگی با پژوهشگاه های مجموعه وزارت خبر داد و گفت: پژوهشگاه فاوا و پژوهشگاه فضایی، به عنوان درگاههای تعاملات تخصصی وزارت با نهادهای علمی خارج از وزارت و بخش خصوصی برای توسعه محصولات راهبردی و زیربنایی هستند که این فعالیت ها از جمله در بخش های مخابرات، فناوری اطلاعات و خدمات شبکه ای مانند جویشگر بومی، امنیت شبکه، اینترنت اشیاء، نسل پنجم موبایل و سامانه های ماهواره ای و سنجش از راه دور خواهد بود.
وی تصریح کرد: البته ورود ما به آن حوزه ها، در حد ایجاد زیرساخت برای فعالیت شرکت های خصوصی و دانشگاه ها با استفاده از امکانات و خدماتی است که در پژوهشگاهها توسعه داده می شود.
دکتر دوایی مرکزی،‌ در توضیح این مورد با اشاره به بحث اینترنت اشیاء (IOT) افزود: در حال حاضر IOT دارای یک شورای سیاستگذاری با حضور چند تن از معاونین وزارت، بخش خصوصی، دانشگاه ها و پژوهشگاه های مربوط است که وظیفه برنامه ریزی کلان برای فرهنگ سازی و ایجاد زیرساخت های مورد نیاز کشور برای ورود موثر و تهیه نقشه راه در این زمینه را به عهده داشته و قرار است فضایی ایجاد کند که در آن امکان فعالیت و رقابت سازنده برای کلیه فعالان علمی و تخصصی ذیربط فراهم شود.
وی افزود: با سیاستگذاری درست در بحث IOT امکان توسعه کسب و کارهای دانش بنیان و افزایش بهره وری در سایر بخش های صنعتی، خانگی، کشاورزی، حمل و نقل، پزشکی به وجود خواهد آمد.
به گفته وی باید با برنامه ریزی درست بتوانیم یک درصد اثربخشی جهانی IOT که بین 3 هزار میلیارد دلار تا 11 هزار میلیارد دلار در سال 2025 تخمین زده شده است را در ایران ایجاد کرد.
دکتر دوایی مرکزی،‌ این بحث را بحثی کلیدی در آینده کشور دانست و خاطر نشان ساخت: این اتفاق بزرگ که جهت افزایش بهره وری و بهینه سازی یکپارچه فرایندهای اجتماعی و صنعتی در کل دنیا افتاده، همراه با یک سری چالش ها از جمله حفظ حریم شخصی و امنیت اطلاعات همراه است که باید سهم خود را در بحث مقابله فنی و تکنیکی با این چالش ها در فضای مجازی کشور به خوبی انجام دهیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-03-28 16:03

افزودن دیدگاه جدید