کد مطلب: 

185783

"جویشگر بومی" طرحی کلان در حوزه توسعه فناوری‌های بومی‌ است

رییس پژوهشگاه ICT (مرکز تحقیقات مخابرات) با تاکید بر این که، پژوهشگاه یک نهاد پژوهشی است، ابراز امیدواری کرد: سال 95 سال شکوفایی حوزه پژوهش در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باشد.
"جویشگر بومی" طرحی کلان در حوزه توسعه فناوری‌های بومی‌ است

به گزارش سیتنا، دکتر خوانساری، ماموریت پژوهشگاه را پیگیری چهار حوزه عنوان کرد و گفت: انجام پروژه های پژوهشی-کاربردی برای بخش‌های مختلف وزارتخانه، توسعه فناوری‌های بومی‌ و بومی‌سازی فناوری‌های پیشرفته، رصد فناوری و آینده‌نگری و کمک به تدوین برنامه‌های بخشی و ملی و توسعه و ترویج دانش و ارتقای سرمایه‌های انسانی بخش فاوا ماموریت هایی است که در هر یک موضوعات مختلفی را به انجام رسانده و کارهایی را نیز شروع کرده ایم.

وی مهم‌ترین انتظار از پژوهشگاه را کمک به آینده نگری و تدوین برنامه های بخش عنوان کرد و گفت: به منظور کسب دانش مورد نیاز جهت تدوین برنامه های بخش، اقدام به انجام پروژهش های بنیادی به عنوان مهم‌ترین اقدمات سال 94 کردیم.

دکتر خوانساری از تصویب چهار طرح کلان در حوزه توسعه فناوری‌های بومی‌ و بومی‌سازی فناوری‌های پیشرفته در شورای فنی وزارتخانه خبر داد و گفت: اجرای طرح جویشگر بومی از سال گذشته شروع و شرایط را برای توسعه محصولات و خدمات در کنار جویشگرهای بومی متنی اولیه با کمک بخش خصوصی، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان ایجاد کرد.

و ی خاطر نشان کرد: در این خصوص با ارایه فراخوانی بازیگران مختلف این عرصه شناسایی و عملا مسیر برنامه‌ها با حمایت وزارتخانه دنبال شد. به ویژه دستاوردهای حاصله در سایت دیدرس قرار گرفت و این شفافیت کمک کرد تا مسیر با اعتماد بیشتری دنبال شود.

دکتر خوانساری همچنین به طرح توسعه و تجهیز آزمایشگاه‌‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، اشاره کرد و از وجود آزمایشگاه تخصصی و تایید نمونه خبر داد و گفت: فضای کشور در حوزه تایید نمونه باید به شکلی باشد که فناوری ها قبل از ورود از نظر کارایی، امنیت، زیست محیطی مورد ارزیابی واقع شوند و پس از تایید فنی سازمان تنظیم مقررات اطمینان نسبت به رعایت معیارهای مورد نظر از نظر کارایی داشته باشد؛ از این رو،‌ با کمک وزارتخانه، آزمایشگاه تخصصی را تجهیز کردیم.

دکتر خوانساری در ادامه، از شروع به کار در زمینه فناوریهای مرتبط با اینترنت چیزها، رایانش ابری و سکوهای نرم افزاری بومی، رصد و پایش نسل پنجم شبکه موبایل، رصد و پایش فناوری های داده‌های عظیم، یاد کرد و افزود: در داخل این طرح‌ها زیر پروژه‌های مختلفی تعریف شده که به ما در جهت استخراج نقشه راه فناوری و طرح کلان اجرایی کمک می کنند.

وی از چرخش طرح های پژوهشگاه از پروژه های مستقل و موضوع محور به طرح‌های کلان ملی نیز گفت و ادامه داد: بررسی های کارشناسانه و آینده پژوهانه نشان می دهد که در فناوری های آتی باید سرمایه گذاری را برای پذیرش فرهنگی،‌ علمی و جهت دهی پژوهش‌های کشور انجام داد.

وی تاکید کرد: در زمینه توسعه و ترویج دانش و ارتقای سرمایه‌های انسانی بخش فاوا سه فعالیت در قالب تربیت منابع انسانی متخصص در قالب دانشجویان تحصیلات تکمیلی، برگزاری همایش، سمینار و دوره های آموزشی کوتاه‌مدت عمده انجام شده است.

دکتر خوانساری با اشاره به انجام پروژه‌های مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال 94 از مهمترین این پروژه‌ها، به پروژه رایانش ابری اشاره کرد و افزود: از طریق یک درگاه پیاده سازی شده، توسعه دانش زیرساخت ابری با توزیع شدگی جغرافیایی و ملاحظات خاص کارایی امنیت و تهیه صورتحساب را به انجام رساندیم.

وی به ارایه مشاوره به شرکت زیرساخت جهت توسعه زیرساخت های کشور اشاره کرد و گفت: تدوین راهبردهای شبکه آتی سوییچ برای کشور و نظارت بر نحوه تخصیص پهنای باند شبکه انتقال داده در شبکه زیرساخت را دنبال کردیم.
دکتر خوانساری اظهار داشت: در همکاری با سازمان تنظیم مقررات هم امکان سنجی ورود اپراتور چهارم را به انجام رساندیم. همچنین مقررات گذاری IPTV-CDN- OTT- و سامانه های مورد نیاز آن را بر مبنای درخواست های تخصصی داشتیم.

تعیین سطوح دسترسی مجاز استخراج شاخص‌های کیفیت و پشتیبانی سرویس های  ICT و تعیین شاخص ها و پشتیبانی داشبورد مدیریتی تنظیم مقررات، شرح خدمات و طراحی و مدل سامانه های هوشمند نظارتی در شبکه اپراتورهای سیار و امکان سنجی پیاده سازی مدل سامانه های هوشمند در شبکه اپراتورهای ثابت از دیگر بخش های همکاری پژوهشگاه ICT با سازمان تنظیم مقررات بود که خوانساری به آن اشاره کرد.

وی از اتمام سند راهبردی و طرح جامع پایلوت خدمات USO یاد کرد و گفت: این سند از اسنادی است که به شکل بین دستگاهی شکل گرفته و طی سال 95 بهره‌برداری خواهد شد.

دکتر خوانساری با تاکید بر این که، آزادسازی محصولات قابل عرضه عمومی پژوهشگاه برای شرکت‌های دانش بنیان که می تواند به عنوان یک زیرساخت تولید محصولات به کار ‌رود را دنبال می‌کنیم، افزود: به عنوان مثال موتور ترجمه ترگمان را به صورت باز برای استفاده قرار دادیم.

وی با بیان این که مشاوره پژوهشی تدوین و تکمیل پیوست های شبکه ملی اطلاعات و سند ملی تعامل پذیری دستگاههای اجرایی با کارفرمایی سازمان فناوری اطلاعات در حال انجام است، ابراز امیدواری کرد: طبق برنامه‌ریزی در شش ماه نخست، خروجی اینها را داشته باشیم.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: تمام فعالیت‌های پژوهشگاه مبتنی بر برنامه اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم پژوهشگاه است و امید داریم با همت عمومی پژوهشگران پژوهشگاه بهره‌بردای بومی و بومی سازی محصولات راهبردی فاوا به عنوان ماموریت کلیدی در کشور به نتیجه برسد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-03-27 20:35

افزودن دیدگاه جدید