کد مطلب: 

184938

دولت حامی بخش خصوصی و رسانه‌های محلی است

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: دولت تدبیر و امید حمایت از رسانه‌ها و مطبوعات محلی را در دستور کار خود قرار داده است.
دولت حامی بخش خصوصی و رسانه‌های محلی است

به گزارش سیتنا، دکتر انتظامی، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حال حاضر بیشترین آمد و رفت نیروی انسانی در مطبوعات و رسانه‌ها است که این امر به دلیل عدم امنیت شغلی و نیز کم بودن حقوق و مزایای آنهاست. حسین انتظامی، دوشنبه شب(٢۶ بهمن ماه) در نشست هم‌اندیشی اصحاب مطبوعات استان کردستان که در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، اظهار کرد: برای رفع مشکلات جامعه مطبوعاتی باید همه دست به دست هم دهیم تا به آسانی بتوان مشکلات پیش روی این قشر زحمتکش را رفع کرد.

وی با اشاره به اینکه صاحبان امتیاز، مدیران مسئول رسانه، خبرنگاران و روزنامه‌نگاران باید با ماده ۴٨قانون مطبوعات آشنایی کامل داشته باشند، افزود: شناخت قانون مطبوعات می‌تواند در بسیاری از مسائل و مشکلات این بخش راهگشا باشد که در این راستا و برای اجرایی شدن قانون مطبوعات تمام توان خود را باید بکار گیریم.   

انتظامی با تأکید بر حفظ شأن و جایگاه فعالان مطبوعاتی، بیان کرد: مقوله آموزش و بیمه خبرنگاران از سوی مسئولان مطبوعاتی استان‌ها باید مورد توجه قرار گیرد چرا که این دو مقوله زمینه را برای تثبیت و احساس تعلق خبرنگاران به بنگاه‌های مطبوعاتی افزایش می‌دهد.
معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیمه کردن خبرنگاران را سیاست محوری وزارت ارشاد دانست و خاطرنشان کرد: نشریاتی که لیست بیمه ندارند خدمات آن‌ها از جمله آگهی، شرکت در جشنواره، نمایشگاه و طرح ترافیک ارائه نمی‌شود.وی با بیان اینکه اگر مدیر مسئول نشریه‌ای نیروهای خود را بیمه کند ٢ برابر مبلغ پرداختی را دریافت می‌کند، عنوان کرد: باید استانداردهای حرفه‌ای را بالا ببریم و راهکارهای لازم برای بیمه‌شدن خبرنگاران در پیش بگیریم.

انتظامی با اشاره به فعالیت سایت سمان جهت شناسایی خبرنگاران فعال، عنوان کرد: در سامانه جدید که در آینده نزدیک در اختیار خبرنگاران قرار می‌گیرد ضریب‌های متفاوتی برای شهرستان‌ها در نظر گرفته شده است.

وی توسعه منابع انسانی رسانه‌ها را ضروری دانست و بیان کرد: در حال حاضر بیشترین آمد و رفت نیروی انسانی در مطبوعات و رسانه‌ها است که این امر به دلیل عدم امنیت شغلی و نیز کم بودن حقوق و مزایای آنهاست.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: افرادی که در سایت سمان حائز امتیاز لازم شوند، به عنوان خبرنگار شناخته شده و تحت پوشش بیمه قرار می گیرند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه توزیع آگهی‌ها نباید از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد، اعلام کرد: اگر به دنبال توسعه استان هستیم نباید اجازه دهیم روزنامه‌های سراسری از نشریات محلی در دریافت آگهی سبقت بگیرند و مانع رونق نشریات محلی شوند.

انتظامی بیان کرد: در راستای توزیع درست آگهی‌ها، نرم‌افزاری طراحی شده و آگهی‌ها نیز بر اساس رتبه به روزنامه‌ها داده می‌شود.
در این جلسه برگزاری دوره بازآموزی خبرنگاری، حمایت حقوقی از خبرنگاران، توسعه همگرایی رسانه‌های ملی، بیمه خبرنگاران، آموزش نیروی انسانی، راه اندازی صندوق اعتباری خبرنگاران و... به عنوان خواسته‌های خبرنگاران استان مطرح شد.

لازم به ذکر است؛در ابتدای این جلسه تعدادی از نمایندگان خبرگزاری‌ها، نشریات محلی و سراسری به ارائه مشکلات موجود در حوزه فعالیتی خود از جمله بحث بیمه و آگهی‌ها پرداختند.
 بنابراین گزارش، انتظامی همچنین در مراسم اختتامیه دومین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه‌های خبری استان کردستان، اظهار کرد: سال‌های گذشته جشنواره مطبوعات در استان‌ها توسط دولت برگزار می‌شد که این مسئله با رویکرد دولت تدبیر و امید در تضاد بود، به همین دلیل برگزاری جشنواره استانی بر عهده خانه مطبوعات استان گذاشته شد.

وی با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید، اجرای امور تمام اصناف را به خود آنها واگذار می‌کند، افزود: وجود نقص در برگزاری جشنواره‌ها امری طبیعی است و در سال‌های آتی رفع خواهد شد. معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: در جشنواره استانی مطبوعات در سال‌های آتی تنها آثاری که توسط روزنامه‌نگاران حرفه‌ای و فعال و موضوع آن مرتبط با خود استان باشد، داوری و مورد تجلیل قرار خواهد گرفت.

وی افزود: به دلیل تغییر الگوی مصرف رسانه، کاهش نقش رسانه‌ها و ظهور شبکه‌های اجتماعی، بر حمایت از نشریات محلی تاکید می شود.

انتظامی با اشاره به اینکه رسانه‌های سنتی در معرض تهدید هستند و شبکه‌های اجتماعی جایگزین آنها می شوند، ادامه داد: سه گروه رسانه‌های بین المللی، رسانه تخصصی و رسانه‌های محلی کمتر با تهدید مواجه هستند، به همین دلیل حمایت از نشریات محلی امری ضروری است.

وی توسعه کشور را وابسته به توسعه مناطق دانست و بر فعالیت رسانه ای به عنوان یکی از پایه‌های توسعه تاکید کرد.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر حمایت دولت از مطبوعات محلی تاکید کرد و افزود: با توجه به این مهم که توسعه کشور از طریق توسعه مناطق ممکن خواهد شد و توسعه مناطق نیز بستگی به مطبوعات پیشرو دارد، حمایت از مطبوعات امری ضروری است.
بر اساس این گزارش، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از خانه مطبوعات استان کردستان، از اعمال تغییراتی در اساسنامه خانه مطبوعات خبر داد و گفت: برخی از ایرادات این اساسنامه در حال رفع است که در صورت تدوین اساسنامه جدید آن را به استان‌ها ارسال خواهیم کرد.

اظهار کرد: این دولت در راستای شعار خود که کار را باید به خود مردم سپرد در بیشتر حوزه‌های مختلف به نفع بخش خصوصی، تشکل ها و صنوف عقب کشیده است.

وی افزود: وزارت ارشاد حمایت از بخش خصوصی و تشکل‌های مطبوعاتی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است و در همین راستا در دو سال گذشته هیچگونه مجوزی برای روزنامه، هفته‌نامه و خبرگزاری‌های بخش دولتی صادر نکرده است.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه عنوان کرد: در دو سال اخیر چهار هزار مجوز صادر شده است که سهم دولتی‌ها بسیار اندک بوده است.

انتظامی به گلایه دولتی‌ها از این موضوع اشاره و ذکر کرد: همچنین تمامی یارانه‌هایی که به حساب مطبوعات و خبرگزاری‌های دولتی واریز می شد حذف و به بخش‌های خصوصی این مبلغ اضافه شده است.

وی در ادامه به چالش‌های خانه مطبوعات اشاره و اظهار کرد: در انتخاباتی که در خانه‌های مطبوعات برگزار می شد هر فردی می توانست با یک نامه دریافتی رای دهد ولی با تصمیمی که گرفته شد این عمل حذف شد.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از اعمال تغییراتی در اساسنامه خانه مطبوعات خبر داد و بیان کرد: برخی از ایرادات این اساسنامه در حال رفع است که در صورت تدوین اساسنامه جدید آن را به استان‌ها ارسال خواهیم کرد. وی خاطرنشان کرد: خانه مطبوعات باید تمام کارهایی را که انجام می‌دهد برای خبرنگاران شفاف سازی کند.

وی در پایان به هدفمند برگزار کردن جشنواره‌های استانی تاکید کرد و یادآور شد: در جشنواره‌های استانی باید خبرنگارانی که در طول سال فعال هسنتند شرکت کنند.

به گزارش ایسنا، «حسین انتظامی»، معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امروز بر سر مزار شهید ماموستا «شیخ‌الاسلام»، نماینده اسبق مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری، حضور یافت و به این شهید والامقام ادای احترام کرد.

«حسین انتظامی»، در این آئین که مسئولان استانی و جمعی از اصحاب رسانه استان کردستان نیز حضور داشتند، با قرائت فاتحه و نثار گل به شهید ماموستا شیخ‌الاسلام که مزار وی در آرامستان تپه شیخ محمد باقر سنندج واقع شده است ادای احترام کرد.

معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز برای دیدار با اصحاب رسانه کردستان، شرکت در اختتامیه دومین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌های استان کردستان و دیدار با نماینده ولی فقیه و استاندار کردستان به این استان سفر کرده بود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-02-20 18:56

افزودن دیدگاه جدید