کد مطلب: 

184050
معاون فناوری رییس جمهور در دیدار با رییس آکادمی علوم چین:

فصل تازه‌ای در روابط علمی و فناورانه ایران و چین رقم خواهد خورد

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در دیدار رییس آکادمی علوم چین گفت: اگر شرکت‌های چینی با فناوری، دانش فنی و سرمایه در ایران حضور پیدا کنند، آمادگی داریم این همکاری را گسترش داده و ظرفیت بزرگ بازار ایران در در اختیار آنان قرار دهیم.
فصل تازه‌ای در روابط علمی و فناورانه ایران و چین رقم خواهد خورد

به گزارش سیتنا، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران در دیدار آقای چون لی بای رییس آکادمی علوم چین، با بیان این‌که سفر رییس جمهوری خلق چین آقای شی جین پینگ و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان این دو کشور، فصل تازه‌ای از تعاملات علمی و فناورانه میان دو کشور را رقم خواهد زد، دیدار کنونی با آکادمی علوم چین را مثبت و سازنده ارزیابی کرد و گفت: در این دیدار نسبت به ملاقات پیشین اتفاقات و تحولات مثبتی رخ داده است و در فضای کنونی، هیچ گونه مانعی برای گسترش همکاری‌های دو طرف در حوزه‌های مورد توافق وجود ندارد.
وی زیست فناوری، فناوری‌های نانو و علوم شناختی را از مهم‌ترین زمینه‌های جدی دو کشور همکاری برشمرد و اظهار کرد: این حوزه‌ها در تعامل میان دو کشور کم‌تر مورد توجه قرار گرفته و اکنون فرصت بسیار خوبی است که همکاری ایران و چین در حوزه‌های یادشده گسترش پیدا کند.
ستاری، با بیان این‌که زیست‌فناوری بخش قابل توجهی از روابط علمی و فناورانه دو طرف را شکل خواهد داد، بیان کرد: بخش قابل توجهی از شرکت‌های دانش بنیان ایران در حوزه زیست فناوری به‌طور جدی فعال هستند و ایران در حوزه، حتی در زمان تحریم‌ها نیز صادرات دارویی گسترده‌ای به سایر کشورها داشته است و خوشبختانه در شرایط فعلی، تعداد زیادی از محصولات دانش‌بنیان حوزه زیست فناوری تولید ایران، آماده ورود به بازارهای جهانی هستند.
رییس ستاد توسعه فناوری‌ و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی کشور، حوزه فضایی را یکی دیگر از زمینه‌های همکاری بین دو کشور دانست و افزود: حوزه علوم و فناوری‌های فضایی، جزو زمینه های مورد علاقه ایران برای همکاری مشترک است که تعامل شرکت‌های دانش بنیان این حوزه، می‌تواند موجب پیشرفت هردو طرف شود.
ستاری با تاکید بر این‌که زیرساخت مناسبی که برای پروژه‌های پژوهشی و تحقیقاتی مشترک فراهم شده ، باید برای همکاری شرکت‌های دانش بنیان نیز فراهم شود، ابراز کرد: ایران بازاری بزرگ برای شرکت‌های جمهوری چین، دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی برای دیگرکشورها به خصوص شرکت‌های چین است و اگر شرکت‌های چینی با فناوری، دانش فنی و سرمایه و به خصوص راه اندازی مراکز تحقیق و توسعه خود در ایران حضور پیدا کنند، آمادگی داریم این همکاری را گسترش داده و ظرفیت بزرگ بازار ایران در در اختیار آنان قرار دهیم.
رییس هیات امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، با اشاره به همکاری شرکت‌های دو کشور به عنوان یکی دیگر از زمینه‌های همکاری مشترک، افزود: این همکاری می‌تواند به صورت پایلوت با همکاری با 2 یا 3 شرکت انجام شودو با توجه به ظرفیت راهبردی و اقتصادی ایران، این کشور می‌تواند پایه صادراتی باشد برای شرکت‌هایی که می‌خواهند در منطقه حضور صادراتی داشته باشند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، سفر رییس جمهوری چین را اتفاقی تاریخی و مهم در گسترش تعاملات فناورانه دو کشور ارزیابی کرد و ابراز امیدواری کرد این ارتباطات به شکل جدی تر ادامه پیدا کند.

فرصت تازه همکاری ایران و چین در حوزه علمی و فناوری
آقای چون لی بای، رییس آکادمی علوم چین، با بیان این که حضور رییس جمهوری چین و امضای تفاهم نامه همکاری مشترک، فرصت های تازه ای برای همکاری آغاز شده است، نشست با معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: حوزه‌های فناوری راهبردی به خصوص نانو و زیست فناوری زمینه خوبی است تا بتوانیم جایگاه جدیدی را در همکاری طرفین رقم بزنیم.
وی ادامه داد: زمینه کنونی برای همکاری تبادل اساتید و دانشجو است که به طور جدیدی ادامه پیدا خواهد کرد؛ بیش از 700 انستیتو آکادمی علوم چین یکی دیگر از زمینه هایی است که می‌توانیم در آینده تبادل و همکاری جدید را آغاز کنیم و امیدواریم این همکاری در آینده افزایش داشته باشد.
در پایان دو طرف ضمن گفت و گو در حوزه های همکاری مشترک، بر ایجاد کمیته پیگیری همکاری مشترک تاکید کردند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-01-24 18:43

افزودن دیدگاه جدید