کد مطلب: 

184029

همکاری رسانه‌ای ایران و چین الگوی مناسبی برای مقابله با جریان رسانه‌ای غرب است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: همکاری رسانه‌های ایران و چین می‌تواند ظرفیت مقابله با جریان رسانه‌ای غرب را افزایش بدهد.
همکاری رسانه‌ای ایران و چین الگوی مناسبی برای مقابله با جریان رسانه‌ای غرب است

به گزارش سیتنا، علی جنتی که بعد از ظهر جمعه دوم بهمن ماه در گردهمایی رسانه‌های چین و ایران در تهران سخن می‌گفت، ادامه داد: دو کشور ایران و چین خوشبختانه در زمینه گسترش وسایل ارتباط جمعی از نظر نرم‌افزاری و سخت افزاری به تجربیات قابل توجهی دست یافته‌اند و همکاری رسانه‌ای آنها می‌تواند زمینه انتقال تجربیات را فراهم آورد و در عین حال می‌تواند الگوی مناسب برای دیگر کشورها با وضعیت مشابه برای مقابله با جریان یک سویه اطلاعات و ارتباطات باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه الگوی رسانه‌ای جهان هنوز از قالب شمال – جنوب خارج نشده است و جریان غالب رسانه‌ای بر فرآیندهای تولید‌، توزیع و مصرف خبرها در جهان‌، تسلط دارد آنها خودخواهانه همه پدیده‌های جهان را در چارچوب اندیشه‌ها و ارزش‌های خود ارزیابی می کنند و در صدد تحقیر دیگران هستند. زمین بازی را در قالب‌بندی خود شکل می‌دهند و ضعف‌های دیگران را برجسته می‌سازند اما ضعف‌های برجسته خود را نادیده می‌گیرند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال یادآور شد: همین یک جانبه گرایی رسانه‌ای و یکسونگری دلیل روشنی بر ضرورت همسویی، اتحاد و ائتلاف رسانه‌هایی است که به جریان غالب منتقدند و درصدد معرفی، بازنمایی واقعیت‌های جهان از زوایه دیگر هستند.

جنتی همچنین با اشاره به اینکه هر فرهنگی برای بعضی از ارزش‌های اجتماعی حرمت زیادی قائل است و نسبت به آنها حساسیت دارد‌، بیان کرد: همکاری و ارتباط با رسانه‌ها و خبرنگاران دیگر کشورها موجب آشنایی آنها با جامعه مورد نظر و حساسیت‌های آن خواهد شد، خبرنگارانی که اینگونه حساسیت‌های فرهنگی را می‌شناسند و‌ آنها را رعایت می‌کنند، می‌توانند در مبادلات فرهنگی بین کشورها اثرگذار باشد و روابط سیاسی طرفین را تقویت کنند.

جنتی همچنین نشست صمیمی رسانه های ایران و چین را جلوه‌ای از اراده برای توسعه روابط رسانه‌ای دانست و  با اشاره به همکاری دو کشور در برگزاری دوره‌های آموزشی برای خبرنگاران ادامه داد: این دوره‌های آموزشی، زمینه ‌آشنایی خبرنگاران را با فرهنگ کشور میزبان فراهم می‌کند و می‌تواند گامی مهم در تسهیل فعالیت خبرنگاران و تبادل مبادلات فرهنگی باشد و این همکاری می‌تواند در زمینه برگزاری نشست‌های مشترک خبرنگاران خبره دو کشور در زمینه‌هایی که منافع مشترک دارند و همچنین تبادل استاد و دانشجو در حوزه‌های مطبوعاتی جهت استفاده از تجارب طرفین، انجام ‌شود.

وزیر ارشاد در بخش دیگر از سخنانش در گردهمایی خبری مدیران رسانه‌ای ایران و چین بیان کرد: روند امروز جهانی هر روز سهم دیپلماسی عمومی را بیشتر می‌کند، به نحوی که می‌توان گفت دیپلماسی رسمی بدون دیپلماسی عمومی ضعیف و ناکارآمد است. در دیپلماسی عمومی سهم رسانه‌ها غیرقابل انکار است. رسانه‌ها با نقشی که در نمایندگی و همچنین شکل‌دهی افکار عمومی دارند می‌توانند روابط دو دولت و دو ملت را عمق ببخشند و آنان را به متحدانی استراتژیک تبدیل کنند و متقابلا نیز می‌توانند با طرح مسائل اختلاقی،‌ زمینه استراق را فراهم آورند و حتی بذر کینه را بپاشند و خوشه‌های خشم را شعله ور سازند. هرچه جلوه‌های نرم نظیر دانشگاه‌، توریسم‌،فرهنگ و هنر و رسانه‌، تبادلات طرفینی را شکل دهند و به کانون‌های ارتباطی نزدیک شوند،‌ پیوند میان دو کشور استحکام بیشتری میابد و برهمین مبنا هرچه این پیوندها بدون دخالت دولت‌ها ولی با حمایت آنها باشد جلوه‌های نرم آن فزونی و در سطوح فرهنگی اجتماعی گسترش پیدا می‌کند.

علی جنتی در پایان سخنانش بیان کرد: جمع حاضر می‌تواند نمونه‌ای از این اندیشه باشد و مقدمه‌ای برای تبادلات جدی رسانه‌ای بین دو کشور. اگر روابط دو به دو بین رسانه‌های طرفین شکل بگیرد و به همکاری تولید مشترک ‌، تولید براساس سفارش و سایر اقدامات هم افزا و خواهرخوانندگی رسانه‌ای منجر شود‌، نخبگان دو کشور حتی سریعتر از دیپلماسی رسمی به توسعه راهبردی روابط دو کشور همت می‌گمارند و ما مشتاقانه منتظر چنین روزی هستیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-01-23 14:33

افزودن دیدگاه جدید