کد مطلب: 

182627
معاونت تنظیم مقررات شرکت مخابرات ایران، خبر داد:

بسته پیشنهادی تعرفه‌های مخابرات در نوبت طرح در کمیسیون تنظیم مقررات/ در بحث های کارشناسانه با سازمان به تفاهم رسیدیم/ منتظر دستور وزیر هستیم

"در حوزه تعرفه ها، مخابرات ایران در پایین ترین حد در دنیا قرار دارد و همین امر باعث می شود که خط ثابت جذابیت لازم برای ورود به بازار رقابت را در کشور نداشته باشد. بر این اساس، معاونت تنظیم مقررات شرکت مخابرات ایران با ارایه بسته پیشنهادی تعرفه ها به سازمان تنظیم مقررات، منتظر مطرح شدن در کمیسیون تنظیم مقررات و اعلام نظر سازمان تنظیم مقررات است. ما در بحث های کارشناسانه با سازمان تنظیم مقررات به تفاهم رسیدیم و منتظر دستور وزیر هستیم".
بسته پیشنهادی تعرفه‌های مخابرات در نوبت طرح در کمیسیون تنظیم مقررات/ در بحث های کارشناسانه با سازمان به تفاهم رسیدیم/ منتظر دستور وزیر هستیم

به گزارش سیتنا، "بابک تراکمه" معاونت تنظیم مقررات شرکت مخابرات ایران، در گفت‌وگویی که سایت شرکت مخابرات منتشر کرده به سوالاتی پیرامون حوزه کاری خود پاسخ داده است که به شرح ذیل است:

- معاونت تنظیم مقررات در حال حاضر چه نقشی در سازمان دارد؟

معاونت تنظیم مقررات، عامل ارتباطی سازمان با سایر سازمان های بیرونی به خصوص سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ست که ناظر بر فعالیت پروانه ماست. این معاونت با دو اداره کل تنظیم مقررات و نظارت بر اجرای مقررات ، باید علاوه بر حفظ حقوق شرکت در قبال پروانه و سایر مجوزهای فعالیت در بازار صنعت مخابرات ، بر تعامل و ارتباط تنگاتنگ و مستقیم با شرکت های مخابراتی استان ها در خارج و داخل سازمان نیز بپردازد. این معاونت همچنین با دسترسی به تمامی اطلاعات مربوط به حوزه پروانه و الحاقیه ،پاسخگوی مستقیم مخابرات به ناظرین پروانه و سازمان های ذی ربط است.

- جدا شدن اداره کل حقوقی از این معاونت، تاثیر در نحوه فعالیت این معاونت داشته است یا خیر؟

این معاونت تمامی فعالیت های حوزه خود را در قالب دو اداره زیرمجموعه خود انجام می دهد و بخش های حقوقی را به این اداره کل ارجاع می دهد و کارها طبق ساختار انجام می شود.

- نقاط قوت وضعف این معاونت را چگونه ارزیابی می کنید؟

حوزه نظارت در شرکت مخابرات ایران نیاز به تقویت و کار بیشتر دارد. به خصوص اینکه رگولاتوری در مخابرات ایران جوان است و بعد از خصوصی سازی در ساختار شرکت پا گرفته است بنابراین نیاز به کار بیشتری دارد . اما از سوی دیگر مدیریت دانش در شرکت به خوبی شکل گرفته و شرکت را در رسیدن به اهدافش کمک خواهد کرد و بهتر است که به عنوان یک نقطه قوت در شرکت بیشتر تقویت شود.

- برنامه ای برای آینده معاونت تنظیم مقررات در مخابرات ایران دارید؟

این حوزه باید به جایی برسد که تمامی نیازهای مخابرات را در تعامل با بیرون از سازمان به خوبی هدایت و رهبری کند . برای رسیدن به چنین هدفی برنامه های مختلفی باید شکل بگیرد . تعامل با ذی نفعان و تبدیل شدن معاونت رگولاتوری به یک تکیه گاه برای هدایت تمامی مذاکرات و مطالبات شرکت از مراجع ذی صلاح جزء  اهداف آینده این حوزه می باشد. برای رسیدن به این جایگاه ، معاونت رگولاتوری باید بانک اطلاعاتی و نرم افزاری جامع و کاملی در زمینه های مختلف فراهم کند تا بتواند در بسیاری از موارد از حقوق مخابرات دفاع و مسایل حقوقی بیرون از سازمان را به خوبی حل کند . آنچه در حال حاضر به عنوان خلاء در شرکت مخابرات ایران ،مطرح است و شرکت را به بسیاری از حقوق خود نمی رساند . اکنون برنامه اصلی این حوزه، جمع آوری و ایجاد این بانک اطلاعاتی است.

- حوزه رگولاتوری در بحث تعرفه ها چه اقدام جدیدی انجام داده است؟

قبل از هر چیز باید تاکید کنم که در حوزه تعرفه ها ،مخابرات ایران در پایین ترین حد در دنیا قرار دارد و همین امر باعث می شود که خط ثابت جذابیت لازم برای ورود به بازار رقابت را در کشور نداشته باشد. بر این اساس معاونت تنظیم مقررات شرکت مخابرات ایران با ارایه بسته پیشنهادی تعرفه ها به سازمان تنظیم مقررات، منتظر مطرح شدن در کمیسیون تنظیم مقررات و اعلام نظر سازمان تنظیم مقررات است . ما در بحث های کارشناسانه با سازمان تنظیم مقررات به تفاهم رسیدیم و منتظر دستور وزیر هستیم .

- به عنوان کسی که از همان ابتدای خصوصی شدن مخابرات ، راهبری برنامه های شرکت بعد از خصوصی سازی را برعهده داشتید؛ معتقدید تا چه حد این شرکت به اهداف و چشم انداز  ترسیم شده خود دست یافته است؟

شرکت مخابرات ایران بعد از خصوصی سازی وارد یک چرخه در بازار شد که می بایست علاوه بر سودآوری کسب وکار مطمئنی نیز داشته باشد. به همین دلیل با کمک مشاور، هیات مدیره تصمیم گرفت از مزیت رقابتی شرکت مخابرات نسبت به سایر رقبا در بازار استفاده کند و با رویکرد همگرایی ثابت و سیار، خود را متفاوت نشان دهد.برنامه های تدوین شده مخابرات ، مارا به سمت این همگرایی سوق داد و ماحصل آن ها ، ایجاد یک شرکت چابک و همگرا بود . در مرحله تدوین و تعریف پروژه ها نیز موفق بودیم اما در مرحله اجرایی شدن آنها، شرکت با مسائل متفاوتی مواجه شد که متاسفانه روند اجرایی را با کندی مواجه ساخته است.

- اگر قرار باشد سه موضوع مهم و حیاتی حال حاضر شرکت مخابرات ایران را در اولویت کاری خود وسایر همکاران قرار دهید، چه مواردی ست؟

فراهم کردن سیستم یکپارچه IT ، تاکید به رویکرد FMC در شرکت و تبدیل شدن شرکت مخابرات به یک شرکت مشارکت پذیر و سرمایه پذیر در کشور به عنوان سه موضوع مهم در شرکت باید مورد توجه قرار گیرد. در شرکت های مخابرات استانی ، در حوزه ثابت یک سیستم منسجم IT وجود ندارد که موجب افزایش هزینه ها ، کاهش درآمد و رکود کسب وکار در حوزه IT می شود . با ایجاد چنین سیستم یکپارچه ای ، IT توانمند ساز و درآمد زا می شود.

در رویکرد FMC نیز، تاکید بر همگرایی بین دو شرکت سیار و ثابت است که به عنوان یک مدل حاکمیتی مناسب شرکت مخابرات ایران شناخته شده است. در حال حاضر کمیته ای با همین عنوان به ریاست دکتر سیدهاشمی ، رییس هیات مدیره شرکت ، تشکیل شده است . سومین موضوع مهم و حیاتی برای شرکت مخابرات ایران به عنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی ، وجود شرکای کارآمد و ایجاد ارتباط تعاملی با سایر بازیگران بازار صنعت مخابرات و پذیرش سرمایه های خارج از سازمان است و در واقع مشارکت پذیر و سرمایه پذیر بودن مخابرات، باعث دسترسی آسان تر به بازار شده و از سویی ظرفیت بازار را نیز افزایش می دهد.

- به عنوان سخن آخر ....

سخن آخر اینکه شرکت مخابرات ایران پتانسیل زیادی دارد که قطعا خلاقیت و تعهد کارکنان در کنار وفاداری مشتریان می تواند امکان بهره گیری مفید از این ظرفیت را فراهم آورد. از این رو چشم به راه پیشنهادهای همکاران در زمینه ارتقا بهره وری شرکت به ویژه در حوزه تنظیم مقررات هستیم تا بتوانیم در کنار هم شاهد بالندگی شرکت باشیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-12-09 01:28

افزودن دیدگاه جدید