کد مطلب: 

182221

تلکام 2015، جنب‌وجوش بی‌ثمر

"نمایشگاه‌هایی که عنوان بین‌المللی با خود یدک می‌کشد باید بازدیدکننده خارجی، قراردادهای دو و چندجانبه ، نشست‌های علمی و ملاقات تجاری داشته باشد و برخی اخبار آن در سطح ملی بازتاب داشته باشد ، اما نمایشگاه تلکام 2015 ، جز نام بین‌المللی چیز دیگری نداشت یا حداقل ما ندیدیم".
تلکام 2015، جنب‌وجوش بی‌ثمر

به گزارش سیتنا، دکتر داود زارعیان، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران در بخش "زیر ذره بین" شماره‌ی دوم ماهنامه نسل چهارم نوشت: "هر سال، با نزدیک شدن به ماه مهر، جنب‌وجوش فعالان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برای حضور در بزرگ‌ترین رویداد مخابراتی کشور یعنی تلکام افزایش می یابد. شرکت مخابرات ایران ، همراه اول ، ایرانسل ، وزارت ارتباطات و ده‌ها شرکت کوچک و بزرگ هر یک با آمال بزرگ‌تر همچون سال‌های گذشته با حضور در این رویداد بین‌المللی طی چهار روز برگزاری نمایشگاه، نتیجه آخرین اقدامات و دستاوردهای خود را عرضه می‌کنند.
در نمایشگاه امسال، 212 شرکت داخلی و 80 شرکت خارجی از 18 کشور جهان، آخرین دستاوردهای خود را در زمینه ارتباطات، مخابرات و فناوری اطلاعات در معرض دید علاقه مندان قرار دادند. اسلواکی، امارات متحده عربی، ایتالیا، آلمان، تایوان، ترکیه، جمهوری چک، چین، روسیه، سنگاپور، سوئیس، صربستان، فرانسه، کرواسی، لهستان، لیتوانی، مالزی و هند کشورهایی بودند که در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع مخابرات و اطلاع رسانی «ایران تلکام 2015» حضور و مشارکت داشتند.
سالن‌های مختلف نمایشگاه هر کدام با توجه به هویت خود، فضای متفاوتی داشت. اما سالن‌های مربوط به سه اپراتور مطرح و فعال کشور، از جنب‌وجوش خاصی برخوردار بود. به نظر می رسید تمام انرژی نمایشگاه در سه سالن اپراتورهای فیروزه ای، زرد و بنفش جمع شده بود. خدماتی که اپراتورها ارائه می دادند و نوع بازاریابی و جذب مخاطب و مشتری در آن‌ها تقریبأ شبیه هم بود. تفاوت در جزئیاتی بود که باعث می شد، بنا بر سلیقه و نیاز، مشتری به سمت یکی از این اپراتورها کشیده شود. بعضی غرفه داران تا روزهای پایانی از خلوتی نمایشگاه می گفتند. عده ای هم از استقبال مردم، بخصوص در دو روز پایانی، رضایت خاطر داشتند.
شرکت مخابرات ایران در طی برگزاری نمایشگاه تلکام شانزدهم، 20 کارگاه آموزشی برگزار کرد. این دوره‌ها هم متنوع بود و هم مورد استقبال قرار گرفت. این کارگاه‌ها بیشتر حول محور نوآوری‌های جدید ارتباطی بود و برای شرکت‌کنندگان تازگی داشت.
رسانه‌های حوزه ارتباطات و فناوری ارتباطات هم در نمایشگاه حضور پررنگی داشتند و تلاش می‌کردند سهمی در توسعه این بخش داشته باشند. در زمان برگزاری، تعداد معدودی از نمایندگان مجلس و مسوولان کشوری و وزیر ارتباطات نیز از نمایشگاه بازدید کردند. همه آنچه در 4 روز گذشت به‌ طور خلاصه همین چند اقدام بود که به آن اشاره شد.
در افتتاحیه تلکام شانزدهم دو جمله بیشتر مطرح نشد؛ دکتر فیروزآبادی، بازار فضای مجازی را «بازاری همیشه روبه‌جلو» دانست و بر ضرورت توجه به تغییر مدل‌های کسب‌وکار در آن تأکید کرد و مهندس رستگار، رئیس سندیکای صنعت مخابرات، نیز به وضعیت نامناسب شرکت های فعال در این حوزه اشاره و از اینکه آن‌ها آخرین منابع مالی خود را برای شرکت در این نمایشگاه صرف کرده‌اند ابراز نگرانی کرد و گفت: «شرکت های فنی مهندسی علاوه بر ارائه محصول باید پشتیبان مخابرات هم باشند و در این میان اگر پرداخت های مالی آن‌ها با تأخیر صورت گیرد با مشکلات متعدد مواجه می شوند».
نمایشگاه تلکام با هدف تبلیغ، بازاریابی، تبادل ارتباطات فنی و بازرگانی، ایجاد زمینه مساعد برای ارائه آخرین فناوری ها، آشناسازی مردم با خدمات جدید ارتباطی، تبادل‌نظر و عقد قرارداد و غیره برگزار می‌شود، اما «سؤال اساسی این است که آیا شرکت ها، اپراتورها، تولیدکننده‌ها و حتی مخاطبان به این اهداف دست‌یافته‌اند؟ در پاسخ باید گفت که متأسفانه به دلیل برنامه‌ریزی نادرست در حوزه کلان، مشکلات مخابرات ناشی از سیاست‌های غلط تعرفه گذاری، بی‌توجهی به تولید داخل ، عدم تسلط به ساختار ارتباطات و فناوری ارتباطات کشور، عدم استقبال متولیان و متصدیان حوزه ارتباطات، ضعف صنایع مخابراتی داخلی و چالش‌های دیگر پیش روی بهره چندانی برای غرفه داران نداشت و نظر آنان را جلب نکرد. بسیاری از نمایشگاه‌های داخلی که بعضاً تشریفاتی و حتی اطلاع‌رسانی است، با حضور وزرا، معاون رییس‌جمهور و حتی ریاست جمهوری افتتاح می‌شود یا حداقل مورد بازدید این مقامات قرار می‌گیرد، اما در نمایشگاه تلکام از این خبرها نیست و امسال حتی وزیر هم در ایران حضور نداشت و لذا می‌توان گفت اکثر شرکت‌ها به اهداف خود نرسیدند.
از دیگر نکات مهم در نمایشگاه تلکام، هزینه‌های سرسام‌آور خدمات و تعرفه‌های نمایشگاهی بود. هزینه اجاره غرفه تا دو برابر نسبت به سال قبل افزایش‌یافته بود ، ساخت‌وساز گران ، تبلیغات محیطی گران‌تر و خدمات انحصاری بی‌ضابطه ..... از جمله عوامل دیگری بود که غرفه داران را به فکر فروبرده است که آیا در تلکام 2016 باید شرکت کنند یا خیر؟
نمایشگاه‌هایی که عنوان بین‌المللی با خود یدک می‌کشد باید بازدیدکننده خارجی ، قراردادهای دو و چندجانبه ، نشست‌های علمی و ملاقات تجاری داشته باشد و برخی اخبار آن در سطح ملی بازتاب داشته باشد ، اما نمایشگاه تلکام 2015 ، جز نام بین‌المللی چیز دیگری نداشت یا حداقل ما ندیدیم.
زمان برگزاری نمایشگاه‌های مردمی و پرطرفدار مثل تلکام طوری تنظیم می‌شود که مردم بتوانند حداقل یک روز برای دیدن وقت داشته باشند. اما تلکام در روزهای کاری هفته برگزار و این فرصت از جمع زیادی از مردم گرفته شد. روزهای پنج‌شنبه و جمعه نمایشگاه تعطیل بود.
اکثر قریب به‌اتفاق بازدیدکنندگان نمایشگاه جوانان و دانشجویان بودند ، اما در این چهار روز برنامه ویژه‌ای برای این قشر عظیم پیش‌بینی‌نشده بود و متأسفانه بسیاری از آنان در صف‌های طولانی سیم‌کارت رایگان معطل بودند.
 به‌هرحال برای برگزاری نمایشگاه تلکام شانزدهم، عده‌ای از همکاران به‌ویژه شرکت برگزارکننده زحمات زیادی متقبل شدند که قابل‌تقدیر است؛ چراکه از این حیث ایرادی نبود و به‌خوبی مدیریت شد.
این نمایشگاه با همه جنب‌وجوش و فرازوفرودهایی که داشت، روز هفتم مهرماه به کار خود پایان داد. گرچه در نظر عده ای، استقبال مخاطبان از تلکام امسال نسبت به سال گذشته، کمتر بوده است، ولی باید این را نیز در نظر داشت که، زمان برگزاری تلکام و همزمان شدن آن با هفته اول سال تحصیلی و همچنین نزدیک بودن این رویداد، با نمایشگاه الکامپ، در این مورد، بی تأثیر نبوده است. البته بازهم با همه این اوصاف، عرصه صنعت ارتباطات کشور همیشه مشتاقان خود را دارد، اما این مشتاقان به‌تنهایی نمی‌توانند چراغ نمایشگاه را روشن نگاه ‌دارند. باید با سیاست گذاری دقیق و با پشتوانه، نقایص را برطرف و شرایط بازگشت تلکام به‌روزهای خوب گذشته را فراهم کرد".

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-11-20 18:00

افزودن دیدگاه جدید