کد مطلب: 

180330

برنامه‌های اصلی حوزه‌ی ICT در دوران پسا تحریم به قلم محمود واعظی

با توجه به اینکه دسترسی همه آحاد جامعه به خدمات و اطلاعات از اهداف اصلی دولت تدبیر و امید است این وزارت نیز در جهت توسعه خدمات ارتباطی به مناطق محروم و دورافتاده اقدامات گسترده ای صورت داده تا پایان سال 94 کلیه روستاهای بالای 20 خانوار کشور از ارتباط به شبکه جهانی اینترنت برخوردار و توسعه دسترسی آزاد به اطلاعات بواسطه گسترش رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی نگرانی هایی را در خصوص حفظ حریم خصوصی نیز پدید آورده است که نیازمند افزایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی است.
برنامه‌های اصلی حوزه‌ی ICT در دوران پسا تحریم به قلم محمود واعظی

سیتنا - حفظ این نشاط و برنامه ریزی برای دوران پسا تحریم یکی از نکات مهم و اساسی است که باید با دقت به آن توجه شود.
با توجه به اینکه حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشران توسعه همه بخش های اقتصادی و اجتماعی و حتی فرهنگی جامعه است ، اهمیت موضوع دو چندان می نماید.
رشد خیره کننده ICT و نقش و جایگاه آن در زندگی روزمره مردم و تمایل به سرمایه گذاری در این حوزه با توجه به بازگشت مناسب سود منجر به نگاه ویژه شرکتهای خارجی جهت حضور در این بازار می گردد و در نتیجه بازار ICT کشور طی چهار سال آینده شاهد افزایش حجم تا حدود 50 میلیارد دلار خواهد بود.
حضور پررنگ بخش خصوصی داخلی و تدوین سیاستهای مناسب بویژه تدوام سیاستهای اقتصاد مقاومتی می تواند ضمن ایجاد اشتغال مناسب ، زمینه استفاده از منابع انسانی متخصص داخلی را مهیا نماید. قطعا ً حضور بی محابای شرکتهای خارجی و صرفا ً واردات محصولات منجر به رونق اقتصادی نخواهد شد و سرانجامی جز از بین رفتن توانمندیهای داخلی ندارد.

به همین جهت توجه به تولید داخلی و بومی سازی فناوریهای نوین ارتباطی از جمله برنامه های اصلی حوزه ICT در دوران پسا تحریم است.
تشکیل کنسرسیوم ها و شرکتهای هولدینگ در حوزه ICT و تجمیع توانمندی های بخش های خصوصی داخلی می تواند در فضای رقابت با حضور شرکت های خارجی تاثیرگذار باشد و البته حضور شرکتهای خارجی به شرط استقرار خط تولید در داخل و ارائه آموزش های علمی می تواند زمینه رشد ورقابت را در داخل ایجاد کند.
حمایت از تحقیقات و شرکتهای دانش بنیان نیز یکی دیگر از برنامه های مورد نظر این وزارت برای مدیریت دوران پسا تحریم در حوزه ICT می باشد.
خوشبختانه استعداد و هوش جوانان ایرانی و فارغ التحصیل شدن سالانه 22 هزار نفر در حوزه ICT ظرفیت عظیم نیروی انسانی و پتانسیل بالای این بخش را فراهم کرده است چرا که در حوزه ICT مخصوصا در بخش تولید محتوی مهمترین ابزار ، نیروی انسانی کارآزموده و متخصص است .
موقعیت جغرافیایی مناسب ، وجود نیروی متخصص و توانمند و برطرف شدن مشکلات تحریم با تدوین یک برنامه مناسب سرآغاز جهش کشور در حوزه ICT و تبدیل شدن به هاب ارتباطی منطقه خواهد بود.
ارتباط اقتصادی با سایر کشورها لاجرم موضوعاتی همچون تجارت الکترونیک ، بانکداری الکترونیک و ... را به همراه دارد که بسترسازی آن بخش مهمی از فعالیت های این وزارت است.
البته از سیاستهای محوری پسا تحریم در حوزه ICT صدور خدمات فنی ومهندسی با بازارهای هدف است که مد نظر این وزارت قرار گرفته است.
خوشبختانه در طی دو سال گذشته سرمایه گذاری بسیار خوبی در حوزه زیرساختهای ارتباطی کشور انجام شده است و امروز آمادگی کامل جهت سرویس دهی به متقاضیان وجود دارد.
با توجه به اینکه دسترسی همه آحاد جامعه به خدمات و اطلاعات از اهداف اصلی دولت تدبیر و امید است این وزارت نیز در جهت توسعه خدمات ارتباطی به مناطق محروم و دورافتاده اقدامات گسترده ای صورت داده تا پایان سال 94 کلیه روستاهای بالای 20 خانوار کشور از ارتباط به شبکه جهانی اینترنت برخوردار و توسعه دسترسی آزاد به اطلاعات بواسطه گسترش رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی نگرانی هایی را در خصوص حفظ حریم خصوصی نیز پدید آورده است که نیازمند افزایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی است و در این راستا نیز بایستی با همراهی مردم و کاربران به ایجاد فضای امن و مطمئن برای حضور همه آحاد مردم در فضای مجازی اقدام کنیم.
امیدوارم در کنار سایر بخش های دولت ، حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز بتواند در افزایش رضایتمندی و رفاه عمومی نقش خود را به خوبی ایفا نماید.

محمود واعظی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-09-05 17:42

افزودن دیدگاه جدید