کد مطلب: 

178489
معاون قرارگاه فضای‌مجازی بسیج کشور:

ایران دارای ناامن‌ترین فضای اینترنتی در دنیاست/ قیمت اینترنت در ایران 2 هزار برابر حد معمول است

معاون فناوری اطلاعات و رسانه‌های نوین قرارگاه فضای‌مجازی بسیج کشور،، گفت: ما اولین کشور خاورمیانه بودیم که اینترنت را دریافت کردیم ولی به مرور زمان هرچه اینترنت پیشرفت کرد ما به عقب برگشتیم. چون نتوانستیم تولید کننده باشیم و در فضای مجازی حاکمیت خودمان را پیدا کنیم.
ایران دارای ناامن‌ترین فضای اینترنتی در دنیاست/ قیمت اینترنت در ایران 2 هزار برابر حد معمول است

به گزارش خبرنگار سیتنا، روح الله مومن نسب، معاون فضای مجازی بسیج کشور و عضو کمیته بین‌المللی شورای عالی فضای مجازی در نشست «آسیب‌شناسی فضای مجازی برای خانواده‌ها» در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، به بررسی تهدید‌های موجود در فضای مجازی برای امنیت خانواده‌ها و مشکلاتی که ناآگاهی در این زمینه در پی دارد، پرداخت.

مومن نسب با اشاره به لزوم آشنایی کاربران با ابعاد مختلف فضای مجازی گفت: فضای مجازی بُعد دیگری از زندگی حقیقی افراد را به خود اختصاص داده است. غربی‌ها به این بُعد از زندگی‌شان، زندگی دوم می‌گویند. همه ابعاد زندگی حقیقی در فضای مجازی تعریف شده است که باید آنها را بشناسیم. همانطور که در زندگی حقیقی با مباحث تجارت و اقتصاد در ارتباط هستیم، در فضای مجازی هم مفاهیمی چون تجارت الکترونیک یا اقتصاد مجازی، هویت مجازی، فرهنگ مجازی، زمین مجازی و... مطرح شده است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی تعریف فضای مجازی را پذیرفته است، گفت: اسفند سال 1390 مقام معظم رهبری تشکیل شورای عالی فضای مجازی را تصویب کردند. بسیاری از مسئولان کشور عضو شورای عالی فضای مجازی هستند، چون فضای مجازی درست مشابه فضای حقیقی آنقدر تنوع دارد که همه نهادهای کشور باید برای اداره و رهبری آن بسیج شوند تا حاکمیت جمهوری اسلامی در فضای مجازی تعریف شود.

عضو کمیته بین‌المللی شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه ابزار جنگ نرم به حریم خانواده حمله می‌کند، گفت: اکنون فضای مجازی به عنوان ابزاری برای جنگ نرم استفاده می‌شود و خانواده حریم نبرد جنگ نرم است. وقتی فرزند برای اینکه زمان بیشتری را صرف بازی در فضای مجازی کند به بزرگ‌ترها پرخاش می‌کند یا مادر خانواده به جای وقت گذاشتن برای همسر و فرزندان در فضای مجازی سرگرم می‌شود حتی وقتی پدر خانواده هم درست به همین شکل از اعضای خانواده غفلت می‌کند گویای این واقعیت است که این افراد درگیر جنگ نرم شدند. بنابراین اعضای خانواده نسبت به یکدیگر شک و تردید پیدا می‌کنند، البته هدف جنگ نرم هم همین است. جنگ نرم در یک جمله یعنی ایجاد تردید در دل‌ها و ذهن‌های افراد یک خانواده و در بُعد وسیع‌تر افراد جامعه که نتیجه‌ای جز سقوط و تباهی ندارد.

مومن نسب ایجاد نشدن ممنوعیت برای ورود کودکان به فضای مجازی را مهم‌ترین زمینه بروز آسیب‌های اجتماعی دانست و افزود: ابزارهای جنگ نرم که به کانون خانواده آسیب می‌رسانند تنوع بسیاری دارند. نسل جدید گوشی‌های تلفن همراه، تبلت‌ها، کامپیوتر، انواع بازی‌ها و کنسول‌های بازی از جمله پرکاربردترین ابزارهای جنگ نرم هستند.

وی ادامه داد: شبکه‌های اجتماعی از جمله یوتیوب و توییتر گروه دیگری از ابزارهای جنگ نرم محسوب می‌شوند. همچنین رسانه‌های تعاملی بیماری‌های فراگیری هستند که به افراد و کانون خانواده آسیب جدی وارد می‌کنند. مهم‌ترین آسیبی که رسانه‌های تعاملی مانند فیسبوک به جامعه وارد می‌کنند به این دلیل است که در کشور ما عضویت در این فضاها محدودیت سنی ندارد. در حالی که در سال 1396 در امریکا قانونی برای حمایت از کودکان در فضای مجازی تصویب شده است.

وی، افزود: اگر در امریکا خانواده‌ای اجازه بدهد فرزند زیر 18 سال وارد هر شبکه اجتماعی بشود، دادگاه به دلیل عدم صلاحیت والدین سرپرستی آن بچه را از خانواده می‌گیرد. اما متأسفانه ما می‌بینیم که در کشور ما حتی کودکان و نوجوانان هم به راحتی به این فضاها دسترسی دارند.

مؤمن نسب با بیان اینکه اینترنت سالم باید چهار ویژگی کلی داشته باشد، اظهار داشت: اینترنت باید چهار ویژگی داشته باشد که این چهار ویژگی در قانون ما مطرح شده اما اجرا نشده است. ویژگی اول این است که اینترنت باید سالم باشد. اما آمارها نشان می‌دهد که 89 درصد از محتوای شبکه‌های موبایل و اطلاعات دریافتی و ارسالی غیر اخلاقی است.

وی افزود: ویژگی دوم این است که سرعت اینترنت بر اساس قانون باید تند باشد. یعنی اینترنت با سرعت بالا باید در خدمت محتوای سالم باشد. اما واقعیت این است که در حال حاضر اینترنت سرعت مطلوب را ندارد چون با واسطه از امریکا خریداری می‌کنیم و با همین سرعت نامطلوب در اختیار محتوای ناسالم است.

وی ادامه داد: ویژگی سوم این است که اینترنت باید امن باشد که بر اساس آمارها در یک ماه 14 میلیارد بسته اطلاعاتی از ایرانی‌ها سرقت شده است که در دنیا بی‌سابقه است. این آمار نشان می‌دهد که ایران ناامن‌ترین فضای اینترنتی را از لحاظ امنیت دارد.

مومن نسب خاطرنشان کرد: چهارمین ویژگی این است که اینترنت باید ارزان باشد. اما واقعیت این است که قیمت اینترنت ما 2 هزار برابر حد معمول است. تنها با کنترل و قانونمند کردن این چهار ویژگی می‌توانیم از مزایای یک اینترنت سالم بهره‌مند شویم.

وی در پایان گفت: ما اولین کشور خاورمیانه بودیم که اینترنت را دریافت کردیم ولی به مرور زمان هرچه اینترنت پیشرفت کرد ما به عقب برگشتیم. چون نتوانستیم تولید کننده باشیم و در فضای مجازی حاکمیت خودمان را پیدا کنیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-07-09 15:36

دیدگاه‌ها

تصویر سعید
مشکل اینجاست که امثال مومن نسب که مشکلات را بیان بکنه و مردم را آگاه کند کم پیدا میشه و اکثراً جرأت زدن این حرف ها رو ندارند. تا ما مردم از مسئولان مطالبه نکنیم آنها هم هچنان از ناآگاهی مردم سوءاستفاده می کنند.
ارسال شده توسط سعید در 19 تير 94 - 14:39
تصویر علیخانی
چی چی تو ایران رقابتیه که اینترنت باشه
ارسال شده توسط علیخانی در 19 تير 94 - 09:51
تصویر محمد کریم اخویزادگان
برادرگرامی جناب اقای مومن نسب مشکل نارسائی اینترنت را بیان فرمودید و من دوستان همکار هم همعقیده با تمام مسائل بیان شده در این یاداشت هستیم . ولی برادر عزیز فقط با روضه اینترنت موجود کشور خواندن به جائی نمی رسیم و اگر امروز وضع اینترنت در کشور به این مرحله رسیده باید علت ان را جویا شویم تا راه علاج پیدا شود . وقتی ارگانهای فرهنگی و وابسته به نهاد های حاکمیتی که وظائف مشحص و معیین دارند یکباره تاجر شده و برای مثال در تشکلی با سرمایه نهاد هائی چون بنیاد تعاون سپاه و یا ستاد اموال تملیکی و یا ... دور هم جمع شد و کنسر سیومی به نام اتحاد مبین تشکیل داده و از تمام قدرت حاکمیت برای تصرف سهام مخابرات استفاده میکنند و انحصار اینترنت را در کشور بدست میگیرند آنموقع دیگر چگونه میتوان انتظار داشت فضائی رقابتی ایجاد شود و نهاد های حاکمیتی هم در اعمال وظائف قانونی و مکتبی حود ایفای نقش کنند. نارسائی وضع موجود به این علت است که این گروه در تمام شئونات کشور اعمال نفوذ کرده و بنحوی همه را شریک سود خود کرده و هر گونه برخورد حاکمیتی و نظارتی را با تحت الشعاع قرار دادن کاهش سود تهدید میکند . هیچ انگیزه ای برای تداوم خدمت ندارند و فقط به دنبال بالا نشان دادن سود ولو به جعل اسناد بوده اند تا شاید قیمت سهام بالارود و بفروشند . همواره رقبای کوچک را هم که کمی پا گرفته اند با اعمال نفوذ در تنظیم مقررات و تهیه دستور العملهای تعرفه ای عجیب و غریب مانند تخفیف 35 درصدی به مخابرات ( مصوبه 181) و تدوین اصول حاکم ناگهانی برای پروانه ها و تهدید ابطال پروانه های رقبا تحت فشار میگذارند تا مبادا رقبا رشد کنند . و یا قیمت یک گیگا بایت اینترنت را یکباره هشتصد هزار تومان برای موبایل تصویب میکنند بعد میبینند خیلی رسوائی بار امد تازه میکنند 50 هزار تومان که این مورد خیلی بیشتر از 2000 برابر است نمونه هائی از نفوذ این اپراتور بزرگ به نهاد های حاکمیتی است . ایا چینین سیستم نفوذ پذیر حاکمیتی میتواند در مورد جلو گیری از سو استفاده اپراتورها مقاومت کند یا باید مطیع دربست و تمام کمال اپراتور باشد . پس بهتر است بجای روضه بنیاد تعاون و ستاد اموال تملیکی و ... را نصیحت کنید دست از این فساد بردارند تا بتوانند به وظیفه مقدس خود برسند و انوقت در یک فضای رقابتی سالم میتوان با کمک بسیجی های عزیز و متخصص تولید محتوا نمود و مجوز های لازم را از سازمانهای ذیربط که از وجود نفوذی ها پاکسازی شده باشند گرفت و کار فرهنگی انچانچه شایسته انقلاب اسلامی عزیزمان باشد انجام داد وگرنه در این کوچخ خای پراز گل و لای و میکروب نتیجه همین خواهد بود که هر محتوائی بی بند و بار به کشور وارد شود و ما هم نماشا گر صحنه بمانیم و روضه بخوانیم و گریه به حال خود کنیم اپراتور ها همواره نقش دلال برای وارد کردن پهنای باند به کشور را دارند و هیچ انگیزه ای برای تشویق و یا ایجاد مستقیم بستر های مناسب نداشته و ندارند و فقط دنبال فروش گیگابایت بیشتر برای گرفتن پولهائی هستند که 2000 برابر سود کاذب دارد. عناصر دست پائین تر هم از فروش فیلتر شکن سود میبرند و مخابرات هم به برکت فیلتر شکن گیگا بایت بیشتر فروخته و سود میبرد. پس تا مادامیکه به این ریشه ها پرداخته نشود و جلو این بستر های شبه دولتی شتر مغی که نه بار میبرند و نه تخم گدارند گرفته نشود هیچ مشکلی حل نخواهد شد و روضه هم چاره ساز نخواهد بود. خوش بحال ان نهاد های انقلابی که در چینین کنسرسیومی سهیم شده و برای اهداف انقلابی خود درامدکسب میفرمایند.
ارسال شده توسط محمد کریم اخویزادگان در 18 تير 94 - 19:27

افزودن دیدگاه جدید