کد مطلب: 

176879
علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

تا یکی دو سال آینده بیش از 2 هزار شبکه‌ی ماهواره‌ای با موبایل قابل دریافت است!

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به در دسترس قرار گرفتن امواج شبکه‌های ماهواره‌ای بر روی موبایل در آینده نزدیک، از بی‌اثر بودن اقدامات انجام شده در خصوص بی‌نتیجه بودن جمع‌آوری دیش‌های ماهواره انتقاد کرد.
تا یکی دو سال آینده بیش از 2 هزار شبکه‌ی ماهواره‌ای با موبایل قابل دریافت است!

به گزارش سیتنا، علی جنتی در هجدهمین گردهمایی معاونان اجتماعی ناجا با اشاره به برنامه جدید غربی‌ها برای در دسترس‌تر قرار دادن دریافت امواج شبکه‌های ماهواره‌ای برای تمامی افراد دنیا گفت: پیش‌بینی‌های ما نشان می‌دهد ظرف یکی دو سال آینده با توجه به برنامه غربی‌ها برای انتقال ماهواره‌های خود از مدار 36 هزار کیلومتری زمین به مدار 1000 کیلومتری، هر فردی می‌تواند با موبایل‌های موجود در بازار بیش از دو هزار شبکه ماهواره‌ای را بدون هرگونه مشکلی دریافت کند.

جنتی با بیان اینکه باید امروز به فکر برخورد با چنین پدیده‌ای در آینده نزدیک بود، افزود: با توجه به این برنامه دیگر دریافت امواج شبکه‌های ماهواره‌ای نیاز به دیش‌های ماهواره ندارد. لذا باید به فکر باشیم که چگونه می‌خواهیم با این شبکه‌ها مقابله کنیم چرا که دیگر دیشی وجود ندارد که بخواهیم آن را جمع کنیم.

وی ادامه داد: من بارها با دوستان صحبت کردم و عنوان کرده‌ام که گرچه وظیفه نیروی انتظامی اجرای قانون است و قانون نیز استفاده از دیش‌های ماهواره ‌ای را ممنوع کرده ولی باید با نگاهی به عملکرد چند ساله اخیر نتیجه جمع‌آوری دیش‌های ماهواره را مشخص کرد وبه این سوالات پاسخ داد که آیا جمع‌آوری این دیش‌ها مفید فایده بوده؟ آیا این اقدامات باعث محدودتر شدن استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای شده؟ این در حالی است که پژوهش‌های ما نشان از نتیجه عکس این اقدامات می‌دهد و هر روز شاهد استفاده بیشتر مردم از این شبکه‌های ماهواره‌ای هستیم.

وزیر ارشاد عنوان کرد: در وضعیت پیش آمده باید بتوانیم از مجموعه فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای بهترین استفاده را در جهت پیشبرد اهداف خود به کار بریم تا همه بتوانند در اینده‌ای نه چندان دور که امواج شبکه‌های ماهواره‌ای بر روی موبایل‌ها در دسترس است آنچه را که مورد نظر ماست به آنها منتقل کنیم.

* مهمترین روش کنترل افکار عمومی همراهی کردن با افکار عمومی نه ایستادن در برابر آن

جنتی با بیان اینکه فضای مجازی امروز همان فضای حقیقی است، بهترین راه کنترل افکار عمومی را همراهی کردن با افکار عمومی دانست و مقابله کردن با آن را همراه با نتیجه عکس عنوان کرد و افزود: امروز باید با تولید افلیکشن‌ها و نرم‌افزارهای مختلف خودمان در صحنه تولید محتوای در موضوعات سبک زندگی،مذهبی و... وارد شویم و صحنه را برای تولید دیگران بازنگذاریم.

وی با تقدیر از رویکرد نوین نیروی انتظامی برای توجه به افکار عمومی اظهار داشت: تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی مستلزم درک پدیده‌های اجتماعی و شناخت دقیق است متغیرهای موثر در این حوزه است و به عنوان مثال وقتی در حوزه راهنمایی و رانندگی شناخت دقیقی از نگرش شهروندان و متغیرهای دخیل در نگرش آنها داشته باشیم می‌توان امیدوار به تغییر رفتار مردم در این حوزه بود.

جنتی با بیان اینکه اساس و پایه نگرش افکار عمومی بر نگرش انسانها است، افزود: این نگرش محصول عوامل متعدد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... است و افکار عمومی یک پدیده روانی و اجتماعی است که بازتاب تعاملات اجتماعی افراد در برابر حوادث و کنش‌هاست. لذا هدایت افکار عمومی بدون توجه به بسترهای اجتماعی‌، سیاسی و اقتصادی ممکن نخواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه افکار عمومی یک شبه شکل نمی‌گیرد و نیازمند زمان است، گفت: باید توجه داشت که لزوما افکار عمومی بر خواسته از واقعیت‌ها نیست و گاه با واقعیت‌ها فاصله بسیاری دارد و این فاصله ناشی از احساسات متفاوتی است که از تعامل انسان با محیط اطرافش به دست آمده و تا اندازه‌ای نیز محصول تلاش رسانه‌ها است.

* دوران القای یکسویه افکار توسط رسانه‌ها به سر آمده

جنتی با تاکید بر نقش رسانه‌‌ها بر شکل‌دهی افکار عمومی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها در طول یکی‌، دو دهه گذشته دچار تغییرات اساسی و بنیادین بسیاری شده‌اند و در طول دو دهه پیش رسانه‌ها به شکل یک سویه از کار و اندیشه‌های خود را به مخاطبان القاء‌می‌کردند اما امروز و با ظهور اینترنت شاهد آن هستیم که عملا این رسانه‌ها از حالت یکسویه درآمده و ماهیتی متفاوت یافته‌اند. به طوری که دیگر نمی‌توان تنها اصحاب رسانه را تولید کننده محتوا دانست و امروز شاهد تولیدات مردم هستیم.

* صحنه برخورد با رسانه‌ها عوض شده است

وی ادامه داد: اگر در گذشته می‌توانستیم از طریق اعمال فشار بر اصحاب رسانه یا هدایت اخبار و اطلاعات از طریق در اختیار گرفتن دروازه‌های خبری، افکار عمومی را هدایت و در اختیار حاکمیت قرار دهیم ولی امروز صحنه کاملا عوض شده چرا که از یکسو کنترل رسانه‌ها از نظر فنی امکانپذیر نیست و از سوی دیگر مرزهای جغرافیایی این اجازه را به ما نمی‌دهد؛ این در حالی است که الزامات حقوقی داخل کشورمان نیز نمی‌تواند مانع ورود اخبار و اطلاعات از خارج کشور به داخل شود.

وزیر ارشاد افزود: تعدد رسانه‌ها و خصوصا رسانه‌های آنلاینی که ارتباط دو یا چند سویه برقرار می‌کنند باعث نوعی پیچیدگی شده‌اند که عملا کنترل رسانه برای حاکمیت را غیرممکن کرده‌اند. چرا که به عنوان مثال در شبکه‌های اجتماعی همچون وایبر و واتس‌آپ شاهد تعامل افراد در گروه چند نفره و اطلاعات اخبار بین آنها هستیم که به هیچ وجه نمی‌توان مانع رد و بدل شدن این اطلاعات شد.

جنتی با تبیین برخی تفاوت‌های موجود در برخورد با رسانه‌های سنتی و امروزی و تاثیر آنها بر افکار عمومی گفت: افکار عمومی در گذشته بشدت تحت تاثیر رسانه‌های سنتی و برخی شایعاتی که دهان به دهان منتقل می‌شدند و در آن دوران مطبوعات و کتابها بشدت در شکل‌گیری این افکار عمومی تاثیرگذار بودند. لذا اگر دولت‌ها قادر به کنترل مطبوعات و سایر المان‌های شکل‌دهنده افکار عمومی بودند می‌توانستند افکار عمومی را در اختیار بگیرند اما امروز فضا به هیچ وجه مشابه قبل نیست و فضای مجازی کاملا کنترل‌ناپذیر به نظر می‌آید.

وی افزود: در حال حاضر حدود 9 هزار کانال تلویزیونی و شبکه ماهواره‌ای در تولید محتوا در سطح جهانی فعالیت دارند و امروز شاهد آن هستیم که بیش از نیمی از این تعداد در داخل کشور قابل دریافت هستند؛ علاوه بر آن حدود 170 شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان در حال فعالیتند و بیش از 870 میلیون سایت که آمارشان روز به روز و ساعت به ساعت در حال افزایش هستند اقدام به تولید محتوا می‌کنند؛ این بدان معناست که به نوعی همه مردم با در اختیار گرفتن یک دامین می‌توانند تولید کننده اطلاعات، خبر و شایعه در سطح جهانی شوند.

وزیر ارشاد گفت: به عنوان مثال در سایت یوتیوب که اطلاعات را به صورت تصویری منتقل می‌کند، در هر دقیقه 300 ساعت فیلم بر آن آپلوت می‌شود.

جنتی با طرح این سوال که در صحنه اطلاع‌رسانی و ساخت افکار عمومی فعلی باید چگونه برخورد کرد، مهمترین بخش از شکل‌دهی افکار عمومی را در انحصار تولید محتوا دانست و افزود: در چنین وضعی در صحنه اطلاع‌رسانی و ساخت افکار عمومی مهمترین اقدام ما تولید محتوا است و باید ما نیز به سهم خودمان بتوانیم در تولید محتوای مناسب نقش داشته باشیم چرا که هر اندازه حجم اطلاعات ما در این شبکه‌ها بیشتر باشد به همان اندازه تاثیرگذاری ما بر افکار عمومی نیز بیشتر است.

وی با اشاره به فعالیت بسیار خوب شبکه‌های ماهواره‌ای شیعی و فعالیت سایت‌های 400 مرکز تحقیقاتی در قم عنوان کرد: زمانی نه چندان دور ما برای انتقال یک کتاب با محتوای شیعی به کشور عربستان با مشکلات بسیاری روبرو بودیم اما امروز به واسطه شبکه‌های ماهواره‌ای شیعی و همچنین سایت‌های 400 مرکز تحقیقاتی قم می‌توانیم صدها کتاب حدیث شیعی را در سایت‌های این مراکز در اختیار عموم مردم دنیا قرار دهیم و مطالب مورد نیاز خود را از طریق این شبکه‌های ماهواره‌ای در داخل منزل هر فرد سعودی منتقل کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در اوایل دهه 70 نیز ما قصد داشتیم برای ایرانیان مقیم کشور آمریکا برنامه‌هایی با محتوای دلخواه تولید کنیم لذا پس از تلاش‌های بسیار اقدام به تولید دو ساعت برنامه کرده و با زحمات بسیاری آن را به کشور آمریکا و به شبکه‌ای به عنوان آفتاب می‌رساندیم اما امروز شاهدیم که شبکه‌های تلویزیونی خودمان از جمله جام جمع به صورت آنلاین متحوای ما را به تمام دنیا و قاره‌ها ارسال می‌کند.

جنتی با تاکید بر لزوم استفاده از فضای مجازی و سایت‌های همچون یوتویوپ برای انتشار محتوای مورد نظرمان بر لزوم پیشروی همراه با تحولات نوین تصریح کرد و گفت: باید توجه داشت که به صورت مناسب از ابزارهای نوین استفاده کنیم و به عنوان مثیال در مقابل شبکه‌هایی همچون وایبر و... نمی‌توان به ساخت یک وبلاک دلخوش کرد. بلکه ما باید با همان ابزارها با آنها مقابله کنیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-05-10 23:45

افزودن دیدگاه جدید