کد مطلب: 

17601

سلجوقی در گفت‎وگو با سیتنا: محتوای متناسب با شبکه‎ی ملی اطلاعات تولید نشده است/ بسترسازی فرهنگی شبکه‎ی ملی اطلاعات در اختیار دولت نیست

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران درباره‎ی شبکه‎ی ملی اطلاعات، گفت: با راه‎اندازی شبکه‎ی ملی اطلاعات، کاربران با هزینه‎ی کمتر و با سرعت بالاتر به اطلاعات داخلی کشور دسترسی خواهند داشت.
سلجوقی در گفت‎وگو با سیتنا: محتوای متناسب با شبکه‎ی ملی اطلاعات تولید نشده است/ بسترسازی فرهنگی شبکه‎ی ملی اطلاعات در اختیار دولت نیست

مهندس "خسرو سلجوقی" در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا (CITNA.IR) در تشریح مراحل اجرای شبکه‎ی ملی اطلاعات، یادآور شد: این شبکه‎ مانند پروژه‎ی ساختمانی نیست که بتوان درباره‎ی آن از تکمیل فاز به فاز و مرحله به مرحله سخن گفت و دقیقا بتوان از پایان یک مرحله صحبت کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: پروژه‎ی تکمیل و راه‌اندازی شبکه‎ی ملی اطلاعات در کشور یک روند ادامه‎دار است.

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به درگیری بخش‌های مختلف در این حوزه، اذعان داشت: شبکه‎ی ملی اطلاعات مفهومی چندبخشی است و بخش‌های مختلفی ماننند بخش زیرساخت را در دست اجرا دارد.

وی در همین راستا افزود: در بخش زیرساختی مجموعه‌ای از شرکت‌ها مانند شرکت ارتباطات زیرساخت، PAPها، ISPها، مخابرات و ... در کنار هم به بسترسازی زیرساختی این پروژه‎ی ملی مشغولند.

مهندس سلجوقی با بیان تغییر مدام فناوری و تکنولوژی در این حوزه، تاکید کرد: نمی‌توان در این حوزه با اطمینان گفت که این مقدار کار انجام شد و به اتمام رسید، زیرا فناوری و تکنولوژی دائما در حال تغییر است.

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران در ادامه‎ی گفت‎وگو با سیتنا با اشاره به رشد اینترنت تلفن همراه و گسترش سرویس‌های این حوزه، تصریح کرد: همان‌طور که در اپراتورهای تلفن همراه ورود اینترنت نسل سوم و چهارم را شاهد بودیم در سایر حوزه‌ها نیز این اتفاق در حال رخ دادن است و روز به روز با فناوری‌های جدید مواجه‎ایم.

وی تصریح کرد: ممکن است امروز به اینترنت با سرعت یک مگ احتیاج داشته باشیم و فردا به سرعتی در حد 10 مگ؛ بنابراین باید متناسب با فناوری خود را آماده کنیم. بنابراین می‎توان گفت کهئ در این حوزه، مجموعه به شکل مناسبی در حال پیشرفت است.

سلجوقی، به بخش دوم راه‌اندازی شبکه‎ی ملی اطلاعات اشاره کرد و گفت: بخش دوم که به تولید محتوا اختصاص دارد نیز دارای اهمیت فراوانی است.

وی تاکید کرد: تولید و به کار گیری محتوا و همچنین تولید نرم افزارهایی که در این بخش بتواند کمک جامعه باشد، ضرورت دارد.

وی، با ارزیابی مثبت از اقدامات انجام شده در این بخش، تشریح کرد: به نظر من در بخش تولید محتوا علیرغم گام‌هایی که برداشته شده، هنوز محتوای مورد نیاز و متناسب تولید نشده و به حد انتظاری که داشتیم، نرسیده‌ایم.

وی در ادامه‎ی گفت‎وگو با سیتنا، افزود: بخشی از این محتوا در زمینه‎ی میزبانی و توسط اطلاعاتی است که معمولا به عنوان محل میزبانی هاستینگ سازمان‌ها و شرکت‌ها در کشورهای دیگر قرار دارد.

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران در همین راستا تاکید کرد: اگر در کنار کاهش هزینه‌های میزبانی در داخل با افزایش کیفیت خدمات مواجه باشیم، طبیعتا بسیاری ترجیح می‌دهند میزبانی هاست را به داخل کشور منتقل کنند.

وی خاطرنشان کرد: تولید محتوا و به کارگیری آن باید از سوی مردم جامعه وجهه‎ی اقتصادی داشته باشد و مورد استفاده‎ی‎ آنان قرار گیرد و ما باید در این بخش تمرکز بیشتری داشته باشیم.

مهدس سلجوقی در بخش دوم، بستر سازی برای تولید محتوا در داخل را دارای اهمیت دانست و گفت: شبکه‎ی ملی اطلاعات از یک بعد راه افتاده اما آن چیزی که هم اکنون مطرح است نمایان ساختن و معرفی بهتر این شبکه در جامعه است، به گونه‌ای که مردم بهتر آن را درک و احساس کنند.

وی در ادامه تشریح کرد: این رویه به گونه‎ای اتفاق می‌افتد که افراد با هزینه‎ی کمتر و با سرعت بالاتر به اطلاعات داخلی کشور دسترسی داشته باشند.

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران در ادامه گفت: وقتی شما برق استفاده می‌کنید برایتان مهم نیست از خط تولید نیروگاه هسته‌ای یا آبی تامین شده است. آنچه ضروری به نظر می‌رسد، نیاز شما به برق است. با این برق می‌توانید زمینه‎ای برای استفاده‎ی لامپ کم مصرف فراهم کنید.

وی تصریح کرد: به هر میزان بتوانیم هزینه‎ی تولید محتوای داخل را مانند لامپ کم مصرف کاهش دهیم و فرد را متوجه اهمیت این کاهش مصرف کنیم، بهتر است.

سلجوقی در پایان گفت‎وگو با خبرنگار سیتنا با اشاره به بسترسازی فرهنگی در این راه خاطرنشان کرد: این امر چندان در اختیار دولت نیست زیرا یک کار جمعی است که نیازمند نهادینه‌سازی و اقتصادی شدن آن در بازار مصرف است.

گفت و گو از مونا ارشادی فر

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-11-07 20:06

افزودن دیدگاه جدید